Tack till er här inne!
Jag ville bara säga tack för att jag nu kan följa med lite mer i det ni pratar om med bländare och fokus och det ena med ISO och det andra med allt det andra….
Jag har fått kontakt med min granne som är fotograf och fick visat för mig rent praktiskt hur jag ska göra och kan nu ÄNTLIGEN förstå det som ni skriver…
Jag har fruktansvärda problem att bara se förklaringen men inte omsätta i praktiken om ni förstår hur jag menar!
Så nu kan jag äntligen förstå er och lära mig ännu mera!!!
Kram och tack till er alla!!
Många Goa Kramar
Annisangel

Tack - och kul att du börjar förstå och är på rätt väg. 
Sedan jag övertog värdskapet på sajten har jag insett att det finns mycket att göra.
Bland annat står en nybörjarmanual på agendan, som skall göra det lättare att komma igång och förstå de uttryck vi använder oss av.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#1 Det låter som en MYCKET bra idé!
Många Goa Kramar
Annisangel
förstår själv inte det där med ISO, bländare mm.. Har försökt läsa ALLT men ändå fattar jag inte :( Läste en tråd här för några veckorsen där skrivaren jämförde med en vattenhink, då började jag förstå Lite grann, men har fortfarande låååångt kvar. Vill kunna förstå allt det där så man kan ta riktigt bra bilder, för när jag är ute o ska ta en bild o inställningen är Helt fel så vet jag allvarligt talat inte vad jag ska göra, så jag skruvar lite på rattar o provar me ISO-tal.. men jag vet i självaverket inte vad jag gör.
Så Martin- en nybörjarmanual tycker jag låter som men god idé, för jag vet att det är fler vilsna själar som jag…
:)
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Anledningen till att jag antog erbjudandet att bli värd för Foto i fokus, är att här huserar så mycket nybörjare.
Jag har sett allt för nånga skrämmande exempel, framförallt på fotosidan.se , där nybörjare blir nonchalerade, eller i värsta fall förlöjligade.
Detta är ett symptom jag kommer att göra allt för att förhindra på Foto i fokus. Vi som har lite mer erfarenhet är här för att ha trevligt och hjälpa andra att bli bättre fotografer.
Just nu är vi för lite folk som har administrativ behörighet. Det är en del som behöver göras på sidan och vi skall läsa igenom alla nya inlägg. Jag har långt skridna planer på FAQ och nedladdningsbara PDF-dokument, som skall underlätta för nybörjare, samt även dokument för mer avancerade, som ljussättning mm.
Detta tar tid att framställa. Rom byggdes inte på en dag….
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Det kan många gånger vara svårt att praktiskt lära sig hur grunderna fungerar om man inte har fotograferat innan. Det bästa är att gå ut och fota med någon som kan precis som Annisangel gjorde.
Därför föreslår jag att man kontaktar en fotoklubb om det finns i närheten. Där kan man få mycket hjälp.

#1 Låter jättebra!!