Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6706 ggr
Aussie
0

50 mm ? Vad menas med det?

Min mamma förvirrade mig. Ni vet, när det står ett objektiv såsom "Nikon 35 mm f/1,8" vad menas då med 35 mm!? Behöver värkligen svar och hjälp för jag måste nu värkligen köpa ett nytt bra objektiv och vill ha mer porträtt bilder, altså ska det va lågskärpedjup. Men då ska det väl va typ 50 mm eller så?

Hjälp snälla!

Deklol
0

Nikon 35 mm f/1,8 är klassat som ett av de mest prisvärda objektiven på marknaden just nu. Go for it.

Du får längre brännvidd på ett 35mm än ett fast 50mm. Dvs ska du ta porträttbilder rekommenderar jag ett 35mm, dock finns det undantag.

det "korta skärpedjupet" du pratar om antar jag är bokehn? Och ja, 35mm:ern ger väldigt snygg bokeh. Min syrra har ett, och jag har lånat det ett par gånger.
Bilder tagna med en D60 och Nikon 35 mm f/1,8:
http://Dek.bilddagboken.se/p/show.html?id=420184444&directlink=1
http://Dek.bilddagboken.se/p/show.html?id=415492588&directlink=1
http://Dek.bilddagboken.se/p/show.html?id=411888627&directlink=1

Du kan ju använda det till mer än porträttfoto också :)

Och tilläggas ska kanske att Nikon 35 mm f/1,8 har AF-S motor, dvs saknar ditt kamerahus det är det lungt.
Angående 50mm:ern vet jag inte om det har af-s, tror inte det. Fast det finns säkert någon som har det, jag vet inte. Men lycka till.

MartinO
0

Först och främst tror jag vi pratar Nikon här. Det finns två olika storlekar på sensorn i Nikonkamrerorna. Fullformat, eller Fx, som det heter på Nikonspråk. Det motsvarar 35 mm filmfmormatet som vi hade i de gamla analoga systenkamerorna med film. Det är jättedyra digitalkameror. De flesta har mindre sensor som kallas Dx hos Nikon.

Måttet du frågar efter kallas brännvidd. Siffrorna utgår från 35mm filmformatet, men en mindre sensor kan inte utnyttja hela bilden som objektivet ger, utan vi får en beskärning. Det kallar vi skenbar brännviddsförlängning.

Ju mindre värde du har på brännvidden, ju vidvinkligare är det. Ett högt värde brukar kallas teleobjektiv. Det "förstorar" bilden, men man ser inte mycket runt omkring. Bildvinkeln blir snäv.

Till porträtt är den ideala brännvidden 80-100mm, så man slipper krypa så nära modellen. Nu är det så att Nikon har en skenbar brännviddsförlängning på 1,5x, så om du använder ett 50mm objektiv hamnar du på 75mm. Ganska nära idealet.

Nu kommer vi in på bländare. Ju större bländare du har (mindre värde) ju mer bakgrundsoskärpa får du.

Om vi nu summerar detta, så är Nikon 50mm f/1.8 ett bra och billigt objektiv för porträtt om man har en Nikonkamera med den mindre Dx-sensorn.

Hoppas detta hjälpte dig lite på traven.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0

Jag tror att mer än en kan vara förvirrad. Jag hade alldeles bestämt för mig att Aussie har en Olympus E-410, men där är ju 50 mm 1:2 ett mycket bra objektiv för porträtt (cropfaktor 2). Också till andra systemkameror med liten sensor är det en lagom brännvidd. Och inget Nikon-objektiv passar till Olympus.

35 mm är normalbrännvidd för en modern systemkamera och en aning kort för porträtt. Det ger inte heller lika stor möjlighet att få kort skärpedjup som 50 mm.

Brännvidden 50 mm är samma som längsta på ditt ena zoomobjektiv, men med den stora ljusstyrkan på f 2.0 kan du få mycket kortare skärpedjup och dessutom fotografera med kortare slutartider eller när detär mindre ljust.

