Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 6250 ggr
Niklas
1

Avtalsmallar

Eftersom det finns en hel del fotografer här tycker jag att det vore bra med ett bibliotek av avtalsmallar som kan vara användbara. Det skulle kunna vara en artikelkategori där vi lägger exempelvis modellavtal, avtal om fotograferingsuppdrag, avtal om försäljning av bilder och liknande.

Vad säger ni om det?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Rosenhill
0

Jag tycker det är en bra ide, man lär ju behöva det när man minst annar det och säkert med kort varsel.

Finns det någon juridiskt kunig person här som kan hjälpa oss?

mvh cecilia

Robert
0

Låter som en bra idé.

Robert

Niklas
0

Jag hittade några mallar som kan vara bra på SFF:s (Svenska Fotografers Förbund) hemsida:

Avtal för uppdragsfotografering

Modellrelease samt Samtycke från avbildad person

Där finns även ett par uppslagsböcker som kan vara till nytta:

Ladda ner Liten uppslagsbok om bilder och upphovsrätt - att tänka på som upphovsman

Ladda ner Liten uppslagsbok om bilder och upphovsrätt - att tänka på som köpare

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Läs också om att tänka på för fotografen vid uppdrag.

Vänliga hälsningar

Niklas

jojjehanna
0

Jättebra!

Robert
0

Niklas, tack för länkarna.

Robert

Niklas
0

Jag har sett en prislista med rekommenderade priser vid försäljning av olika typer av bilder. Tyvärr minns jag inte var jag såg den. Är det någon som vet? Det är ju lite besläktat med avtalsfrågor.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#7, det skulle vara kul och se. Men är inte prissättningen fri?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#8: Jo, det är bara riktpriser. Var och en får sätta de priser de vill. Men det är bra att ha något att utgå ifrån som nybörjare.

Vänliga hälsningar

Niklas

Martin
0

#8 Som med allting så är det säljaren som sätter priserna och konsumenterna som avgör om det är köpvärde eller inte.

Men om riktvärdet för en viss sorts bild är låt säga 1.000 kr, och man själv vill ta 10.000 kr kanske det inte blir så mycket sålt. Vid publicerade bilder utan godkännande brukar det rekommenderas att man fakturerar efter riktpriser. Undantaget skulle väl kanske vara om man säljer mycket av samma typ av bilder, för ett annat pris - att man då kan fakturera efter det.

mvh Martin

Robert
0

#9, 10 - det verkar som om en del har missat att det är fri prissättning.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#11 Antingen skrev du fel nummer, eller så läste du fel.

Läs om, läs rätt.

Utdrag ur texten:

"//…säljaren som sätter priserna…//"

"//…utan godkännande brukar det rekommenderas att man fakturerar efter riktpriser…//"

mvh Martin

Niklas
0

Här är en variant av model release från Modellbilder:

Model release

Vänliga hälsningar

Niklas

Martin
0

Intressant, ser rätt så vettigt ut. En del saker kan man ju alltid diskutera, lite "hårklyveri" kan tyckas men ändå.

• "Orginalstorlek". Vad är det? Krav på utrustningen som skall användas? (eller att en bild skall kunna levereras i si och så storlek med si och så dpi osv)
  • Får bilderna säljas mer än en gång? Kanske tar man bilder för en reklamgrej, och kryssar att fotografen får använda bilderna för kommersiella ändamål… får man sedan sälja dem igen? Jämfört med t.ex. Sverigebilden så stod det i avtalet att de köper en icke-exklusiv rätt till bilden. Dvs de får rätt till bilden enligt vidare utvecklad formulering i avtalet - men jag som fotograf har fortfarande kvar rätten att sälja den även till andra.

Men som sagt, alltid intressant att ta del av olika upplägg, synpunkterna ovan bara rent allmänna. Rent allmänt så består ju avtal ofta av mer eller mindre svårtolkad text och krångliga formuleringar, så är man osäker bör man ju låta någon som kan kika på det.

mvh Martin

Niklas
0

Jag puttar upp det här för dem som inte har sett det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Här finns model release från Fotomedia:

Model release på engelska

Model release (överlåtelsehandling modell) på svenska

Vänliga hälsningar

Niklas

Madde
0

Det här är helt klart intressant.

Ska snart fota min första modell och behöver då såna här papper.

Ska man tänka på något speciellt?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Martin
0

#17 Det viktigaste är att du och modellen är överens INNAN fotograferingen. Överens om syftet med bilderna, rätten till bilderna, och användningsområdet med bilderna.

Sen skall det ju helst ner på ett avtal också, muntliga avtal gäller - men är svåra att bevisa något med om det skulle uppstå en tvist.

mvh Martin

Robert
0

#16, överlåtelsehandlingen såg rätt omfattande ut. Jag läste på ProPhoto resoucre att avtal med mycket text och olika paragrafer hit och dit kan falla i rättsligt. Är avtalet godkänd av någon jurist?

#17, modellerbilder har ett bra enkelt avtal, det fungerar bra och är överskådlig. Ett avtal med en himla massa text skrämmer en modell när du halar fram ett sådant.

#18, superviktigt att ni är överens innan. OCH se framför allt till att få avtalet påskrivet INNAN du börjar fotografera. Nu har jag fullt sjå med en modell som vägrar skriva på en release i efterhand och jag kan inte använda bilderna.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#19: Jag vet inte om de har låtit en jurist titta på det, men jag utgår ifrån det. Mycket står på spel för dem annars. Det  är vad deras affär bygger på.

Modellen kan väl inte heller använda bilderna?

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#20, bilder är i tryggt förvar till saken är utredd :)

Robert

Niklas
0

#21: Vilka rättigheter beträffande bilderna brukar du kryssa i för dig själv respektive modellen?

Vänliga hälsningar

Niklas