Foto i fokus framtid
Foto i fokus är ett speciellt forum. Det är speciellt i den mån att här huserar mycket nybörjare och unga personer. Det är en av anledningarna till att jag finns i detta forum. Jag vill dela med mig av mina kunskaper och hjälpa andra att bli bättre fotografer.
Tyvärr är det så att vi har ett diktatoriskt styre på forumet, dvs en person som modererar, nämligen dijete. (jag vet inte om det finns fler som modererar och inte uppfyller sina uppdrag).
Ett forum behöver flera moderatorer, eller Medarbetare, som håller kontakt och gemensamt diskuterar tvivelaktiga inlägg. Betänkas skall dock, att med Foto i fokus låga genomsnittsålder bör toleransen vara hög.
Även om det var ett påhopp från första början tycker jag det var omoget och nästan skandalöst att sticka huvudet i sanden och låsa dijete-tråden.
Jag tror att vi moget skall diskutera detta för att få en trevlig och givande gemenskap. Vi är ju här för att diskutera foto och utvecklas.
Jag lämnar tråden öppen för diskussion. Hoppas vi slipper personliga påhopp och fokuserar oss på forumets utveckling.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Då Anna, är inaktiv, Marnyman, vet jag inte.Alex kikar väl in då och då. Ursäkta om jag verkar diktatorisk, men jag har bara sätt upp iFokusskrivreglerna som att tänka på, då dom bryts hela tiden. Vi försöker hitta folk som vill moderera, men det är inte lätt. Eftersom dom flesta admistratörerna är lite inaktiva här. Anna vet jag har bett om att avgå, men det har inte hänt. Många tycker tyglarna är för lösa här på Foto och om man kikar från vår synvinkel bakom, vi som tar bort elaka saker som står. Flyttar inlägg rätt. Ibland kan det bli fel. Det är faktiskt sant. Detta är ett lika stort jobb som ett heltidsjobb.
Samma sak med detta, tydliga rubriker. Vi har en egen sajt vi som är medarbetare/sajtvärdar. Där står många nyttiga artiklar som dom bakom iFokus vill att vi ska publicera på sajterna vi "tar hand om".
Vi går enligt regelverket som dom ger oss, Artiklarna som finns där publiceras nästan alltid här. Många påpekar ofta: Väldigt vad lite regler. Om ni tycker reglerna är hårda här inne, kan jag referera till en sajt som har hårda och bra regler: Marsvin iFokus. Våra regler är småregler i jämförelse med deras oerhört vettiga och bra regler.
Det här med rätt rubrik också kan jag ta upp, Att skriva text. Det är för att dom med handikapp ska även kunna finnas på detta forum. Det finns flera blinda som finns här, Fler än ni tror. Med rätt rubriker & grupper, så blir sajten bättre för dom.
Varningarna vi skickar ut, innan jag skickar ut varningar rådgör jag alltid med andra Medarbetare. Från olika sajter, vad dom tycker,osv.. När dom tycker att varningar är värda att skickas och även jag gör det. Alex hinner jag inte kontakta, för då kanske medlemmen spårar ut. Men jag rådgör minst två sajtvärdar & två Medarbetare innan jag skickar ut en varning till någon. Det är alltså fyra olika personer som får ge sina åsikter.
Det finns också många trådar om samma ämne, därför låses vissa eller tags bort för att andra trådar också ska få plats. Vi försöker utveckla forumet i en positiv väg, sätta lite regler,osv.. Men det är för att antalet växer på sajten och vi måste anpassa oss efter det. Om sajten skulle vara regellös, ja, det skulle vara som att Sverige's lagbok skulle sluta existera och reglerna skulle försvinna.
Jag låste tråden, för att helt enkelt. Det var om en tråd. Nu kommer jag åter igen säga detta. Om ni har klagomål om sajten, hur vi gör,osv.. Om ni har frågar varför vi gör som vi gör, ta det via PM.

Jag är imponerad hur vältalig du är med tanke på din ålder, dijete.
Jag har inte anklaget dig för att vara diktator, men det är ett diktatoriskt styre när bara en person modererar aktivt.
Jag har svårt att tro att det är så stora problem på forumet som du vill påskina. Erfarenhetsmässigt av de forum jag driver är det normalt inga större problem merän rent personliga påhopp och spam. Man måste ha klart för sig att vi alla är olika individer med skilda åsikter, olika sätt att uttrycka sig och i vissa fall handikapp.
Jag kommer ihåg det första moderatoruppdraget jag fick för många år sedan. Verktyget var piska i stället för tolerans och ödmjukhet. Jag skällde ut en person som skrev utomordentligt dåligt, med syftningsfel, stavfel och ett nästan provocerande språk. Detta var en grav dyslektiker som försökte göra sig förstådd. Gissa om jag skämdes.
Jag känner att din belastning är för hög, dijete. Jag offentliggör i denna tråd att jag erbjudit mig att avlasta dig genom att moderera och utveckla forumet, men inte vunnit gehör i denna fråga.
jag tycker inte att dessa frågor om sajten skall tas via PM. De skall ventileras offentligt, då de berör oss alla.
Sajtvärd för Foto

Har inte märkt av så strikta regler, men visserligen är jag ju inte så aktiv på denna sajten just.
Men till ämnet. Alla gör väll så gott de kan med att lägga sina trådar i rätt grupp och det är faktiskt inte så lätt att veta vilken grupp vilken tråden ska vara i. Och det här med trådnamn. Skaparen får väll välja trådnamn själv. För ett intressant trådnamn lockar ju tillsig läsare, och en mindre intressant inte lika många. Så det är väll upp till var och en.
Tycker detta med regler inte behöver vara någon stor grejj, istället fokusera på bilderna och forumets mening; foto. Och minska på allt onödigt tjaffs.
Mvh Elin

