Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 620 ggr
Isak
0

Fotoresa?

Har fått lite flashbacks från en gammal resa för några år sedan och har lite planer på att åka tillbaka till Auschwitz för att inrikta mig lite mer åt det fotografiska en sevärdigheter.

Efter att ha kollat runt lite på webben hittade jag reseförslag åt  grupper och kom att tänka på foto.ifokus. Kanske man skulle göra en slags forumresa tillsammans.?

Över 20 personer så hamnade resan på mellan 1000-1500 kr per person ungefär.

finns det någon eller några som skulle känna för en sådan resa? Är ju roligare än att åka själv.

Vänliga hälsningar

Alexander  Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Robert
0

Bra förslag!

Robert

mabzor
0

Skulle vara mycket roligt faktiskt!

God idé!

Qabang
0

Absolut! Kanon idé.

Jag hänger gärna med på en sådan resa.

Isak
0

Kul med så positiv respons. Man skulle även isåfall kunna se på om det gick att få ner priset en aning genom att skippa guidad rundtur då den informationen går att få tag på ett smidigare och billigare sätt, plus att man kan tittade på det man vill.

Hälsningar

Alexander

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

gurin
0

Auschwitz kanske inte är det mest skojiga och upplyftande resmålet. Men om resan skall gå dit så bör inte guidningen hoppas över.

Detta är ett typiskt svenskt drag, att tycka att resan dit är kostnad nog och hoppa över guidningen. (Jag vet inte hur många gånger jag åkt till den tailändska paviljongen utan att betala avgift och gå in). Det är guiden som gör resmålet. Det är den levande berättaren som sätter samman en speciell tur i en speciell ordning för att säga något specifikt. Särskilt vid ett resmål som detta är det viktigt att höra den. Får du inte den officiella guidade berättelsen har du inget att hänga upp dina personliga erfarenheter på. Du kan varken kritisera den rådande bilden eller komma med en egen och du kan lika gärna titta på bilder eller läsa en bok.

Ur historiska källor kan du berätta många berättelser, men reser man till just denna plats har man missat poängen om man inte samtidigt tar del av den berättelse som berättas just där just nå när ni är där.

Skall ni bara fotografera fritt och själv konstruera era berättelser genom era bilder rekommenderar jag starkt att åka till någon plats där det inte redan finns en stark berättelse som alla i alla fall kommer att tolkas in i era bilder så fort ni talar om varifrån de är. Det ni kommer att göra är i bästa fall att kommentera, kritisera och komplettera den rådande berättelsen, men det kan ni bara göra om ni känner till den, och det är guidens uppgift att upplysa om den.

Mer spännande är i stället att åka till någon övergiven plats och fota andra ruiner, eller folk eller vad det nu är som utgör intresse för stunden.

Men nu går det billiga turer dit och det går naturligtvis att hoppa på dem, strunta i själva resmålet, och i stället bese närliggande ställen, vilket ni kanske tänkt och då gäller inte min invädning över huvud taget.

Ha så skönt på kontinenten/gurin

Isak
0

Jag tänkte mer på att folk som varit där kunde ställa upp, av mina erfarenheter så är det inte allt för mycket man får se. Vet att det fanns saker jag vill se som jag inte ens hann att se.

Skulle nog t o m kunna ställa upp som guide själv om det inte skulle finnas någon. Sen beror det på hur mycket billigare man skulle kunna få det.

Sen för de som känner sig intresserade så skulle resan kunna ta mer folk än enbart medlemmar från foto.ifokus just för att fylla upp platser. Såg nu att flygresan till Katowice tillkom.

hälsningar

Alexander

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

gurin
0

Isak

Jag förstod att du redan varit där och kan berättelsen, många andra har det inte och kan inte historien. Appropå Katowice, en resa i soldaten Svejks fotspår kanske?

mvh/gurin