Samyang objektiv till Sverige
Samyang tillverkar billiga och prisvärda objektiv. Cyberphoto har valt att ta in fisheye 8mm och 85mm porträttobjektiv. Bägge har manuell fokus.
Framför allt fisheye-linsen tycker jag verkar intressant.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag såg detta genom deras blogg, Jag tycker som du att fisheye-linsen är intressant. Billigt och bra som många säger ibland kanske blir sant?

Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tittade också lite på dem. Kommer att köpa en dslr till jul och kanske skulle det så småningom vara intressant att bygga ut objektivparken med ett fisheye. Men eftersom att nyinvestering är dyrt blir det inget sådant i början, utan det blir ett normalzoom och ett telezoom. Funderar lite på ett fast tele också eller möjligen istället för telezoomen, men i så fall det nog inte bli en normalzoom utan då blir det nog en superzoom vilket jag är lite misstänksam mot egentligen, då jag inte tror att ett objektiv med stora omfångar kan vara bra över hela omfånget (om de inte samtidigt ruinerar en).
Vi får se vad det blir, men som sagt fisheyen skall jag hålla koll på lite längre fram.
mvh Martin
Om man är ute efter ett fisheye så är det här ett bra alternativ. Zenitar 16mm f2.8 Fisheye. Det är ett billigt alternativ som nästa har fått kultstatus.

16 mm blir dock inte mycket till fisheye på en kamera utan fullstor sensor. Jag har själv Peleng 8mm, blir betydligt mer "drag" i bilderna ( till min 40d ). Å andra sidan kanske en del vill ha en mer modest effekt. Pelengen är heller inte speciellt ljuskänslig ( 3.5 ).