Robust kamera?
Hej.
Jag undrar om ni har något tips på en kamera som tål lite smuts och fukt. Jag kryper i grottor och där finns gott om fukt och lera. Det skulle ha varit en kamera som tål leriga och fuktiga fingrar samt ett enkelt linsskydd som man snabbt kan få på och av.
Helst liten nog att få plats i fickan.
Tips någon!? 

Det finns rätt många fickkameror nu som tål vatten, smuts och lera. Nästan alla tillverkare har åtminstone en. Olympus har flera. Linsskydd kan det vara lite värre med, men det går kanske att hitta på någonting.
Googla på vattentät kamera så hittar du ungefär vad som finns nu. Canon, Fuji, Olympus, Panasonic och Pentax har såna kameror.

Ok tack ska du ha. Jag ska söka lite på det!
Jag har en Pentax Optio W20 som har hängt med länge nu. Den har bada i Cleopatras bassäng i Pamukkale, fotat karpar under vattent i Hagaparken, bada hamam i Istanbul, fotat maneter i Marstarand och varit med under massor av busväder med saltstänk i Nord- och Östersjön. Jag är mycket nöjd med den.
Ånnu mer lämplig i ditt fall skulle jag tro är en Ricoh gummikamera. Kolla t.ex. Ricohs hemsida eller Scandinavian Photo.

Jaha ser man på.
Hur är din Optio att ta bilder där det är mörkt där man endast lyser upp med ficklampa, som är fallet i en grotta?
Vad kostar en sådan?
Tack.
Tjaa.. Det är nog inte den perfekta mörkerkameran. Den finns nog förresten inte, men det finns nog iaf bättre. Men då är den nog ömtåligare. Ganska OK blir bilderna ändå, speciellt om du kan ställa ifrån dig kameran (heslt på stativ) och använda timerutlösning. Du kan ju kolla lite i Min Loggbok, där är de flesta bilderna tagna med den kameran. I "Vina/Vinga 2008 -09" Del 2 såg jag att det finns några foton tagna i dåligt ljus. Bilderna är klickbara.
Optio W20 finns inte att köpa längre. Den nuvarande modellen heter Optio W80 och kostar ca 3.300:- Kolla Scandinavian Photo.