Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1712 ggr
minkaninester
0

Otur

Hejhej!

Nu har jag haft yttersta otur så den kameran jag skulle köpa som hade två objektiv med sig i kittet har gått ut. Så nu behöver jag lite tips på olika kameror.

Gärna Nikon då jag inte trivs med canon eller sony. Olympos går också bra! :)

Kan till lägga också att jag kommer fota hästhoppning, kaninhoppning och natur så gärna något som ger bra Upplösning!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

MartinO
0

Tänk på att Olympus har mindre sensor än Nikon och ger mer brus vid dåligt ljus. Det är viktigt om du kommer att fotografera hästsport inomhus. Dessutom är Olympus objektiv rätt dyra.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

minkaninester
0

#1: Så Nikon är bättre i längden, både prismässigt och bildmässigt?

MVH.
Louise T

MartinO
0

Vad man än tycker om andra kameramärken, så kan jag endast med gott samvete rekommendera Nikon eller Canon. Anledningen är framför allt tillgången på objektiv till vettiga pengar och service.

Sajtvärd för Foto

minkaninester
0

#3: För mig blir det ett självklart val av Nikon då jag inte alls trivs med Canon. :)

MVH.
Louise T

dijete
0

Det Martin säger är mycket sant. Jag fotograferar mycket hästar. Skulle välja Nikon före Olympus.

minkaninester
0

#4: Jo jag har en olympos nu i digital kamera och trivs väl bra med den för att vara en digitalkamera. Men om den är likadan i system vill jag nog inte ha olympos. Vet du någon bra Nikon?

MVH.
Louise T

bildochfoto
0

Jag håller med om att olympus är brusiga vid dåliga ljusförhållanden. Jag fotar nästan aldrig då ändå…använder Begagnade OM objektiv som funkar rätt bra…

Nikon och Canon har IS i sina objektiv och inte i kameran som Olympus, pentax, Samsung…det gör ofta de bra objektiven litet dyrare,,,

Olympus har 4/3 sensor som är mindre än Nikon och Canon…om du bara ska lägga ut bilderna på webben funkar det bra men tänker du blåsa upp det till A1 eller A2 så funkar det väl mindre bra…

som martin sa tänker du använda det till hästfoto och tar du då bilder inomhus behöver du säkert en kamera som funkar även inomhus…

MartinO
0

#7 Jag hade väntat mig en lite bitskare kommentar av Olympusvännen Bengt. Flört

#6 Vad har du för budget?

Sajtvärd för Foto

minkaninester
0

#8: Jag kan nog tänka mig mellan 7000-9000 kr då det är det som jag kommer att tjäna in på ett ungefär.

MVH.
Louise T

dijete
0

Om du tänker på att fota i ridhus så kan du köra på Nikon. Om du inte ska det kör på Olympus :)

minkaninester
0

#10: Det blir nog mycket ridhus! Sen så den kameran jag egentligen skulle köpt var en Nikon D3000. Men från början var det tänkt att jag skulle skaffa mig en Nikon, och det blir det nog också! :)

MVH.
Louise T

MartinO
0

#9 Om du kan tänja lite mer på din budget, så kan jag rekommendera Nikon D90. Då får du ett kamerahus att växa i och som du känner att du inte vill byta ut om ett par år.

Sajtvärd för Foto

minkaninester
0

#12: Har faktiskt funderat lite på den. Får spara lite till! ;) Kanske kan få mina föräldrar att betala 2.000 kr av den ^^ haha.

MVH.
Louise T

dijete
0

Jag rekommenderar inte Nikon's billigaste modeller som D60 & D3000. Man växer ur dom så himla fort (Jag har en D60) och objektiv utbudet blir mindre.

minkaninester
0

#14: D60 vill jag absolut inte ha. Ska jag vara ärlig tycker jag den är tråkig och alldeles för lätt. Men bra att du sa det om D3000. Kanske lite tur i oturen då! ;) Blir nog en D90 istället! :)

MVH.
Louise T

bildochfoto
0

Jag rekommenderar nog D90… Jag är ingen kameravän… man ska använda det verktyg man känner funkar bäst…fotar inte själv i ridhus men skulle jag göra det är inte olympus så smart..

Jag fotar mest natur utomhus…och litet street

Royalz
0

Förlåt om jag snor tråden..

Funkar en Nikon D3000 om man inte har några stora mål som att bli proffs fotograf eller så :p Utan bara vill fota för att det är kul och få bättre bilder än med en vanlig kompakt kamera.

MartinO
0

#17 Nikon D3000 är efterföljare till D60. Nikon har satsat mycket på att göra den lättanvänd för nybörjare med vägledande menyer.

Den har resurser att ta bättre bilder än en ordinär kompaktkamera, men för bästa resultat skall man lära sig den så pass att man kan lämna autolägena.

Sajtvärd för Foto

[mingdie]
0

#17 Dom DSLR kamerorna för nybörjare som Nikon D3000, Canon 1000D, Pentax KX, Olympus 520 mfl är alla enkla att använda. Du kan i princip sätta dom på autoläge och använda dom som kompaktkameror.

Men som Martin säger så krävs det att du kan lite om fotografering och kameran för att få bättre bilder än med en kompaktkamera. Grunderna går snabbt att lära sig och är inte så svårt.

Så ha det i tankarna när du väljer kamera. Om du inte är intreserad av att lära dig så kanske en kompaktkamera är bättre. Men om du är beredd att lägga lite tid och lära dig lite mer så kan en systemkamera ge mycket bra resultat.

Royalz
0

#19 Jo, klart jag tänker mig lära mig kameran :) Men är inte ute efter att bli någon expert på foto. Så den kameran passar nog mig bra.

gurin
0

Jag hoppas att denna sida numera inte blir någon CaNikon fanklubb. Olympus sensor är inte så väldigt mycket mindre än CaNikons mindre modeller.

Bruset är numera också tämligen bra om inte klassledande.Se här

Olympus objektiv är dyra, men väldigt bra. Med alla hus som idag är till salu utom E4x0 är de dessutom stabiliserade. Du får vad du betalar för.

Den som vill fotografera springande hästar innomhus har att köpa ett dyrt objektiv oavsett kameramärke och då visar det sig att det knappast blir dyrare med Olympus.

För att fota stora djur krävs långt skärpedjup. Stort skärpedjup är Olympus starka sida. Du behöver alltså inte blända ner lika mycket och kan då fota på lägre ISO-tal för samma slutartid.

Systemen har bara olika styrkor och svageheter. Det bästa sysemet är det som du har med dig och kan hantera..

mvh/gurin

MartinO
0

Canon och Nikon är de facto störst på marknaden, då även med störst utbud på tredjepartsoptik. Naturligtvis är målsättningen att vara märkesneutrala.

Jag tänker heller inte hålla tyst om brister, som tex. Sigmas bristande kvalitetskontroll, eller för ett par år sedan, när jar skrev skärmlängder med kritik mot Pentax, som inte kunde leverera objektiv under en hel säsong.

Jag må använda Nikon, men i kompaktsegmentet lever inte Nikon upp till mina krav, så där kör jag Ricoh.

Vad jag tycker är beklagligt är att gamla etablerade märken som Pentax och Olympus inte är med och slåss i pro-segmentet. Sony har stuckit fram näsan, men når inte riktigt fram.

Nog med svammel från min sida. Jag rekommenderade Nikon D3000, då det är den i särklass mest lättarbetade dslr:en för nybörjare idag, med sitt inituitiva menysystem. Här har andra tillverkare något att lära.

Sajtvärd för Foto