Brännvidden 35 mm är som någonstans mitt på din zoom.

bildochfoto
0

Jag har en E-3 som är Olympus med cropfaktor 2 och ett objektiv som är 25mm får en beskärning som om det vore ett 50mm. Jag kan dock rekomendera 50 mm/1.8 även för Olympus men du behöver en adapter som du kan köpa billigt över nätet…

Jag har testat pannkaksobjektivet på min E-3 och det är mycket flexibelt…

Du kommer väldigt nära med Olympus objektiv generellt….så många tar våra närbilder för makron….

Några tips

Aussie
0

Åh tack så mycket! Med bilder som exempel blir det lättare att få en uppfattning, tack för informationen det hjälpte mycket!

Aussie
0

Tack så mycket jag ska tänka på det! :)

Aussie
0

Jo du har aldeles rätt! Men eftersom Olympus har så få men dyra objektiv vad jag vet, så bestämde jag mig för att köpa en adapter. Men innan jag köper nått av de tänkte jag informera mig lite om det hela! :)

Aussie
0

Jo jag såg pannkaksobjektivet, men jag förstod inte riktigt det. Men är det lika bra som objektivet från nikon som jag pratade om? Bara undrar :)

bildochfoto
0

Jodå jag har tagit en del bilder med E-3 och pannkaksobjektivet och det är vekligen bra

Pannkakslins 25 mm mer av samma

Tulpaner m OM 50mm/1.8

Rorosjons
0

Fick höra på Expert att 35 och 50 INTE är bra porträtt objektiv :S. Däremot skulle man ha ett 85. Hmm

gurin
0

Assie

Jag gissar att din mamma förvirrade dig rejält. Nu spekulerar jag, men jag gissar att när hon började fråga efter ett 50 mm objektiv i 35 mm termer så ställde hon frågan om vad som räknas som ett normalobjektiv för Olympus 4/3. Denna fråga är egentligen tämligen knepig eftersom det inte bara går att räkna om de fotografiska effekter som olika brännvidder får på olika format.

Eftersom Olympus har omräkningsfaktorn två som flera tidigare varit inne på (Olympus har ingen cropfaktor objektiven är gjorda i detta format och inte för 35 mm) så motsaras normal av 25 mm.

Därför är det nog zd 25 mm som flera varit inne på rätt val. Den har dock inte så kort skärpedjup. Kort skärpedjup är inte Olympus starka sida, snarare systemets sämsta sida. Dessutom är ett 25 mm objektiv fortfarande ett 25 mm objektiv. Det gör att det inte är särskilt lämpligt för porträtt eftersom du kan få viss förvrängning av anletsdragen, samma förvrängning som du fått med ett 25 mm objektiv på 35 mm formatskamera. Porträttobjektivet, om vi menar huvud skuldra, som de flesta använder är zd 50 mm macro.

Ett billigare alternativ med kortare skärpedjup är Sigmas 50 mm. Köper du det så handla via en handlare där du kan byta om det visar sig ha fokusproblem, vilket ofta rapporteras för sigmas objektiv.

Om du använder objektiv via adapter får du ingen autofokus. Med den lilla sökaren i E410 kan det vara kepigt att få till skärpan. Med stativ är det dock mycket enklare med live view.

Gamla manuella nikon och zuikoobjekitv kan vara skarpa och bra och passa riktigt bra till porträtt. Jag använder själv zuikos gamla manuella 24, 50 och 100 mm. Men jag har större sökare på med E1 och E3. Jag har betydligt svårare att få till skärpan på E500 och E330. Men du har säkert bättre syn än jag har.

De nya digitala zuikoobjektiven är dyra, men samtidigt av mycket hög kvalitet.

mvh/gurin

Aussie
0

Tack för informationen! Det kanske är därför de inte har så många med kort skärpedjup? Min pappa sa också till mig att de som var dyrare var bättre, i det här sammanhanget värkar det vara sant antar jag. Jag får se va jag väljer, jag har inte riktigt bestämt mig än. Jag lärde mig en del av din text ialla fall!