Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 596 ggr
Robert
0

"En dag med HBL´s pressfotograf"

Nyligen la jag ut en artikel om min dag med prisbelönte pressfotografen Leif Weckström. Leif arbetar på morgontidningen Hufvudstadsbladet och jag fick förmånen att följa med honom en lördag.

---> Läs mer här!

Du är välkommen att kommentera artikeln här nedan.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Vilken trevlig artikel.

Det vore intressant att lära sig med om hur man använder de få funktioner i Photoshop som han verkade använda. Vad jämför man med när man justerar färger för att få det rätt till exempel?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Citron
0

Mycket intressant skrivet Robert. Det måste vara ett hårt, men väldigt roligt och lärorikt att få jobba som pressfotograf. Det har varit en av minna drömmar länge.

Många frågor fick jag upp i mitt huvud efter att ha läst din suveräna artikel. Bland annat undrar jag hur de förbereder sig på sinna uppdrag? För det är väl i liknelse med att vara brandman, alltid vara förbered? Vad har de i sin packning mer än bara penna, block och papper? Som sagt, många frågor snurrar nu runt i huvudet på mig. :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

#1 Niklas, kul att du tyckte om artikeln, det glädjer mig.

De fäger Leif var noga med var Gult, Cyan och Magenta. Ändrar man dessa fäger så ändras de motsatta fägerna i färgskalan (cirkel). Änrar man mättnaden i gult så påverkas de blåa, Cyan - Rött, Magenta - Grönt. För Leif var det viktigt att Gult värde var 5% lägre än Cyan för att det skulle bli bra i tidningstryck. Nu tror jag inte de gäller för tryck på fotopapper.

Jag hoppas få återkomma med lite färgtips framöver. I min bokhylla står det en 600 sidors tjock bok från Real World - Color Management 2nd Edition av Bruce Fraser, Chris Murphy och Fred Bunting. Till att börja med så ska jag lära mig hur jag ska kalibrera Camera RAW med hjälp av en Color Checker.

#2. Jim, kul att artikeln intresserade dig. Jag tror att om man trivs med sitt jobb så blir det inte så betungande hur tungt en arbetsuppgift må vara.

Nina hade under veckan plockat fram olika de aktiviteter som höll till under helgen. Hon nämnde att det är roliga att skriva om någonting som fortsätter även nästa dag för då har läsaren en chans att åka iväg på det dom nyss har läst om. I min kurs nämner de just om reportage som inte har anknytningar till förstasidesuppslag, dom kallar det för features.

Nina hade en blyertspenna i ena handen och ett block i den andra. Leif höll i en kamera med båda händerna och över axeln hängde det ett större objektiv. Båda hade mobiltelefoner i sina jackfickor, mer behövdes det inte för att få en story.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

Intressant läsning! Tack!

Robert
0

Kul att du tyckte om artikeln Staffan. Jag såg först nu att en bild saknades i artikeln. Jag har lagt in en bild till där Leif redigerar bilden som kom att hamna i tidningen följande morgon.

Hälsningar

Robert