Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 732 ggr
storost
0

Blomma med fluga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja gärna ha kritik.

Kamera: Olympus C740UZ

Bländare: f/5,6

Slutartid 1/640

ISO 100

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MartinO
0

Eftersom du lagt bilden i kritik-hård, så startar jag upp sågverket. Flört

1. Du skall gå närmare blomman. Den bits inte. Du har kanske macroläge på kameran som du kunde använt.

2. Bländare 5,6 ger inte tillräckligt kort skärpedjup. Du skulle ha större bländare (lägre värde) om din kamera tillåter det.

3. Bildvinkeln känns för vanlig och tråkig. Kryp längre ned och få en annan vinkel på blomman.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[mingdie]
0

Först skulle jag vilja säga att du har lyckats bra med exponeringen med tanke på den stora skillnaden mellan det mörka och ljusa i bilden. Lite av det vita på blomman är lite utfrätt men inte så det stör.

När det gäller ett foto som det här så är det bra att bestämma om det är blomman eller flugan som är huvudmotivet. Sedan får man utgå från det när man komponerar bilden. Om det är flugan som är huvudmotivet så kunde du gått mycket närmare och kanske använt macroläget. Ett kortare skärpedjup skulle då ta fram flugan bättre från bakgrunden.

Om blomman är huvudmotivet så kanske man skulle ha komponerat lite annorlunda. Jag tycker att ett centrerat motiv ofta fungerar bra med 4:3 bilder men då skulle jag nog ha tagit bort den andra blomman på höger sida. Skärpedjupet fungerar bra om blomman är motivet.

storost
0

Tack för tipsar.

Blomman rörde sig i vinden och så kunde jag inte - med den kamera - gå närmare. Olympus compakt camera klarade inte av rörelsen.

Blomman var egentligen huvudmotivet, men innan jag har tagit kort, har flugan kommit och suttit sig. Sen var det att "göra" kortet ny.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.