Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 782 ggr
valley
0

Måste man ha stativ?

Om jag fotar med som längsta tid 1/100 blir bilden verkligen bättre med stativ? Jag har bildstabilisering på kameran/objektivet.

Jag tycker det bara är bökigt och krångligt att ha med ett stativ.  Någon som förstår sig på detta bättre än jag?

bildochfoto
0

Ju längre slutartid och ju längre objektiv….desto mer behöver du stativ….

pellepiano
0

Ju mer "förstoring" objektivet har, desto skakigare blir bilden. Finns en gammal tumregel att på en filmkamera bör man ha minst samma slutartid som brännvidd.

På en aps kamera får man lägga till hälften. DVS en slutartid på 1/150 sek för ett 100 mm objektiv. Nu har ju du IS på din  vilket ju hjälper en hel del

Sen beror det förståss på hur nära du fotar något, ju längre ifrån desto mindre märks skakningsoskärpan.

Inkanyezi
0

Som pellepiano säger, är det stor risk för skakningsoskärpa om du använder lång brännvidd, men vid kortare brännvidder går det ju utmärkt att hålla stadigt nog på fri hand, särskilt om man har stabilisering.

Man bör också träna på samma sätt som förr innan det fanns bildstabilisator. Tricket är att hålla kameran så stadigt som möjligt, och det underlättar om man inte anstränger sig, utan andas normalt och tar stöd med överarmarna mot kroppen. Så kramar man av avtrycket; man trycker inte med yttersta fingertoppen, utan med fingerdynan, och låter trycket öka tills kameran löser ut. Att "rycka" av bilden är det vanligaste felet när det blir skakningsoskärpa, och om man trycker av på fel sätt så klarar inte stabiliseringen att hålla skärpan.

Jag har lyckats hålla tillräckligt stadigt med bildstabilisering för att ta på upp till ungefär tre sekunder. Med en bra teknik för avtrycket och bra stabilisering är det möjligt. Men självklart använder jag stativ när jag kan.

valley
0

Stort tack för info. Att krama avtryckaren är det jag försöker göra och hålla kameran stadigt.