Kul-led eller trevägs?
Ni som har lite bättre stativhuvuden…vad föredrar ni?
Kul-led eller trevägs?
Svar så fort som möjlig hade varit bra då jag ska beställa snarast :)
Det jag funderar på är
Manfrotto 808RC4 trevägshuvud
eller
Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled
Vad ska jag välja?
Kulled med stor kula använder jag. Jag tycker om att inte behöva använda flera reglage för att vrida kameran.
Vänliga hälsningar
Niklas
Själv använder jag trevägshuvud, men tycker inte det funkar helt bra, kommer nog att byta till kulled.
Kjell

Det är rätt jobbigt med trevägs, rätt bökigt med det. Skulle nog helst vilja ha kulled eller något smidigare än 3-vägs. Jag vill kunna tilta åt båda hållen, vet inte om det går med alla kulleder.
Robert
Det kanske inte går med alla kulleder, men med många. Min kan göra det. Fast eftersom det går att vrida hela huvudet spelar det egentligen inte så stor roll. Då går det att placera urtaget där man vill ha det.
Vänliga hälsningar
Niklas
Klu-leden beställd…..tack för svaren. :)

#5, lyllo!
Robert
#6: Jag kan rekommendera Manfrotto 490RC4 om du ska uppgradera. Jag har för mig att du har ungefär samma stativmodell som jag.
Vänliga hälsningar
Niklas

Får man fråga vad det finns för för- och nackdelar med de olika varianterna?
Fördelen med trevägshuvuden är att du kan styra dem i en riktning i taget utan att påverka övriga riktningar. De används nog oftare för filmkameror.
Fördelen med kula är att du bara behöver röra ett reglage för att ändra samtliga riktningar. Bland kullederna finns det olika storlekar. Vanligen kallade små, mellan och stora. Ju större kula, desto smidigare brukar de fungera för stora kameror.
Typ. :-) Fråga om det är något specifikt du undrar.
Vänliga hälsningar
Niklas

#9, du tänker på rörlig film? Där räcker det väl med två leder?
Robert
Det menar jag och det räcker.
Vänliga hälsningar
Niklas

Kör Manfrottos 322 kulled. Snabbgrepp i form av en joystick… funkar alldeles lysande! Går också att ställa in känsligheten i rörelserna beroende på hur mycket ens kamera väger för tillfället (om du kör olika tunga objektiv etc.)
Rekomenderas varmt!
http://www.cyberphoto.se/?https://www.cyberphoto.se/info.php?article=683505
(Hur länkar jag?)
#12 Markera ordet du vill länka då "tänds" kedje-ikonen här ovanför och en dialogruta öppnas. Sedan aktiverar du ikonen och det är till att klistra in länkadressen. Hoppas det hjälper
//Stefan
#12: Det går också att klistra in länken och trycka på Enter.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja nu verkar det ju vara länkat… om jag gjort det själv eller om nån från siten hjälpt mig vet jag inte. Men jag gjorde som du sa niklas. Klistrade in länktexten o sen lät jag det vara. Verkar ju ha funkat.
Det var jag som fixade det med ett Enter-tryck. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

aha.. där ser man! Ja jag ska försöka göra rätt till nästa gång.
Är det någon mer än jag som stör sig på att om man hoppar ner 2 enter i textrutan här och sen raderar ett av dem så hamnar man 1 space ut från vänsterkanten.
Lurigt?!
#17: Det är ett sätt att hantera HTML-koden bakom. Men ja, jag stör mig på det. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Ett https://www.cyberphoto.se/info.php?article=683505 blev det.
Det kommer du säkert att bli nöjd med. Om du inte ska använda väldigt tunga objektiv.
Vänliga hälsningar
Niklas