Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1872 ggr
KexChoklad
0

Vad tror ni ? Nikon Coolpix L100

Hejsan , vad tror ni om denna kamera ? Nikon COOLPIX L100 , den verkar bra och är ju väldigt billig .

Moderator edit: Lade till kameramodellen i rubriken och flyttar till fotoutrustning

//MartinO

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

MartinO
0

Både ock. Trots att jag använder Nikon är jag skeptisk till Coolpix-serien.

Kameran är ganska ny på marknaden och det är svårt att finna relevanta omdömen från konsumenter på nätet.

Det skall tydligen vara en mycket lättanvänd kamera och det finns tyvärr inga manuella inställningar. Den har fördelar som VR och 3" skärm, som tyvärr inte är vridbar. Bildresultaten jag letat upp på nätet ser bra ut, men sådana bilder skall man ta med en nypa salt.

Vad jag direkt reagerar på är att kameran saknar genomsiktssökare. Hur bra är displayen i solljus? Att den drivs på AA-batterier gillar jag heller inte. Såg en uppgift om att en uppsättning batterier skulle räcka till ca 360 bilder. Med bläddrande i menyer, Vr på och att man tittar på lite bilder kanske batterierna endast räcker 1/3 av angivet värde = dyrt.

Kameran har ett högiso-läge, men då blir bara upplösningen 3 Mp.

Kameran är billig, men jag skulle nog avvakta till mer tester dyker upp på nätet eller spara lite mer till en Nikon P90, som tyvärr har ett raw-format som endast läses av windows. Annars är det en bra kompakt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

KexChoklad
0

Okejj , men jag kommer nog köpa den endå , tycker den verkar passa mig bra :) men tack för ditt svar!!

// Elin

MonisN
0

När jag för många år sedan skulle köpa min första digitala kompakt stod valet mellan Nikon Coolpix och Canon. På den tiden hade Coolpix något kallare färger än den Canon jag valde mellan. Det slutade med att jag köpte Canon som hade en varmer färgåtergivning. Om det är så idag vet jag dock inte.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

KexChoklad
0

Okejj!!, Jag tror nog denna blir bra för mig , har läst igenom allt noga o den verkar passa mig perfekt!

// Elin

Faidra
0

Jag har den :P

Tycker den e helt okej, köpte den mest för att den va söt :D

KexChoklad
0

#5 Haha okejj ;P Men är den bra eller ?

// Elin

Faidra
0

#6 Ja, för det mesta är den det tkr jag. Men om du är den typen av fotograf som bara fotar med grundinställningar och och så, bör du nog ha en annan :P

KexChoklad
0

#7 nee jag fotar aldrig med grundinställningar :P brukar mixtra lite ..

// Elin

Faidra
0

#8 Då funkar den bättre xD

KexChoklad
0

thaha XP Vill verkligen ha hem den NU! :P , älskar att fota mina djur osv

// Elin

Faidra
0

Ja, jag gillar det egentligen oxå, men använder ändå kameran alldeles för lite :/

KexChoklad
0

#11 :/ Du får la börja använda den mer då ;)

Nu kommer ni här få se mig mycket , detta blir min första systemliknande kamera , oo jag kanske inte är bäst på sånt (A)

// Elin

Faidra
0

Den är inte så systemlik egentligen, mer än till utséendet.

Den är typ som vilken annan kompaktkamera som helst :P

KexChoklad
0

#13 jag menar mest utseendet ;) thihi

// Elin

MartinO
0

Vänligen inte chatt-liknande inlägg fortsättningsvis.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

Ojj förlåt .

// Elin

MartinO
0

#16 Din tråd kan vara intressant för andra att läsa. De senaste inläggen tillför inte en annan läsare något och risken finns att man tröttnar på att läsa.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#17 oh okejj , du kan radera dom om du vill!!

Men till saken nu igen , är det nån speciell kamera väska man behöver ha ?

// Elin

MartinO
0

Det finns många väskfabrikat på marknaden. Välj efter tycke och smak, men den skall inte vara för trång, för då finns risken att du slinter när du skall ta ut kameran.

Lowe Pro har många bra väskor på marknaden. Även Tamrac håller jag högt.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#19 Okejj det verkar super! tack så mycket! ska iväg o titta lite nu

// Elin

KexChoklad
0

nu vet jag inte vilken jag vill ha… antingen denna eller Nikon P90, vilken skulle ni valt?

// Elin

MartinO
0

Om du kör Windows, så P90. (Rawformatet läses bara av Windowsdatorer). Det är en mycket mer kompetent kamera än L100

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#22 vi kör firefox :P om det e det du menar?

