Ridhus bilder?
Det är alltid mycket svårare att ta bilder i ridhus som inte är tillräckligt mycket upplysta, t.ex på ridskolor. Själv brukar jag faktiskt undvika att fota i just sådana ridhus - jag filmar hellre. Nu har jag ju dock en systemkamera. Nikon D50, och den går ju inte att filma med.
Så jag har nog faktiskt inget tips, kanske att försöka komma så nära som möjligt och använda blixten - men jag vet inte.
Bifogar en bild jag tagit utan blixt i ett ganska ridhus med min gamla kamera (Canon S3 IS) strax innan den lämnades in på reparation eftersom bilderna blev sjukt brusiga.
MVH
Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Varför skriver du inte vad kameran heter istället? Bilden är så dålig kvalitet att man inte kan läsa vad det står.
Bilderna blir mörka för att du behöver mer ljus i form av större bländare eller längre slutartid.
/Emma
Och här kommer en fotad med blixt, även den med S3an. Nu förstår ni nog varför jag lämnade in den på lagning. ;) Sådana här bilder blev det även i solljus utomhus.
Men hoppas någon annan kan ge dig tips - själv vill jag också lsa dem.
Anna
På min instruktionsbok står det HP Photosmart M407
Var hittar man bländare?
Anna din bild blir inte så mörka som mina!
Vet inte om du kan ställa in bländare, kolla din manual.
Jag gjorde det men i själva min kamera e det på engelska! Vet du vad bländare heter på engelska?
aperture

__iE Hur fick du den såå ljus`??

Har för mig att Robert eller någon skrev en "exponeringsguide" om hur kameran funkar, kanske att du kan leta på den och läsa?

#11 En av de bättre hästbilderna jag sett här. Också ett tydligt exempel på vad man kan åstadkomma med bra kamera (som är relativt brusfri på höga iso) och ganska korta slutartider.
mvh Martin

#12 Tack!
Mycket beror på kameran då man fotar inomhus.
Därav jag bytte från Nikon till Canon. Mindre brus….

Den hp:n går bara att ändra ison till 400
och du kan varken ställa slutare eller bländare manuellt
#11 Ja, den var otroligt fin för att ha fotats i ridhus! Känns dock lite sned och lite gul/grönaktig i tonerna. Men nu ska jag inte tjata emr om det. :) Fin var det iallafall!
#11 håller med om att det var en bra ridhusbild och hoppbild dessutom! Vad hade du för objektiv? Ser ut att ha varot relativt bra ljus, detta kan variera oerhört i ridhus.

#9, tror det va i somras/våras så det va ju ljust ute, men jag hade ingen blixte heller.. ^^

#15 Körde auto inställningarna i PS, ville bara se hur det blev inomhus =)
#16 Använde ett 70-200mm f2,8 IS USM
sen är ljuset tyävrr inte så bra i detta ridhus men det finns sämre kan jag lova :p