Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 721 ggr
iken
0

Bildstabilisering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bild är tagen med 210mm (6x zoom) på 1/6s. Teoretiskt sett skulle den kräva 1/210s. Skarp nog att man kan läsa det mesta av texten (om man förstår alla språken).

Jag skulle aldrig köpa en kamera utan bildstabilisering.

iken
0

Den här tog jag med 210mm (6x) på 0,6s. Det är 350x längre slutartid än tumregeln 1/210. Inte knivskarp men det mesta av fintexten går att läsa.

bilden är något skarpare i verkligheten än när den komprimeras här på fotoifokus.

[mingdie]
0

Bild stabilisering är en av dom bättre förbättringar som gjorts.

Om du laddar ner bilder som är max 600x600 så komprimeras inte din bild för mycket.

Eddie

Martin
0

#1, 2 800x600 går bra att ladda upp utan komprimering.

mvh Martin

[mingdie]
0

#3 Okey då försöker jag.

Denna bild var tagen handhållen 1/6 sek.

Eddie

Martin
0

Mycket imponerande.

mvh Martin

bjorsa
0

Kunde inte stänga av min bildstabilisator men körde istället med 4 sek och handhöll kameran så visst är dom bra på att stabilisera bilden .(dimage z5 s-macroläget 4 sek f 4,5 )

mvh/bjorsa

Norrskenet
0

Jag är också nöjd med bildstabiliseringen på min kamera. Den här bilden är tagen med 10 x zoom och 1/40 s och bländare 4,5 med en handhållen kamera

[mingdie]
0

Bjorsa. Är du säker på att du lever. Jag trodde likstelhet var det enda sättet att hålla still så länge.Skrattande

Norrskenet. Det är en härlig bild. Jag gillar skuggan du har fått i bakgrunden.

Eddie

Norrskenet
0

#8 Ja, ibland har man tur. Han skulle nog egentligen stå på det tejpade krysset, men som tur var så missade han det och skuggan blev bra. Jag satt på min stol 50 meter upp och kunde inte flytta  mig speciellt mycket. Det är förresten från en konsert med p-floyd i Dalhalla i augusti. Delar av konserten gick på TV i fredags. Jag har fler bilder därifrån i mitt  album

bjorsa
0

#8 Är de därför frugan blänger så på mig :-)Nu höll jag kamerna inte i brösthöjd utan hade stöd för armbågarna men de gäller att inte andas å inte tänka fast fick ju ta 4 st bilder men dom andra var inte skakiga men denna blev bäst btw det är en vattenavskiljare ifall någon funderar :-)

Fin bild norrskenet du kör väl oxå dimage z om jag inte missminner mig

mvh/bjorsa

Norrskenet
0

#10 Helt rätt en gammal Z1 med trasig batterilucka och bara lite drygt 3 Mpixel, men det går att knäppa bilder med den med!

;-{))