Hyfs, sunt förnuft och ödmjukhet är egentligen de enda regler som behövs på ett forum.
Sajtvärd för Foto

Tack, tror jag. Jag håller med dig, visst kan du moderera också. Kontakta Alex, jag tror han blir utom lycka om du berättar att du vill bli Medarbetare. Förvisso, Det är i för sig sant att det ska tas offentligt, men inte för offentligt. Kanske en dold grupp som endast vissa kan få se? Dom som vill, krav på att dom är medlemmar på Foto? Det är ganska stora problem, och nu är jag ärlig.
När man korrekturläser dom flesta trådar, redigerar man ofta bort olämpliga saker, som svärord,osv.. Och sätter en liten text: Redigerat av Medarbetare. För att den som skrev ska få en hint om varför det togs bort och av vem.
Belastningen är inte hög på mig, jag spenderar ca 20 min/dag här på Foto iFokus.. Tackevare sköna sovmorgnar i min skola, går det att sitta här vid denna tiden. Max en timme per dag är jag här på iFokus, uppdelat.. Jag brukar pyssla med annat fast än jag är Online, kanske städar medans jag skriver i olika trådar.. Detta var endast ett exempel
Som jag nämner ovan har alla medarbetare/sajtvärdar en sajt på iFokus,när det gäller allvarliga saker. Då brukar jag posta ett inlägg där och alla sajtvärdar/medarbetare kan ge sin åsikt.
Tja jag tänker inte lägga några aspekter på dijetetråden, men ett problem som jag ser här på sajten är att det inte syns några fler aktiva moderatorer eller Sajtvärd. En sådan här pass stor sajt behöver åtminstone 4 aktiva moderatorer (gärna någon till) som gemensamt utarbetar reglerna, går in o modererar o att där finns någon o bolla problem med direkt de uppstår.
Sedan tror jag inte eg. att regler behöver vara så strikta, åtminstone inte alla typer av regler, men det är min personliga åsikt. Däremot tror jag att det skulle vara bra om det var moderatorer av olika ålder o med olika erfarenhet, för det behövs representanter för de yngre o från dem med stora kunskaper o lång erfarenhet för att få ett bra blandat forum där alla kan trivas.

#4 Ja, men eftersom iFokus skrivreglerna är obligatoriska måste dom följas..
Jo men man kan tolka de reglerna olika o beroende på vem man är så har man olika behov av hur strikt dessa följs o då behöver man andra moderatorer att bolla frågorna med.

#5 Be då denne Alex ta kontakt med mig.
Sajtvärd för Foto

Jag har nästan varit med från start och alltid samma visa. Nöj er med att foto är kul…
vem är värd eller medarbetare… Fota och ha kul…sluta tjafsa… lol
Ser det nog inte som tjafs att man uttrycker att det bör finnas mer än en aktiv medarbetare/moderator. Sedan kommer det alltid finnas åsikter om olika Medarbetare eller värdar. Alla kan inte älska alla, men ett forum mår alltid bra av att där är flera Medarbetare o att dessa är blandade o nej jag vill inte bli moderator - det är inte därför jag skriver, men i mina ögon är MartinO en av dem som har stor erfarenhet o som skulle passa som Medarbetare, men det behövs fler än han.

Jag har mailat till Alexander nu, har föreslagit två personer. Vi får se vad han säger..

Jag känner Martin sedan tidigare och han är säkert kvalficerad….
Jag får hålla med om att det är för mycket regler. Som Martin säger så räcker det med hyfs, sunt förnuft och ödmjukhet. Om ett inlägg är kränkande beror helt på personen som det är riktat mot. Jag ser ingen anledning att ta bort kommentarer eller låsa trådar om det inte inkommer något klagomål.
Dijete skriver om reglerna i ett annat forum (marsvin). Där skall reglerna tydligen vara ganska hårda. Ta då och titta in på forumet Politikifokus så ser ni ett forum med väldigt få regler och där det går väldigt tufft till. Men medlemmarna där är vuxna och kan svara för sig själva.
Detta forum är faktiskt ganska litet om vi tittar på dom aktiva medlemmarna. Om det skall kunna flyta så måste det lämnas ifred även om det ibland kan gå lite hett till. Dijetes inhopp med en varning i tråden "System eller kompakt, hur stor skillnad" var helt obefogad. Det var lite meningskiljaktigheter som luftades men det här är inte ett dagis.
Så om nu ett inlägg har hamnat i fel grupp (i moderatens sätt att se det) så bör dom fråga sig om det spelar någon roll. Det är så få inlägg så jag tror att dom flesta inte ens tittar på dom olika grupperna utan bara på dom senaste trådarna. Annars kan det bli så löjligt som i ett annat forum för ett visst kameramärke där medlemmarna inte ens får nämna kameror från andra tillverkare eller vad säger du Martin.
Klagomål och diskussioner om forumet skall tas öppet och inte med PM. Det här är en bra tråd som behövs.

