Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2240 ggr
minkaninester
0

Nikon D90 vs. Nikon D3000

Ska köpa en system snart och undrar vilken jag ska ha.

Men det står då mellan två stycken, Nikon D3000 och Nikon D90.

Om man tänker på min budget är D3000 bäst, men i längden D90, men den går inte under 10.000 kr.

Går det att uppdatera D3000 med många olika objektiv, blixtar m.m eller det finns bara några objektiv att välja mellan? Och om någon har kameran, vill den personen visa någon bild som den tagit med den?

D90 verkar vara riktigt bra, men som sagt, priset….

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

MartinO
0

D90 är en riktigt trevlig kamera, som klassas som entusiastkamera. De största skillnaderna mot D3000 är bättre sensor (samma som i D300), inbyggd autofokusmotor i huset, toppdisplay (något jag personligen inte kan avvara) och fler autofokuspunkter. Dessutom finns Nikon original batterigrepp för klart bättre ergonomi.

Nästan lika bra är D80. Du förlorar filmegenskaperna och får mer brus vid höga iso. (kan jämforas med D3000). I övrigt är den lika D90.

Läs gärna artikeln jag skrev om D80 som begagnad. Den finns på förstasidan.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

storost
0

Har du också tänkt på D5000? På tyska sajter har jag läst att den har mycket bra betyg! Kameran har nya chipen CMOS och den har jag redan set omkring 7000 till 8000.

Jag fundera också att köpa en ny kamera, men den ska bli en Sony A500 eller A550, därför jag har ein Minolta D5 som är ny trasig.

//Stephan

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MartinO
0

#2 Samma sak med D5000. Den saknar autofokusmotor i huset och toppdisplay. Jag kan inte nog tala mig varm för en begagnad D80 om man vill hålla budgeten på en angenäm nivå.

Sajtvärd för Foto

storost
0

#Det stämmer, att autofokusmotorn saknas i huset. I annan fall är den mycket mindre i storleken. Det beror på vad man gärna vill ha.

Ja det finns inte en toppdisplay, men displayn på backsidan är vnklingsbar. Så behöver man egentligen ingen toppdisplay, tycker jag.

min egen hemsida.

MartinO
0

Toppdisplayen innehåller mycket och viktig information om bländare. tid, ev, mm. Framför allt vid stativfoto är den guld värd.

Sajtvärd för Foto

storost
0

Men har du inte samma information också på bakdisplayen om kameran inte har en toppdisplay?

min egen hemsida.

MartinO
0

Toppdisplayen är en lcd-display där informationen ligger hela tiden.

Sajtvärd för Foto