Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 1761 ggr
Cerrolyn
0

Våga släppa de förinställda valen.

(Om detta ligger i fel kategori ber jag om ursäkt för det.)

Jag känner att jag behöver någon/några som sparkar på mig lite. Jag köpte en systemare (Sony A100) för att lära mig att ta bättre bilder. Visst är det roligare att ta bilder nu, och jag har lärt mig ganska bra vilken förinställning jag ska ta när. Men det är ju inte vad jag vill. Jag tror (vet) att min kamera kan ge mig så mycket mer om jag bara vågar släppa dem och lär mig hur jag ska ställa in saker och ting manuellt.

Så nu till min fråga: Hur gjorde du? Hur och vad fick dig att fatta detta med slutare och bländare och hur de hänger ihop med varandra? Och för att inte tala om ISO. Jag fattar fortfarande noll, fast jag har läst manuallen både en och två gånger.

**MVH Cerrolyn

[mingdie]
0

Om du inte känner någon som kan lära ut grunderna så gå antingen en kurs (finns flera bra gratis på nätet) eller gå med i en fotoklubb. Manualerna brukar inte vara så bra på att förklara.

När jag började så fanns inte automatiken så det var bara att lära sig. Läste böcker och fick hjälp av andra.

MonisN
0

Jag läser massor, både fototidningar och böcker. Har också gått fotokurs. Det bästa är att öva, öva, öva. Tyvärr är många böcker lika tråkiga som en manual, men Scott Kelbys "Digital fotografi" del 1 är en trevlig och roligt bok. Den är skriven på ett mycket personligt sätt som gör att man tycker det är roligt att läsa fakta. RekommenderasGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

ElinSvensson
0

Jag ställde in t.ex. på sportläge, kollade vilka inställningar kameran använde där, sedan ställde jag in samma värden på manuellt, och därifrån började mixtra med alla knappar osv. Histogrammet är ju en höjdare så du vet hurdan exponeringen blev.

Cerrolyn
0

Tack alla för era svar.

Histogramet är jag lite dålig på att läsa.

**MVH Cerrolyn

ElinSvensson
0

#4 Här är en artikel från hastfoto.ifokus

emmahagstrom
0

Jag har också en Sony A100 :) Tror aldrig jag öppnat min manual… Jag har lärt mig genom att envist prova mig fram ;) Men fråga om du undrar över något!

Jag tycker man får skynda långsamt :) Du kan ju börja på P-läget, det är ju nästan som Auto fast du får lite större valfrihet på inställningar. Sen när du lärt dig dem och skillnaden där kan du gå vidare till ett annat läge, jag fotar t.ex. alltid på A (bländarprioritet) och känner inget behov att fota på Manuellt.

Cerrolyn
0

Tackar ska läsa den sedan.

Bra att veta om någon som har samma kamera. Ska ta en lite bättre koll på dina bilder också så kan jag få en bättre uppfattning om kameran.

Ska även ta och testa så som du sa med P.

**MVH Cerrolyn

Eostra
0

Testade mig fram helt enkelt, och så fick jag en massa hjälp här på iFokus. :)

tsset
0

Ja, när 9/10 av vännerna delar ens fotointesse tog det inte lång tid att förstå sig på det, så det var stor hjälp ;) Plus massa nyfikenhet!

Jag läste denna artikel 20-30 gånger(plus följande delar, tror det är 7 st eller nåt sånt), sen satt det. Så jag lär mig, läsa läsa läsa.

Mitt bästa tips är att i början inte testa när det gäller, utan kanske gå en sväng bara för att testa lite inställningar. På så sätt riskerar du inte att missa en bra bild utan kan tryggt testa i lugn och ro, och fortsätta använda de förinställda när det gäller tills det att du känner dig säker.

Cerrolyn
0

Tack för tipsen, la den sidan som bokmärke.

Tror jag ska testa/leka lite idag.

**MVH Cerrolyn

ggroen
0

jag har läst bara, provat och läst lite mer.

Aldrig gått kurs eller nåt, har helt enkelt inte kommit iväg bara.. "/

Nu förstår jag hur allt hänger ihop, när jag ska anv. vad osv. och det är ju superb. Nu gäller det bara att öva öva öva.

/Alina