#14 Jodå jag vände upp och ned på det forumet, så nu kan vi diskutera andra kameror, men inte publicera bilder med andra kameror.
Som anekdot för den Linuxintresserade kan jag berätta att det var jag som var rebellen som fick Svenska Ubuntulednngen på fall.
Jag kunde inte acceptera att det vr ett diktatoriskt styre enligt Stasimodell på forumet, och protesterade högljutt. Jag fick många medlemmar med mig och det resulterade i massbannnigar.
Forumet heter www.ubuntu-se.org och då jag såg att stora delar av Linuxkunskapen i Sverige var på väg ut i cyberspace startade jag www.fria-ubuntu-se.org I stort sett alla bannade medlemmar joinade och till slut fick vi ledningen på fall. Nu är det ett nytt styre och konflikterna är som bortblåsta och mitt gamla forum överflödigt och nerlagt.
Sajtvärd för Foto

Och jag tycker egentligen att låsningen av dijete-tråden inte var rätt väg att gå, skulle hellre ha sett att den helt enkelt togs bort, vilket också är en möjlighet. Den hade uppfyllt sitt ändamål och behövdes inte längre. Den som inte var med från början kan knappast annat än missuppfatta det som står där, och särskilt det första inlägget som är mer tillspetsat än den mer moderata linje som kommer fram senare i tråden. När den väl hade sjunkit ner så långt att den inte kom fram bland de nya inläggen var den ju för de flesta "borta", och jag tycker den kunde ha förblivit borta.
När den är låst ligger den ju ändå kvar ett tag bland de senaste, och den är ju inte aktuell, så det hade kanske varit smidigare att bara eliminera den. Jag hade inte saknat den, och knappast någon annan, och det hade varit enkelt att förklara varför den togs bort (för att den är inaktuell, överspelad, och för att ämnet inte är fotorelaterat). När den kommer upp igen kan det vara som att strö salt i sår, och det är ju inte kul.
En moderator ska vara diktatorisk, och det ska finnas regler. Men reglerna kan vara mer eller mindre stränga, och tillämpningen likaså. Kanske forumet behöver fler Medarbetare som är aktiva, och kanske det behövs diskussion mellan dem om vissa tillämpningar. I princip bör man väl inte göra fler ingrepp än nödvändigt, och det där med nödvändigt kan ju ibland vara en knepig bedömningsfråga. Och där ingår ju också hur man gör ingreppet. Jag tycker till exempel att det vore bättre att ta bort den där tråden, eftersom det kan kännas kränkande att den kommer upp igen.
#1 Du skriver bland annat:
Det här med rätt rubrik också kan jag ta upp, Att skriva text. Det är för att dom med handikapp ska även kunna finnas på detta forum. Det finns flera blinda som finns här, Fler än ni tror. Med rätt rubriker & grupper, så blir sajten bättre för dom.
Då tycker jag du själv borde börja med att anpassa forumet efter deras behov. Detta är långt mycket viktigare än det som diskussionen nu handlar om. Det räcker inte med rätt rubrik och grupper. För att synskadade ska kunna använda sina skärmläsare måste man skriva ut hela ord som "till exempel" för att skärmläsaren ska kunna läsa ordet korrekt. Detta är något alla, både sajtvärdar, Medarbetare och medlemmar på hela iFokus borde tänka på. Först då kan vi få ett forum på lika villkor. På matbröd har vi fått mycket beröm för att vi försöker tänka på de synskadades behov.

Kanske relevansen är en aning lägre för anpassning till synskadade i ett forum som i så hög grad är visuellt, som fotografi? Javisst, en bildtext är alltid bra, en text som inte nödvändigtvis ligger i inläggets textdel, utan snarare som en metatagg till bilden, så att man när man för musen över bilden får en upplysning om vad objektet innehåller. Vi kommer väl aldrig att kunna anpassa fotografin till synskadade, det är ju det som är själva funktionshindret i en synskada.
Men jag är med på att vi så långt det är rimligt bör anpassa materialet så att det blir tillgängligt. Och där är det snarare en förklaring till bilderna som borde föras till, så att man får en upplysning om innehållet även om man inte kan se bilden.
Jo jag är medveten att det är svårt för en synskadad att kanske fotografera. Men det finns ändå de som vill hänga med och kunna läsa och ta del av våra diskussioner. Det kanske inte är så lätt att baka heller, men att ändå göra det tillgängligt för handikappade kräver så lite av oss. Varför inte försöka tänka på det ialla fall? Jag vet att jag själv gör fel hela tiden, men jag försöker få in det i ryggraden.
Om man nu har synpunkter på hur en sajt fungerar så tycker jag inte att det mest rätta är att göra det som är enklast för sig.
Det är jätteenkelt att skapa en tråd och kritisera värden för att vara diktator (vilket indirekt blir innebörden av att han/hon låter en person ensam moderare, vilket trådskaparen liknar vid diktatur).
För mig är diktatur lite mer än så, men det är ju fler som håller med honom så det är väl jag som har fel eller ovanliga värderingar helt enkelt.
Det naturliga hade - för mig - varit att ta kontakt med värden och framföra sina åsikter och erbjuda sin hjälp. När förslaget sedan kom - att trådskaparen kunde hjälpa till - så var han inte intresserad av att ta kontakt med värden, utan svarade "Be då denne alex ta kontakt med mig". Jovisst, man skall ju inte behöva jobba själv.
Nu lär väl detta inlägget bli sågat då jag lägger det offenteligt, trots att jag enligt min egen devis borde lagt det i ett pm till trådskaparen.
Men då han framhåller offentlighet och diskussionen redan är levande här, så tar jag det här.
I samma andetag avsäger jag mig också mitt medarbetarskap, då den som är tyst samtycker. Och om nu flera tycker att det råder diktatur på sajten så är jag inte intresserad av att delta i det. Denna informationen lägger jag inte bara här offentligt, utan även i ett pm till värden så att han får kännedom om det.
Ser fram emot att följa förbättringarna på detta forumet, så kanske jag kommer tillbaka hit och är mer aktiv.
mvh Martin