// Elin

MartinO
0

Nej. Det är operativsystemet på datorn. Windows, Mac eller Linux? Windows är vanligast.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#24 Då är det nog windows skulle jag tro! , men rekomenderar du p90 istället för l100 i sådantfall eller?

// Elin

ophelia
0

Jag har köpt en Nicon Coolpix P90.Men jag tycker den är svår att lära sig.Många iso grader men jag vet inte när och hur jag ska använda dem.Tycker det är svårt att ställa in och få klara fina bilder.

Allt beror säkert på att jag är så tekniskt okunnigSkämsMen jag testar och provar och egentligen tycker jag det är så besvärligt så det är inget kul att fota längre.Längtar efter en enklare kompakt kamera igen där var det bara tuta och köra.

Kanske någon kan förklara iso instälningar m.m.

MonisN
0

#26 Här finns en artikel med lite matnyttiga tekniska förklaringar som kanske kan hjälpa dig lite på traven.

MartinO
0

#26 Jag ser mer och mer behovet av en nybörjarmanual och skall ta itu med en sådan snarast.

Det är inget fel på din kamera, utan du har nog förirrat dig bland alla inställningar som finns.

Sajtvärd för Foto

ophelia
0

#27 Tusen tack för tipset.Det är en mycket bra artikel har läst den och får nog läsa flera gånger.

#28  Ja du har nog rätt.Man provar och provar och till slut så vet jag inte var jag började.Jag fotar mycket djur ,blommor och barnbarn.Familjebilder och naturen i allmänhet.Många gånger så får man ju bara en chans och då vill man ju klara av att ta en bra bild.

En nybörjar manual vore toppen toppen.

MonisN
0

#29 Ett bra tips är att också att man gör lite olika inställningar och gärna skriver upp vilka ändringar man gör, och sedan jämför vad som händer. Ta då gärna på samma motiv för enkelhetens skull. Att våga snurra och trycka på knapparna är helt ofarligtGlad

MartinO
0

Kör man fast finns alltid märkesspecifika forum som innehåller stor kompetens.

Ett annat sätt är att återställa till fabriksinställningar. Det kan ske med menyval eller en sådan liten försänkt knapp man trycker på med penna eller ett gem.

Tänk på att räkneverket kan nollställas! Titta i din manual.

Bildfiler kan se ut så här DSC00001.JPG DSC00002.JPG osv. Nollställs räkneverket kan det börja om från början och dina bilder på dators skrivs över en efter en.

Gör men en fabriksåterställning, så flytta dina bilder till en säker plats på datorn, så de inte skrivs över.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

Funderar på att köpa en system istället faktist.. värkar bäst så , Ska prata lite med mamma bara , vi ska åka o titta i morgon

// Elin

MartinO
0

En systemkamera är alltid bättre att arbeta med. Den mest nybörjarvänliga idag är nog Nikon D3000.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#33 oooh ! det är den jag spanat in , verkar passa mig perfekt! billig o bra dessutom! Om inte, vad tror ni om en Olympus E450KIT ?

// Elin

MartinO
0

Det är lättare att få billiga objektiv i framtiden till Nikon än vad det är till Olympus. D3000 har ett överlägset hjälpsystem för nybörjare.

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#34 Okejj då får det bli den istället om jag köper en system kamera!! Men , Vad för minneskort ska man ha till ? vad brukar dom kostA?

// Elin

MartinO
0

D3000 använder SD-kort. De är inte så dyra idag. 4GB räcker ganska länge tycker jag. Du kan kanske pruta till dig ett kort när du köper kamera. Ett 2GB ger 109 bilder i min D80 med bästa bildkvalité.

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

Sen finns ju Canon! EOS 450D lär vara en väldigt bra kamera som många är nöjda med.

KexChoklad
0

Nu har jag köpt en Nikon D3000 , är supernöjd!

// Elin

MartinO
0

Grattis! Skrattande

Jag tyckte det var ett mycket klokt beslut, även om vi kommer att bli bombarderade med frågor. Det tar du givetvis i annan tråd.

Vad fick du för objektiv till kameran?

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#40 haha det kan ni räkna med :D Tack ska du ha!! Hmm , på objektivet står det : AF-S nikor 18-55 mm .. om det är det du menar ?

Här har ni den första bilden jag tog på min lille vovve Algot :P var bara tvungen att lägga in den här :P

// Elin

MartinO
0

18-55 är det normala kitobjektivet till Nikon och det är faktiskt riktigt bra för att vara ett kitobjektiv.

Låt inte Algot slicka på objektivet.Flört

Sajtvärd för Foto

KexChoklad
0

#42 Vad bra! Nejj då , Han får absolut inte röra mitt fiina objektiv! ;)

// Elin