Vad för objektiv till Nikon D80?
Hej
Jag ska köpa en Nikon D80, men vet inte vad för objektiv jag ska köpa…
Kan ni rekomendera något bra?
Mvh Martina
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag har själv varken Nikon eller digital systemkamera, och heller ingen erfareneht av analoga systemkameror.
Men för att kunna ge dig tips måste de som har det veta vad det är för motiv och liknande du tänker fotografera, vad syftet med objektiven är. Annars kanske någon som fotograferar fåglar på större avstånd rekommenderar ett mycket bra men dyrt 500mm teleobjektiv, medan en som tycker att macro och insekter är det bästa han/hon vet rekommenderar ett mycket bra macroobjektiv. Om du då tycker att porträtt på människor eller kaniner är det du tänker ägna 99% av din fotografering till, då hamnar du inte rätt med något av de objektiven.
Men om du skriver ett par rader om vad du tänker ha för ändamål med fotograferingen, vilka motiv du mest skall fotografera osv, tror jag nog att du kan få många bra tips.
Försök också att leta upp några gamla diskussioner med "sök-funktionen", sök på t.ex. objektiv så tror jag du hittar en del diskussioner som kan vara av intresse.
mvh /Martin
mvh Martin
Marnyman ger jättebra råd. Som standardobjektiv är d80:ns kitobjektiv (18-135) riktigt bra, och täcker upp många behov. Jag gillar också Nikons 50 mm 1.8 objektiv - det är prisvärt och riktigt schysst. Perfekt porträttfotolins.
Det blir väl mest bilder på djur och natur skulle jag tro.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Det är dyrt om du ska ta på långt avstånd och ljuskänslighet kostar också multum. Man får vara beredd att kompromissa om man har ekonomiska begränsningar…
MarHai - då tror jag du kommer ganska långt med kit-objektivet. Du kan alltid köpa fler objektiv senare, när du får en känsla för vad du skulle vilja ha.