Oj, marnyman, nu kommer jag ihåg pinochettiden i Chile och uttrycket "dictablanda" (slutledet -dura på spanska kan tolkas som ett ord som betyder hård, medan blanda betyder mjuk).
På internetforum råder väl aldrig egentligen någon demokrati, och ibland måste en moderator ta till någon form av maktmedel, det ingår i sysslan. Jag tycker att vi kom ganska långt sist som kritik var uppe, och att det kanske kunde räcka (tråden dijete), och det var väl ingen tvekan om att den startades som en kritik mot nyligen gjorda ingrepp.
Och jag tror att forumet behöver lyftas lite grann, och att det är bra att lätta en aning på kraven. Det går ju inte att jobba häcken av sig för att moderera, men när rejäla övertramp dyker upp, tycker jag att man kan ta fram stora saxen och helt enkelt klippa bort dem; med eller utan förklaring. Små avvikelser tror jag man gör bäst i att blunda för. Som exempelvis när en av deltagarna använder ett vanligt invektiv mot någon som faktiskt bär sig illa åt. Enklare att låta det passera än att alls kommentera det om fortsättningen av tråden är städad och nyanserad.
Sen har vi en stor mängd väldigt unga personer här, som inte alltid har bemötts med respekt. Jag tänker väl främst på kommentarer om deras husdjur och kvalitén på deras bilder, och ämnet som intresserar dem. Jag tycker att man ska respektera sporter som kaninhoppning lika mycket som ishockey, och att en eventuell dominans av unga hästfotografer inte är till nackdel för forumet. Vi vill väl ha aktivitet? Och jag tycker att det är där någonstans som de hårdare ingreppen bör göras, när någon nedvärderar en annans husdjur, vilket inte har med foto att göra, då kan man helt enkelt dölja det inlägget så att det inte syns.
Så "diktatur" behöver inte uppfattas negativt. Det är bara ett av villkoren i viket forum som helst. Som att man själv avgör vilka man ska släppa in i sitt vardagsrum.
Mig veterligt har jag aldrig någonsin pratat om diktatur, men jag har däremot framfört att det krävs fler medisar som är aktiva o gärna en värd som också är aktiv. Sedan anser jag nog att oavset vem som är modde så är det aldrig lyckat om en enda får härska, för då blir det genom dennas ögon allting ses o det är inte kritik mot någon, för det spelar ingen roll om detta gäller dåtid, nutid eller framtid.
Dessutom bör det åtminstone vara minst 4 moddar som är någorlunda aktiva o dessa bör vara blandade både till ålder o kön, för foto i allmänhet har en tendens att annars bli en väldigt manlig historia. Jag tycker att dijete har gjort så gott hon kan men hon behöver uppbackningen av några som syns härinne med jämna mellanrum. Det är som bekant ganska svårt o föra en levande dialog med sig själv o därmed kan man bara försöka upprätthålla något det bästa man förmår i sin relativa ensamhet. Att föra någonting framåt är näst intill en omöjlighet.
Sedan har jag en känsla av att här ligger mer än en hund begraven o att det finns något i historien o det behöver inte enbart vara härinne utan kan ha rötter från andra sajter som jag inte har en aning om o det får mig att känna mig lite obehaglig till mods, för då går det ju inte alls o bedöma vilka krafter som eg. spelar o vilka tår som är ömma från tidigare konfrontationer, men jag vet inte att det är så. Det är mest en känsla av att här finns något som jag inte riktigt begriper.
Sist men inte minst anser jag att det är ett sundhetstecken för en sajt när en sådan här diskussion kan föras öppet. Att det finns så pass mycket frihet att sådana här diskussioner tillåts. Det skapar också en känsla av att man som medlem åtminstone har en aning om vad som är på G. o att man kan vara med o tycka o påverka. Sedan kan ju alltid vissa diskussioner pågå via pm, men ju mer som kan vara helt öppet destu bättre är i regel klimatet på en sajt.
#21 Vet inte riktigt om inlägget är riktat till mig, eller om det finns någon frågeställning i det.
Jag menar på att det är personer som du (din tråd om systemkamera eller kompakt är sådant jag vill se mer av/om), mingdie, bildochfoto mfl (MartinO verkar också kunnig, och rekommenderas av bildochfoto) som lyfter det här forumet. Det jag gillar med det här forumet, till skillnad från ett annat där jag är ganska mycket är att man tillåts vara nybörjare men att man inte nödvändigtvis säger att en bild är bra om den inte är det - för det utvecklas man inte av. Sen så är det såklart viktigt med hur man uttrycker sig, och jag vet att jag fått kritik där som jag försökt ta till mig och även bett om ursäkt för (till den berörda, via pm och inte i en offentlig tråd). Forumets styrka är bredden.
Nu vet jag inte vad dijetetråden är, möjligt att jag har läst lite av den men inget jag kommer på på rak arm.
Klart vi vill ha aktivitet. Eller ja, jag kan givevis inte tala för alla, så jag ändrar mig. Klart jag vill ha aktivitet. Men, inte på bekostnad av kvalitet.
För mig är kvalitet i detta fallet inte enbart prisbelönta bilder, utan kvalitet för mig är något som utvecklar en eller flera av oss på forumet, eller givande diskussioner (som oftast är utvecklande men inte alltid).
Som jag också skrev, tolkar jag kanske diktatur annorlunda än vad några av er som tycker att det är dikatur på den här sidan. För mig är diktatur ett negativt laddat ord, vilket kanske förklarar att jag inte delar uppfattningen om nu andra tycker att det är ett postivt laddat ord. Å andra sidan uppfattar jag inte trådskaparen som att han tycker det är positivt för forumet att det i hans tycke är en diktatur.
I övrigt håller jag med dig om modereringen (om det nu var frågan till mig?), är det mindre grejor är det bättre att låta det passera än att redigera/radera. Och är det grövre grejor är det bättre att ta bort.
Dock tycker jag att man skall informera om att man gjort det, då det annars kan bli väldigt fel i diskussionen (om andra inlägg syftar till det redigerade/raderade).
mvh Martin
Foto har förutom en värd, tre Medarbetare. Av dessa ser man mycket lite. Jag tycker de borde synas mer i forumet och ge dijete mer uppbackning. Nu känns det som hon är helt ensam och sköter den här sajten själv. Verkar väl tufft för en så ung person. Detta är ju ingen syssla man får betalt för, så delat ansvar borde vara sunt förnuft när man valt att bli Medarbetare. De som inte är aktiva borde tas bort som Medarbetare.

