Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 970 ggr
Izan
0

Hjälpa mig?

Skulle behöva lite hjälp nu :) Det är så att jag är nästan helt säker på att jag ska köpa kameran Canon Eos 1000D. Jag har haft vanliga kompaktkameror innan men jag har inte mycket erfarenhet av system. Är 1000D en bra nybörjarkamera? Jag fotar mest djur och befinner mig 3-40m ifrån djuret. Och kan 1000D ta bra rörelsebilder? Exempel hästar som hoppar, hästar i hagen, dressyr samt även lite hundar. Och vilket objektiv bär jag ha? Ska jag ta kittet Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS för ca 5500kr eller hur ska jag göra?

Behöver verkligen svar!

ebbapersson
0

Jag köpte den kameran i somras och tycker att den är en jättebra nybörjarkamera! Jag fotar inte mycket i rörelse men det jag fotar funkar jättebra! Lycka till med kameraköpet!

Izan
0

#1  Okej, tack så mycket!

Eostra
0

Om kameran tar bra rörelsebilder eller ej beror helt på vilket objektiv som sitter på.

Izan
0

Okej, något tips på bra, billigt objektiv?

[mingdie]
0

Att kunna frysa rörelse gör du genom att ha en snabb slutartid. För att få en snabb slutartid så behövs det antingen bra ljus eller att man har en stor bländaröppning. Här är en bra sajt där du kan läsa om grunderna Fotokurs

Så på en dag med bra väder och ljus så kommer det kitobjektivet att fungera fint. Du kan då använda en slutartid på 1/250 eller snabbare vilket kommer att frysa rörelsen. Om det är dåligt ljus så kanske den minsta bländaren 5,6 inte är tillräcklig för att få kort slutartid utan du kanske får höja ISO (du kan läsa om det på den sajten också) eller ha ett ljusstarkare objektiv.

Det objektivet kommer att fungera bra på nära håll men inte på 40m då du behöver ett teleobjektiv. Du kan läsa om det i Martins tråd Fotoifokus fotoskola.

Hoppas att det här hjälper dig lite.

Metinia
0

Jag kan tipsa om objektivet Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS som kostar ca 2500:-. Det är ett telezoom som passar utmärkt för djurfoto, det sitter alltid på när jag är ute och fotar på ridtävlingar. Tack vare den långa brännvidden kan du lätt zooma ditt motiv och att det är långt bort blir inget problem. Det har även IS, image stabilisator, bildstabilisator som förhindrar skakningsoskärpa. Det gör att du kan gå ner i slutartid och på så sätt blir det lättare att fota i mörka förhållanden.

Om du vill ha ännu billigare så tror jag att Tamron och Sigma har varsin variant på brännvidden 55-200 och 70-300. Jag tror att de varianterna är lite billigare, kanske ligger på 1700:-

Kitobjektivet du nämner har kort brännvidd och lämpar sig bra för motiv som är nära kameran, men det går inte att zooma särskilt långt. Framför allt när man fotar hästar, men även hundar, tycker jag att det är väldigt bra att ha ett telezoomsobjektiv så man kan zooma in långt. Men samtidigt kan det vara bra att ha något annat också om man någon gång vill fota något annat, t.ex. vanliga porträttbilder på människor eller landskapsbilder. (Det går att fota landskap och porträtt med det objektivet jag nämnde först, jag har lyckats, men det är lite jobbigt då man måste backa väldigt långt hela tiden).

Lakrits
0

Skall du ha Canon så borde kit objektivet med bildstbilisering (IS) vara en bra idé, dock skulle väl inte lite mer zoom skada men har man en budget så..

Själv är jag en Sony användare så jag måste ju rekommendera Sony a230, den har inbyggd bildstbilisering, ligger på en liknande nivå i pris och har ISO upp till 3200, dvs den kan till priset av bild kvalité ge dig en kortare slutartid för att fånga rörelse i sämre ljusförhållanden. Det finns även äldre minolta objektiv som man kan få tag i billigt för att få extra zoom.

Lycka till med kameraköpet

Mattias

Izan
0

Okej, tack allihop!