Fota konsär?
Hej Hej den 3 december ska jag in till Uppsala och se min favortisartist, lars Winnerbäck.
Nu är det så att jag kikade in på han sida och det stod att man fick fotografera men inte filma.
Men vad gör jag för att få så bra foton som möjligt?
Antar att det kommer inte att vara så starkt ljus, jag vet inte men ge mig några bra tips på vad jag borde tänka på när jag fotograferar konsären som ska hållas inomhus på fyrishov.
Jag själv äger en Nikon D60 med objektiv
nikon 18-55/3,5-5,6 VR
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG för Nikon
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon
Vilket objektiv bör jag välja då?
Med Vänliga Hälsningar
Cecilia

Jag gissar att din makroglugg kan vara den bästa, men gardera med normalzoomen. Det beror ju lite på hur långt bort du står. Det kan vara värt att ta med 55-200 också, men det går knappast att ta med den utan ett rejält stöd.
Bönpåse är ganska bra vid såna tillfällen.
Och vad du gör, använd inte blixten. Det är bara störande, och det blir inga bra bilder av det; man får ett par överexponerade nackar om man står en bit bort och borta på scenen blir det mörkt. Blixten når inte dit, den klarar bara ett par meter.
Än sålänge har jag bara fotograferat en konsert, så jag är absolut ingen expert, men jag skulle satsat på 55-200 objektivet (har hört att tamronet har rätt snurrig autofokus, men vet inte hur bra det stämmer, funkar objektivet bra skulle jag tagit med det också). Du får nog vara beredd på att skruva upp ISOt lite, eftersom det brukar vara lite dåligt ljus. Konserter, tycker jag, ger en hel del möjligheter till lite annorlunda bilder, så jag skulle absolut experimentera lite med olika långa slutartider, ISO, bländare and so on. Lycka till!
http://www.regret-nothing.com

Att jag föreslår makrogluggen är för att den är ljusstark, närmare bestämt fyra gånger så ljusstark som dom andra när man zoomar lite. Och dubbelt så ljusstark som zoomen när den står på vidaste. Det medger kortare slutartider än att vara låst till en liten bländare, och den stora öppningen gör det också lättare för kameran att fokusera. Om objektivet har möjlighet att begränsa avståndsinställningen till långt håll, kommer skärpan inte att vålla bekymmer.
Men 70-300 skulle jag definitivt lämna hemma.

Tamron 90mm f/2,8 har snurrig autofokus vid macro ej vid porträtt. Det går till och med att fota hästfoto med det. Vet inte var tråden finns men inne på Hästfoto så finns det en kritiktråd av en tjej som fotat i ridhus med detta och hon upplevde inte den som snurrig då det var långt avstånd.
Skulle ta med 90mm & 55-200mm, Det blir perfekt tror jag men om det är mörkt blir det nog bara 90mm du kan använda.
Okey tack alla för dessa tips. Nu är det bara för mig att vänta på de 3e december :)