Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1558 ggr
emmaa
0

Undvika skuggor...

Ska försöka ta lite bilder i min hemmagjorda studio. Jag har en vit bakgrund och 2 st 500W-halogenlampor. Hur gör jag bäst för att undvika skuggor, både på modell och bakgrund?  Rummet är ca. 3-4 meter långt, var placerar jag modell och kamera?

/Emma

Niklas
0

Placera modellen exempelvis 2 meter framför bakgrunden. Placera kameran framför modellen, så långt ifrån som möjligt. Sätt en lampa i ungefär 45 graders vinkel framför modellen. Då hamnar skuggan bredvid bakgrunden. Sätt den andra nedanför bakgrunden, om du inte ska ta bilder i helfigur.

Du kan finjustera belysningen av modellen så att skuggan från näsan når till näsroten.

Är du med?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Du kan göra som niklas skrev här ovan med det ljus du har brevid kameran riktad 45 g vinkel mot modell, men den andra lampan lättar du upp skuggorna på motsatta sidan genom att placera "fillen" på motsatta sidan om huvudljuset. Fillen har du på lite längre avstånd än huvudljuset så att du inte får dubbla skuggor, tänk på att du ska bara lätta upp skuggorna.

Med ovanstående uppsättning får du en mörk bakgrund istället för en vit.

Hälsningar

Robert

Robert
0

#0, vid närmare eftertanke så funderar jag på vad du vill uppnå, med skuggor på modellen så formar du ansiktet. Om du kommer ihåg fotosessionen med Sabina så hade vi bara två ljuskällor, klickar du på länken här nedan så ser du bilder på Sabina och i alla bilderna har jag använt bara två ljuskällor.

Bilder på Sabina

Hälsningar

Robert