#20 Jag var mycket medveten att ordet "diktatorisk" kunde misstolkas och att det är ett ord med negativ ton. Jag tycker vi kan sätta det synonymt med enpersonsstyre, vilket i praktiken råder på Foto i fokus.
Då jag driver flera nationella och internationella forum, har jag stor erfarenhet av moderering och har naturligtvis även delegerat modereringen. Det intressanta är att de internationella forumen nästan sköter sig själv och har en mycket trevlig stämning. De nationella kräver mer moderering, har mer personliga påhopp och trådar som "ballar ur".
Normalt sett går jag in i inlägget och redigerar. I värsta fall låser jag tråden. Att radera en tråd är nästan otänkbart och något jag aldrig behövt göra. Naturligtvis förklarar jag all moderering. Det är något jag anser som självklart.
Sajtvärd för Foto
Om både Martin och Inkanyezi vill vara Medarbetare skulle det onekligen vara ett bra komplement till dijete. Hos dess båda personer finns ett stort kunnande och mycket erfarenhet. Dessutom är de båda mycket aktiva. Nu vet jag ju inte alls om ni är intresserade av denna "hederssyssla", det var bara en tanke. Ett önsketänkande

Nu har jag inte läst diskussionerna här, bara det första inlägget..
En sak jag inte förstår är varför flera under 18år är moderatorer. Står det inte att om man ska Starta en sajt på iFokus ska man vara minst 18 år? Jag själv tycker det är en bra riktlinje eftersom man då visar en viss mognad och kan ta ansvar på ett bättre sätt (nu menar jag inte att alla över 18 år är mogna och alla under 18 är omogna).

#27 Sajtvärd är 18, finns dock flera under också. Medarbetare är vilken ålder som helst.
#27 Du har en poäng där!

Fota….tjafsa mindre…gå ut och ta en bild och ha kul…hjälp varandra…ha kul…
Begränsar man…låser man sig…öppna upp…skapa…

Jag har inte orkat läsa igenom allt tjafs på de trådarna där tjafset har pågått, men jag är ändå trött på det. Det känns som om det börjar handla mer om regler och sånt, istället för foto.
Iallafall, nu ska jag bara säga vad jag tycker. (Jag har bara läst igenom era inlägg lite slarvigt.) Sen någon tid tillbaka, jag tror det började i våras, har foto.ifokus skötts otroligt dålig, enligt mig.. Det kändes som om det inte riktigt var bra organiserat, även fast alla skötte sig och så. Förutom när det två gånger hände att det var några aktiva idioter här som skrev förolämpande inlägg och sådant, jag fick själv mejla sajtvärden för att säga åt honom att slänga ut dom… Då kändes det lite som att JAG skötte sidan. Så jag tycker att sen Dijete fick jobbet som Medarbetare har hemsidan blivit lite mer organiserad och putsad åtminstonde.
Men en sak förvirrar mig. Du säger att rubrikerna i ett inlägg är extremt viktiga, att man t.ex. måste skriva "Kritik - Ros" om man vill ha kritik på en bild man tagit på en ros, när det förra året var en klok man, nu minns jag inte riktigt vem det var men iallafall, som sa att man skulle vara kreativ och locka läsare. Att kanske döpa bilden och kanske rubriken också. T.ex. "Flower of Love." (Dåligt exempel men ni förstår vad jag menar.)
Det tycker jag lät som en jättebra idé, och visst, folk började döpa sina bilder och det kändes roligare och mer kreativt. Att skriva "kritik - Ros" är bara tråkigt. Och det har visats hur många bilder som helst på rosor här på iFokus att jag ärligt talat inte ens orkar klicka på det inlägget för att jag inte känner för att se en rosbild till. Men ett intressant inlägg skulle få mig intresserad, och inspererad till att kritisera. Rubriken ska kunna berätta vad bilden handlar om, istället för att bara berätta vad bilden 'innehåller'.
Trots allt, forumet handlar om kreativitet och inspiration, inte att vara så himla detaljerat att det bara blir tråkigt till slut.
Om det nu är så att du, Dijete, behöver hjälp och sådant så ställer jag gärna upp. Jag behöver inte bli Medarbetare eller liknande för det har du ju redan två kandidater till, men jag stöttar dig iallafall.

Tack så mycket,Steffi! (om jag får kalla dig det?), Visst, PM:a så fort som du hittar något du vill att jag ska kika över. Kan inte läsa varje tråd..

