Falkar.
Det finns gott om falkar har i Al Khartoum, men svara att fota. En dag, sa segalde 2 st. framfor oss pa lag hojd, sa jag bad Musa stanna och jag hoppade ur bilen for att fota, men jag ville byta till teleobjektivet och precis da dok den ena och fangade en mus ca 10 m. framfor mej. Hoppas det hander igen. Senare sag jag varfor dom flog sa lagt - det berodde pa att ungen satt pa elstolpen.
Bra fråga… kanske någon form av stork? Eller pelikan? Vilda gissningar… ingen aning om jag skall vara ärlig 
Gillar dock fotona…
mvh Martin

Bosse den där falken hade han ett byte i klorna eller kanske har den ett rep där å i såfall kunde vara så att de var en ägare till falken för de finns väl falkenerar där i sudan ?Häftiga bilder
mvh/bjorsa
marnyman, jag gissar pa stork.
bjorsa, bada hade en kort lina och den ena hade musen i klorna. Och dom finns i hundra tal, sa en dag ska jag lyckas ta ett foto i ratt ljus och vinkel. Det var nara idag, men da drog "General Musa" ivag och kameran fanns i bilen.

Bosse, den första var riktigt trevlig, skarp och fin, bra exponerad, bra jobbat.
De andra bilderna var oskarpa och underexponerade, där får du jobba mer.
Hälsningar
Robert
Robban, dom flyger!!!!!!!! Det ar bara ren tur att dom overhuvudtaget hamnar pa bild. Sen var det aven motljus.
Jag tycker inte det gör jättemycket att de är knivskarpa just här för de är trevliga att titta på ändå, speciellt #3 tycker jag om. Men tänk om de varit skarpa, vilka bilder det hade blivit! Om man tränar mycket lär man sig hur man ska få skärpa även på flygande fåglar i motljus 
Nu ska va inte klaga på Roberts kritik tycker jag, för det är ju trots allt ett bildkritikforum 
/Emma
Jag tror att den vita är en häger - kanske en silkeshäger.
Jag tycker att rovfåglar är så "häftiga" på något vis. De är otroligt vackra ofta och så har de ändå ett grymt utseende om man tittar närmare på huvudet.
emmaa, jag klagar inte pa Robban, vi har "kant" varann i manga ar och han ar som en gammal hund som inte kan lara sig sitta
. Dessutom ar han hardhudad (tror han iaf).
Kolla vad snyggt det blev! :)

Koola falkar minsan och fina bilder..
Kanske därför jag tyckte #16 var extra bra.

#15,16,17 Fina bilder på falken bosse !Hur stor är den om man skulle jämföra den med någon annan fågel ?
mvh/bjorsa
Samma storlek som en kråka och flaxar likadant, när den flyger.

Ok ,nu är ju jag ingen fågelkunnig person och jag försökte att lista ut vad de skulle kunna vara för falk men kunde inte :-( Men här finns en sida med fåglar i sudan http://www.betasudan.com/birds_of_sudan.htm
mvh/bjorsa
Jag funderar lite på om det är falk. Om det kanske inte är så att det är Brun Glada istället? Enda som ifrågasätts då är ju förvisso storleken, 130 cm vingspann, kroppen på runt 50-55 cm.
Tittade lite på Berberfalk som är en nära släkting till Pilgrimsfalk. båda ser dock lite för ljusa ut.
Tornfalk funderade jag på när jag såg de första bilderna, sittande på telefonstolpen för det är ganska vanligt att hitta tornfalkar sittande på lyktstolpar eller vägskyltar (de som går över vägarna).
Men som sagt, det är lite gissningar bara, är inte heller så vass på det där med artbestämning på falkar.
mvh Martin

#24 Knepigt är de :-)Men den skall ju vara i kråkstorlek och den är ju runt 50 cm i kroppen så kanske deT är gladan och den omnäms som Falconiformes här http://www.mansfelder-seen.de/nonie/i_raubv.htm Milvus migrans som heter där nere i sudan black kite http://www.indiabirds.com/content/FullImagePage.asp?Bird_SortID=441&cid=1 fast här vill dom ha den till 61 cm i kroppen och enligt fågelboken är brun glada 56-62 cm i kroppen fast kråkorna kanske är stora i sudan :-)och att se 5-10 cm i kroppslängd på en flygande fågel är nog inte de lättaste jag tycker de får bli en brun glada :-)
mvh/bjorsa
Tycker också att stjärten (lite kluvna) är mer lik gladan än någon av falkarna, som överlag är betydligt mindre i kroppen också.
mvh Martin
OK! Den är större än kråkan Och här i Sudan heter den "Zakkh". Jag gick i drygt 3 timmar längs Blue Nile igår och jag kunde ha tagit en perfekt närbild, om jag inte hade varit kameralös. En Zakkh hovrade länge i vinden max 5 m över mej. Det var sandstorm igår, men det hindrade inte sudaneserna att åka ner till Nilen och som vanligt blir jag inbjuden att sätta mej en stund och prata. Idag är det lugnt och tempen ca 30C.
Ursäkta, men är det inte GLADOR?

#28 Vad är de för fågel då ?
mvh/bjorsa
#25 Falconiformes är gruppen "rovfåglar/dagrovfåglar", så det är ingen art i sig. Läs mer…
Bara för att göra det besvärligt så är det dock delade meningar om hur man skall dela upp det, och gruppen falkar hette tidigare Falconiformes, men på svenska blir det "rovfåglar".
Gladan ligger, som man kan läsa längre ner, under gruppen hökfåglar och tillhör alltså inte de rovfåglar som är närmst släkt med de olika arterna av falk som finns.
Gladan är en rovfågel, jag har en halvtaskig bild på en röd glada i mitt fotoalbum. Ett par av bilderna påminner om Glada, precis som jag skrivit innan, kluven stjärt är ett typiskt tecken för glada. Sedan är det annat som talar mot det, och att sitta på en telefonstolpe och bilden på de fåglarna som var i början av tråden är avsevärt mer likt falkbeteende.
mvh Martin
Jag är tämligen övertygad om att de är bruna glador! Har alltid kluven stjärt som nån redan påpekat. Man ser dem mycket ofta i mellanöstern, Indien och Pakistan. Nästan lika vanliga som kråkor här hemma. Glador lever delvis av as och sopor, det är därför man ser dem så ofta i städer.
Falkar har spetsigare vingar.

#31 Ok så det är alltså en brun glada (milvus migrans) och inte en glada (milvus milvus) vad de du menade med ditt inlägg i #28
Fast vi pratar ju här ovan om just bruna gladan "black kite".
mvh/bjorsa
Mina fågelböcker täcker huvudsakligen Europa, Nordafrika och Mellanöstern. Visserligen har jag böcker som täcker bl.a. Sydostasien och Nordamerika också, men jag har inte fältbestämningsböcker som täcker in precis alla arter i hela världen!
Därför skriver jag "tämligen" övertygad. Det kan ju möjligen vara nån snarlik art eller underart jag inte känner till. Dock sett massor av såna fåglar i dessa länder. De har ofta uppträtt i glesa flockar. Gärna i städer och runt soptippar. Även på telefonstolpar! De är glador, inte falkar.
"En vadare" och nästa bild är hägrar!

Opps jag läste fel som vanligt ber om ursäkt du skrev ju är de inte glador jag tyckte du skrev att de inte var glador :-)
mvh/bjorsa
#33 Bra med en "fågelkännare" här på sidan, jag jobbar på att bli bättre på dem då de är ett huvudmotiv för mig. Vet jag vart jag skall vända mig när jag behöver hjälp. *s*
mvh Martin