Foto iFokus

Foto

Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 1621 ggr
[Vetauriel]
0

Fotografera i USA?

Hej hörni! Nu tänkte jag ta lite hjälp av er expertis!

Jag ska åka till Chicago om två veckor, och har självklart för avsikt att dokumentera det hela. Vanligen är det ju inte så mkt att tänka på när man åker utomlands vad gäller fotografering, mer än folks privatliv, privat mark samt att det inte är särskilt uppskattat att fotografera i kyrkor på många ställen. Är det någon som vet hur det ser ut i USA på den punkten? Nån som varit med om någon incident? De är ju lite nojjigare över säkerhet och sånt där, något man bör tänka på? :D

Något annat ni vill tipsa om? :D

[mingdie]
0

Som vanlig turist så kan du ganska lugnt fotografera på dom vanliga turistställena och i staden. Använd vanligt förnuft och låt bli att fotografera broar, tågstationer, militära byggnader och liknande.

Det bästa rådet är att fråga. Jag har sällan haft problem med att fotografera det jag vill var jag än har befunnit mig i världen när jag har frågat om lov.

MonisN
0

I USA är det inte tillåtet att rigga upp ett stativ på allmän plats eller inne i byggnader. Man måste ha tillstånd. Jag försökte dock göra det ändå så där lite snabbt och diskret, men se, det gick inte ändå. Polisen sa vänligt till mig  att plocka ner stativet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.