Visst får du kalla mig det. :) Och det ska jag. Jag förstår att det är jobbigt att hålla koll över varenda tråd här. Så om det blir något problem du kanske inte lagt märke till så säger jag till. ;)
#20 Du har varit medlem länge här och jag respekterar dina synpunkter. Det jag inte kan hålla med om är att sådant här skall tas med PM. Ett forum ägs naturligvis av någon som har rätt att sätta regler och använda moderatorer för att se till att det sköts.
Men utan nöjda medlemmar så blir det inget forum och har du en verksamhet som den här så gäller det att ha glada kunder, både medlemmar och annonsörer. Är det då inte bättre att större frågor som handlar om regler och hur forumet skall utformas diskuteras öppet. Bara genom en öppen debatt kan man få ett forum som dom flesta kan tycka om.
Vad som startade detta var att en ny medhjälpare kom in och började ändra rubriker, flytta trådar, låsa trådar och agera ordningsvakt. Till slut gick det så långt att en del av dom gamla höll på att hoppa av. Det skrevs också en del PM men det hjälpte inte så därför skrevs det öppet om problemen.
Det största problemet som jag ser det är att fotoifokus inte har någon aktiv forumvärd. Jag har inte sett röken av Isak under en lång tid. Så det första som behövs göras är att en riktig forumvärd utses som sedan kan utse medhjälpare och forma forumet utifrån vad medlemmarna önskar.
Jag jämför det här lite med en fotoklubb som har en styrelse och ledamöter som jobbar efter direktiv från medlemmarna.
Marnyman. Du har ofta mycket bra ideer och tankar som du lägger fram i diskussionerna. Så stanna kvar och hjälp till.
#34 Självklart skall saker som rör hela forumet (regler och dylikt) tas publikt så att alla har en chans att påverka.
Jag vet att MartinO skrev att han inte menade att dijete var en diktator, men trots det tycker jag kritiken är skarp. Antingen är sajtvärden en diktator som låter dijete ensammoderera, eller så är dijete underförstått en diktator (så tolkar jag det). Jag ser alltså första inlägget som mer än bara ett inlägg för att skapa debatt om hur forumet skall drivas - jag ser det även som ganska skarp kritik.
Jag personligen, skulle hellre vilja att någon som krititserar mig framför kritiken till mig, istället för att (om det t.ex. är en arbetsplats) diskutera den bakom ryggen på mig eller sätta upp plakat på en anslagstavla så att alla kan läsa. Missförstå mig inte - har någon kritik mot mig får man gärna anslå det offentligt också, men det minsta jag kan tycka är att man är rak nog att ta det med personen det berör.
Har man nu skrivit pm som du skriver, så är det en sak. Min uppfattning var att det inte var gjort (och det också det jag "försäkrade mig om" genom att skriva att jag inte sett eller läst "dijetetråden"), Om det där framkommit andra saker som är väsentliga i detta tar jag givetvis ett steg tillbaka i kritiken att inte ta kritik personligt med den man har kritik mot.
Jag har för avsikt att stanna kvar på forumet, då det ger mig en del. Det finns dock andra fotoforum som ger mig mer, för tillfället. Att stanna kvar som Medarbetare är inte aktuellt då jag inte varit aktiv som det på ett bra tag, pga tidsbrist, så den biten kommer jag inte att hjälpa till med. Däremot kommer jag - när jag kikar förbi - gå in i de trådar jag finner intressanta och göra inlägg, och det gäller givetvis även forumets skötsel (som denna).
mvh Martin
Jag har inte varit aktiv medlem här så överdrivet länge, men det som slått mig är att ingen av de andra medhjälparna eller sajtvärden är aktiva. Att lämna dijete ensam på iFokus näst största sajt ser jag som dåligt ansvar och engagemang. Hon verkar inte få någon uppbackning av de andra. Det är under all kritik och borde göras något åt å det snaraste.
#35 Jag håller med om att Martins början på tråden kanske inte var särskilt diplomatiskt men det har fått igång lite debatt. Jag är precis som dig med i ett annat forum där jag kan få den information och kritik som jag behöver för mitt fotograferande. Jag har fortsatt på det här forumet delvis för att jag tycker att man kan hjälpa ungdomar (och äldre) som precis har börjat sin fotobana och delvis för att jag lär mig av dom.
Förhoppningsvis så blir det ordning här inne och vi kan alla hjälpas åt med bra tips och råd.
#36 Det var lite det jag undrade i mitt förra inlägg. Var är Isak? Om han nu inte är intresserad så kanske det är dags att han lämnar över till någon annan.

