Fotoidéer!
Jag har en liten fotosvacka just nu. Vet inte vad jag vill fotografera. Bor ute på landet så har tillgång till ängar,skog,bäckar,sjöar,osv.. Har även stad nära så stadsfotografering vore en rolig sak att göra. En hel del utrustning har jag så det är inga problem.
**
Vad har ni för några idéer eller vad ni tror jag skulle kunna fota?**
Kom med alla idéer ni kommer på, För jag fotograferar mest hästar & en del macro så en hel del annat vore kul.

Alla har vi en fotosvacka någon gång.
Under den grå årstiden kan jag rekommendera ljussättningsövningar inomhus, stilleben och produktfoto.
Under denna årstid är det utmärkt att förkovra sig i den underbara svartvita fotograferingen. Det finns utmärkta internationella tidskrifter som bara behandlar s/v. Utmärkt att hämta inspiration från.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Har börjat göra en del i min studio bestående av bygglampor,stativ, vitt samt svart lakan & gardinstång. Funkar faktiskt riktigt bra. Hade allt hemma så det var toppen. Ska nog ge mig ut imorgon i skogen och se om jag kan fota något. Ska försöka dra med någon kompis som vill åka upp i trädet.
Någon mer som har idéer?

Jag tror att det kan vara väldigt fint att foto vid bäckar och vatten nu på hösten ;)

#3 Då blir det en tripp in till Borås.
Stilleben, matfotografi och porträtt. Även djurporträtt 
/Désirée

#5 Bra idéer. Har testat alla dom men inte gillar jätte mycket. Får väl försöka igen och få mig gilla det :-)
#6 Testa att fota till exempel när någon häller öl eller vin ur en flaska
Det kan kanske vara en liten utmaning?
/Désirée
Ibland har jag när jag haft en fotosvacka letat upp ett foto jag gillar, men inte tagit själv. T.ex. tittat på olika forum osv. Oftast i kategorier jag inte brukar fotografera själv. Sen ger jag mig själv i uppdrag att försöka skapa en kopia, i egen tolkning.
T.ex: Ett höstfoto med ett löv i en bäck är "orginalet". I din tolkning kanske lövet sitter kvar på trädet och bäcken anas bara svagt i bakgrunden? Det sätter inte bara fart på kreativitet, utan det utvecklar en som fotograf också. Tycker jag i alla fall.
mvh Martin

Panoramafoto kan vara spännande. Testa att sätta ihop ett par stycken bilder bara eller göra interaktiva "snurrbara" 360 graders panoramor.
Photoshop är väldigt bra på att sätta ihop panoramor automatiskt.
#9 Håller med, panorama är kul! Sen ska jag ska försöka lära mig HDR! Älskar resultaten av den tekniken.

Tack för alla idéer. Ska garanterat kika i gamla kritik trådar tänkte jag samt surfa in på några hemsidor :)
Kan det vara så att du hamnat i stadiet där man letar efter sin egen stil? Inga direkta idéer, ingen lust att göra det man brukar…
Jag är precis på väg ur det, en fotosvacka på drygt ett år. Otroligt jobbigt att vara helt utan inspiration, idéer och lust att fotografera. Innan svackan var det väl mest bilder som någon annan redan tagit så att säga, det var inte mina idéer som gjorde bilden utan jag tog bilder efter hur andra gjort. Inte direkta kopior på det sättet, utan jag följde standardmönstret. Du vet, en tredjedels hav, mer luft åt det håll motivet tittar, osv. osv.
Sen tröttnade jag, och under den tiden har jag knappt lyckas klämma ur mig några bilder alls. Det stod bara stilla, inte ens lust att titta på kameran trots att jag verkligen gillar att fotografera.
Nu, äntligen, är jag på g igen. Jag vet vad jag gillar och föredrar, hur min stil ser ut, vad som jag finner glädje i att fotografera. Och jag tror att svackan var otroligt viktig för min skaparglädje, jag tror allas svackor är viktiga. De hjälper en att tänka om och man lämnar det man fastnat i. Man utvecklas av det, på något knasigt vis.
Låt det ta sin tid, tvinga inte dig själv att göra något bara för att, ta med kameran så du alltid är beredd. Surfa runt och leta inspiration, kanske sätt upp ett projekt att fota till? Efter en viss färg, låt, ord, känsla?

#13 Exakt, Jag letar efter egen stil. Ska ta vara på dina tips och ta ett föremål med mig ut i skogen.
Om det ska byggas nytt eller byggas om någonstans (på landet eller i staden).
Fota före för att jämföra med efter… (både på distans och nära (fasad-utseende på det "gamla" som skall bort))
Kanske inte så "konstnärligt", men ändå.
Dokumentära bilder kan bli intressanta när man minst anar det.

#15 Detta är mycket intressant. Jag startade Fotoprojekt Malmö, där vi lägger in bilder som dokumentation. Vi har medlemmar från stadsbyggnadskontoret, som är till stor hjälp att berätta om kommande projekt.
Tyvärr gjorde den allmänna ekonomiska situationen att flera byggnadsprojekt lades på is och med det har aktiviteten på sidan blivit låg.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning