Ny här
Halloj! Jag är helt ny inom detta med foto och sånt 
Fick min kamera nu i helgen, en Canon EOS 450D :) Till den har jag bara standard objektivet, så har jag någon jätte gammal canon blixt (som pappa hade för ca 10 år sen) men den är helt ok
Jag har läst på en massa om tekniken och sånt, och det är verkligen jätte kul o påverka (nästan)allt själv :D
Somsagt är ja ju ny så jag fattar inte så jätte mycket ^^
Skulle gärna vilja ha tipps om hur jag kan göra med ljuset och så.
Jag testade kameran igår och i dag, dom kanske inte är så jätte fina men här får ni några bilder :)
Bild 1, jag vet att den är skum men jag gillar verkligen höstkänslan…
Lite lätt/medel kritik skulle vara jätte kul och få!
Bild 2, rinnande vatten (kommer inte ihåg inställning på någon av bilderna…)
bild 3, fixade snabbt en liten studio och fotade ett äpple hehe, men jag vet liksom inget om ljuset och hur de ska va…

Hej och välkommen till forumet! Hoppas du kommer trivas. Om du vill lära dig mer finns vår sökfunktion på Foto och en hel del artiklar om allt möjligt som rör foto, Det är bara att läsa till man inte orkar mer.
Mvh/ Isabelle
En till utan den skumma ljus grejen på…
Det här är första gången jag fotar med en egen kamera, har tidigare andvänt pappas och kompisens men väldigt sällan….
#3 Tack! Jag ska kolla lite bland artiklar och sånt :)
Jättefina foton, speciellt då du är alldeles ny med just den kameran!
Kommer ihåg hur jag inte fattade någonting förens efter någon veckas användande, då jag började fatta grunderna något sånär. Haha.
Första fotot har härliga färger, men tyvärr är skärpan inte alls med på hunden.
Vattenfotot är verkligen jättefin! Jag har hur svårt som helst att få till sånna foton!
Men det som jag tänker på direkt, är att jag i redigeringen skulle ha klonat bort det ljusare området (det mellan den sista droppen och de andra) så att det blev svart.
Av äppelfotona gillade jag den första bättre (#2), den är liksom en aning "mer" än de andra. Den som inte har "den skumma ljus grejen på" (blixten?) är bara en vanlig foto på ett äpple enligt mig.
Lycka till med den nya kameran!
/Alina
Tack för kritiken 
Haha ja jag har inte lärt mig allt ännu, men grunderna kan jag^^
Ska tänkta på det du sa nästa gång :)