Och även om det var jag som startade tråden dijete, så villjag ha sagt att jag ser det som att dijete verkligen försöker göra sitt bästa, men att hon kanske just borde ha mer uppbackning. Även om jag verkar väldigt aktiv, så är det många trådar här som jag inte ens tittar på, eller lämnar direkt efter att ha sett vad det rör sig om. Jag är aktiv i annat, operatör på en irc-kanal bland annat, och jag vet inte om jag egentligen passar som moderator. Jag tillhör ju själv dem som ibland trampar över, men det är ju mänsklgt att fela, också den som ska hålla ordning på forumet måste ju någon gång kunna tappa greppet utan att det är hela världen. Klart är väl också att jag skulle kunna ha tänkt mig en helt annan hantering av den där slutdiskuterade tråden. Jag tycker fortfarande det vore bättre om den inte syntes.
Vi har alla hunnit olika långt, och helt klart är dijetes ungdom en del av det som kan skapa svårigheter för henne, och därför ser jag det som att hon faktiskt kunde ha lite mer hjälp och stöd utan att jag riktigt vet hur det skulle gå till. Jag tycker till exempel att tråden som nämns tidigare inte hade något mer att tillföra, och att ämnet var färdigdiskuterat. Det är också helt klart att dijete trots den ganska skarpa och inte helt välformulerade kritiken har tagit det på ett väldigt bra sätt, åtminstone som det ser ut utåt.
Och därför vill jag säga det en gång till, att jag vill ha kvar dijete, och att jag tror att kritik, hur välformulerad den än är, kan tära så att man kanske tappar lusten, och det tror jag skulle vara synd.
Och frågan om forumvärden borde lämna över till någon annan lämnar jag öppen, det är väl också en fråga om vem som vill ha den, och vad det skulle kunna ge.
#38 Sista stycker inte minst viktigt.
mvh Martin
#37 Fick igång en debatt…
Jo, och tillsammans med det som MartinO skriver i ett senare inlägg så känns det mer som ett försök att få bort "makten" från nuvarande moderatorer och över till sig själv.
Jag har svårt att se något positivt i uttalandet "det var jag som var rebellen som fick Svenska Ubuntulednngen på fall"? Ja men grattis, ska vi få läsa om hur du fick "Foto -IFokus" ledningen på fall på något annat forum senare i år? För mig är det inte något bra/häftigt/coolt/meriterande att krossa saker som andra byggt upp.Om man inte gillar ett forum så är det bara att gå till något annat forum alternativt skapa ett eget forum, svårare än så är det inte.
Givetvis kan man säga vad man tycker om saker och ting till dom som berörs och kanske delar dom uppfattningen men om dom inte gör det så är det deras sak. Det är trots allt dom som "jobbar" med det och har ett krav på sig att vara närvarande och styra upp dåliga beteende. Vi som hänger på forumen tillför en massa men vi är här för att vi får ut något av det, inte för att göra vårt jobb.
Om man inte trivs på en restaurang så går man väl inte ut i lokalen och försöker piska upp ett "upplopp" bland matgästerna så att man tillsammans kan tvinga ägaren att ändra på dukarna eller vad nu man inte gillar? Dom flesta av oss går till en annan restaurang och låter dom som trivs vara kvar…
Jag minns tydligt när MartinO gav svaret "RTF! Det betyder Read the Fucking manual. Det vill säga den du fick med när du hostade upp 10000kr plus moms för programmet." till någon som frågade om hjälp med photoshop. Inte precis något som får mig att tänka "ah där har vi en som skulle vara bra på att sköta ett forum".
Jag ser inte att det görs några stora övertramp av moderatorerna på det här forumet, när var det senast en tråd som var relevant för foto som stängdes eller på något annat sätt kördes över? Dom regler som diskuterats än så länge är väl ändå inget som man behöver bråka om? Sätt en rubrik som berättar att du vill ha kritik om du vill ha kritik? Get tusan i personangrepp? Håll dig till topic? allting är regler som man hittar på vilket forum som helst, regler som finns för att folk ska trivas (dvs ALLA på forumet, även dom som efter ett påhopp som "RTFM" aldrig mer vågar ställa en fråga igen).
Så vilka regler är det som är så obehagliga att alla på forumet måste få ha sin talan angående deras existens?
Tråden om dijete hade spelat ut sin roll, trådskaparen och dijete (som var ämnet för tråden) tycktes ganska överrens och jag kan inte förstå varför vi måste ha en tråd där folk som är irriterade på henne kan dumpa sina åsikter? Det höjer absolut inte min upplevelse av forumet på något sätt, jag är här för att foto intresserar mig, inte för att tracka ner på dom som på sin fritid lägger tid på att få forumet att fungera.
Dijete har sina sidor, precis som vi alla har och men man bör rimligen tänka över vad man förväntar sig vinna på att "byta ut" någon. Alla som har en moderator roll kommer någon gång att komma i konflikt med någon, det ligger liksom i rollens natur. Ska man då bytas ut varje gång?
Ärligt talat så upplever jag påhoppen på dijete som mycket mer störande än dom åtgärder jag ser dijete göra och bara det här med alla kommentarer om hennes ålder? Känns som det används för att förringa henne, ungefär som man förr kunde trampa på någons åsikt för att "äh, du är kvinna, du vet inte bättre". Dijete's ålder påverkar givetvis hennes agerande precis som min ålder påverkar mitt agerande men det som är intressant är vad hon gör i sin roll och inte om hon gjorde det för att hon är 13 eller 76 år.
Se över alla inlägg, hur många är det som kritiserar dijete egentligen, kan man ärligt säga att det representerar det samlade forumets åsikt? Jag är ingen tankeläsare och har inte tillgång till all historik men spontant känns det som om det ligger något under ytan som inte kommer fram. Vet inte om det är gamla personliga konflikter, egna agendor eller bara helt enkelt personligheter som inte fungerar ihop eller om jag bara misstar mig?
Personligen hoppas jag att jag har fel i allt jag skrivit här och att alla bara vill väl.
Noob: Håller med att det finns något här i detta som inte går o förstå. Någonting som ligger dolt.
Sedan handlar inte tråden för mig om dijete´s kompetens eller ålder utan för mig är det ett faktum att ett stort forum behöver mer än en aktiv medis/modde. Man behöver vara minst 4 - gärna fler, så att moddarna inte behöver känna att de måste vara här jämnt o ständig. Moddarna bör också vara "blandade" såväl till ålder som kön, för att inte en viss grupp ska få överhanden. Sedan tycker jag faktiskt det är ganska käckt om den som är Sajtvärd på en sajt (gäller ALLA sajter) faktiskt är synlig minst några gånger varje vecka om personen ff. är intresserad av att vara värd för forumet. Annars bör man nog fundera på om det inte är dax att lämna pinnen vidare till någon annan.
Sedan håller jag med om att vissa sätt o bemöta en fråga inte bör förekomma på en sådan här sajt, just för att vi är så blandade. "RTF" känns som ett uttalande som man säkert hade klarat sig undan med en axelryckning på en mer helt grabbig sajt utan att det hade varit så mycket mer med det, men härinne såg det väldigt fel ut, men vi gör alla klavertramp o jag har gjort mina grodor. Det viktiga är ju i så fall att man visar att man lär sig av sina misstag o inte håller på o upprepar dem. Fast nog känner jag mig fundersam på motiv o vilka krafter som ligger bakom o på hur spelet spelas.
#40 Det är väl inget som är dolt med diskussionerna som har varit. Jag kan inte se annat än att jag själv har varit öppen i mina inlägg. Vidare så måste man få kunna säga både vad som är bra och dåligt med ett forum.
Om du har läst mina inlägg så har jag klart lagt fram synpunkter på att forumet helt plötsligt blev väldigt reglerat, rubriker ändrades för att dom inte passade en Medarbetare, trådar flyttades till andra grupper med pikar om att läsa reglerna osv. Vad som hände var att flera, mig inkluderad, blev lite trötta på det uppstod en ordningsvaktstil som gick långt över iFokus grundregler.
Därmed uppstod en diskussion i flera trådar och PM till sitevärden. Det är inte någon hemlig konspiration som pågår. Det är bara ett försök att få forumet lite mer avslappnat. Samtidigt har jag frågat var Isak är och varför man inte ser hans kommentarer i dom här trådarna. Som ansvarig så borde det väl vara i hans intresse att kommentera,
Jag tänker inte kommentera om, som det verkar, det lite spända förhållandet mellan dig och Martin men det var ganska många som talade om vad vi tyckte om den förkortningen som du nämnde.
Tro mig när jag säger att medlemmar som mig och jag tror att jag kan lägga till medlemmar som Inkanyezi, Gurin och andra är medlemmar är här för att vi vill kunna dela med oss av våra erfarenheter samtidigt som vi naturligtvis lär oss själva. Vi har inga dolda motiv och spelar inga spel.
#42 Låter i o för sig bra o det är ingen specifik som jag riktar mig mot, men nog verkar det väldigt konstigt om man inte själv kontaktar en värd o ber en modde att göra det istället - det för i alla fall mina tankar till att det finns mer bakom o nej det var inte du. Fast när man gör så så väcker det ju en känsla av att det finns mer bakom.
Sedan tror jag att det är jättebra att den gruppen av er som har stora kunskaper också kommer in som moddar o det är ni som har kunskaperna som behövs, men jag anser ändå att det bör vara en blandad grupp där även de yngre finns representerade o att den moddegruppen är könsblandad, för ibland förs bara diskussionerna mellan dem som kan o andra som försöker blanda sig i får inga riktiga svar o då är det bra om moddegruppen är blandad helt enkelt.
#43 Att Martin borde ha kontaktat själv kan jag hålla med om.
Jag håller med om att moddarna (gillar ordet) skall vara en blandad grupp. Det bästa är ett forum som kan flyta bra utan någon direkt inblandning av moddarna, och jag har erarenhet av ett sådant forum, men det betyder att vi måste lägga våra egon åtsidan när vi loggar in. Om vi alla kunde göra det så vore det fantastiskt.
#44 Jodå när ett forum flyter så märks inte moddarna mer än att de oftare är där o gör inlägg o bidrar med sina kunskaper, för som modde känner man ju sig mer ansvarig att vara där o slå en blick helt enkelt men det behöver ju inte innebära att man använder sin modde-funktion, men mer sin kunskapsfunktion helt enkelt :-D
Glömde: Håller igång forumet o skapar lite intressanta trådar/artiklar o se till att det inte blir allt för många nollinlägg är väl också en bra grej för dem som är moddar.

