Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3624 ggr
moosen
0

Objektiv för sport-fotografering?

Hej!

Jag undrar om någon har ett tips på vad för objektiv som är bra för fotografering av t.ex innebandy? Har idag ett 18/55 objektiv, men tycker inte att det funkar så bra.

mvh moosen

MartinO
1

Ett objektiv som är lämpat till det är tyvärr dyrt. Ett ljusstarkt zoom uppemot 200mm rekommenderar jag.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[mingdie]
2

Om du talar om vilken kamera du har så kanske det blir lättare att ge råd på objektiv. Sedan beror det på hur nära planen du är och i vilket ljus du fotar.

Ett ljusstarkt zoom kostar ju en del men beroende på vilket system du har så finns det ljusstarka fasta objektiv. Det ger inte samma flexibilitet men kan fungera bra. Om du tittar efter på vilket avstånd du normalt står och om det är bild av flera spelare, av en spelare eller mer närbilder du vill ha så kan du sedan bestämma vilka brännvider som är bäst.

Jag gör en hel del sportfotografering innomhus och ibland kan jag behöva ett riktigt ljustarkt objektiv och kan då inte köra med zoom. Jag använder då ett antingen 85mm f1,4 eller 135mm f1,8 objektiv. Längre än så behöver jag inte om jag inte vill ta bilder på spelarnas ansikten.

Så ta en titt efter fast objektiv med ljusstyrka på f2.8 eller mindre. Det kanske finns billiga i ditt kamerasystem. Mina kostade mindre än 1000kr styck.