Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 910 ggr
[mingdie]
0

Märkesneutral

Angående tråden "Otur" som handlar om kamerarekommendation så tänkte jag lägga ett svar på Martins inlägg #22 i en ny tråd så att vi inte kapar den andra tråden.

Ingen kommer att kunna vara helt neutral när det gäller att rekommendera kameror beroende på vad vi själva har, vilken typ av fotografering vi gör och vilka egenskaper hos kameran som är viktig för oss men man måste göra sitt bästa.

Det viktiga är att nybörjarna får tillräcklig information för att kunna göra en bra bedömning vilken kamera som skulle passa deras behov.

Objektivutbudet för instegskamerorna är fullt tillräckligt för dom flesta amatörerna vilket märke du än väljer. Nikon och Canon har det största utbudet men Nikon begränsar det urvalet betydligt med D40, D60, D5000 och D3000 och om man vill ha bildstabilisering till sin Nikon och Canon så kostar det också mer, varje gång.

Din kommentar om att du med gott samvete bara kan recommendera Nikon eller Canon stämmer inte med din andra kommentar om att vara märkesneutral. Dom andra märkena har sina starka sidor som kanske är precis vad någon som tänker köpa en systemkamera behöver.

Nikon D3000 är en bra nybörjarkamera och deras menyhjälp kanske är bra för nybörjaren. Men det finns andra saker som kanske gör att en Canon, Pentax eller Olympus är ett bättre val.

När det gäller pro-kameror så kan man säga att det är vilken kamera som helst som används av en yrkesfotograf. Kom ihåg att det bara är ett verktyg och man behöver inte alltid en slägga för att slå i nubb. Olika företag har olika planer på vilken marknad som är viktig för dom.

Så från någon som använder Nikon, Pentax och Olympus. Alla kameror har sina för och nackdelar så om man så neutralt som möjligt redogör för dessa så kan den eventuella köparen bestämma själv.

gurin
0

Instämmer helt.

mvh/gurin

storost
0

Ja med, men gölmmer inte Sony kameror (efterföljaren av Minolta).

//Stephan

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MartinO
0

Målsättningen är naturligtvis att vara märkesneutrala, något vi även försöker att genomföra med märkesspridning bland värd och Medarbetare. Just nu är vi inte så många Medarbetare, så spridningen är av naturliga skäl inte så stor.

Som medlem av NPU/NPS har jag fortlöpande information om nyheter och tekniska tips via Nikon, en kunskap jag gärna delar med mig av.

Mycket av mina inlägg styrs av mitt märrkesval och kunnande om produkterna. Det är helt naturligt. Jag ser mer än gärna att medlemmar med andra märken är aktiva på forumet, så vi får sakliga debatter.

Fotnot

NPS/NPU betyder Nikon Proffessional User och Nikon Professional Services. Canon har också sin motsvarighet för proffesionella användare.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Jojaton
0

Jättebra skrivet!

Johanna - Instagram