Nu har tydligen jag helt plötsligt hamnat i skottlinjen.
Jag är inte känd för att vara speciellt diplomatisk i mina inlägg. Jag har fått på f*n många gånger, men å andra sidan har inläggen fått uppmärksamhet och väckt debatt, som just denna tråd.
I den tråd jag bryskt uttryckte "RTFM", som är ett vedertaget uttryck på internationella forum, och som vid närmare eftertanke kanske var lite klumpigt skrivet, beror på att jag är stor motståndare till piratkopierad programvara. Jag ser det märkligt att man kan "sno" kvalificerad fotorelaterad programvara, samtidigt som man går i taket och hotar med stämning när någon använder ens foto olovligt. Nu har jag inte anklagat trådskaparen i nämnda tråd för att använda illegal programvara. Har man en betald version, har man support och någon form av manual.
Trots att jag arbetar professionellt med foto, så bär det mig emot att hosta upp tiotusen till Adobe, när jag kan använda fri programvara. De pengarna lägger jag hellre på ett objektiv.
Jag blev tidigare tillfrågad av dijete om jag ville skriva recensioner och artiklar. Jag ville ställa upp för forumet och tackade ja till förfrågan. Det är den vägen det skall gå. Man skall bli tillfrågad om man vill ta ett uppdrag på ett forum. Det är ledningen som skall se om någon är lämpad för uppdrag och då tillfråga denna.
Det är märkligt att personer med uppdrag lyser med sin frånvaro i denna tråd. Det är tråkigt att bemötas med tystnad, när målet är att få ett bättre och mer aktivt Foto i fokus.
Sajtvärd för Foto
Att låta en så ung person som Dijete ensam moderera en så stor sajt som Foto är galet. Det är sajtvärdens ansvar att se till att det finns aktiva Medarbetare och det är också sajtvädens ansvar att inte lämna en Medarbetare helt ensam. Sedan tror jag nog att en sajt av denna storlek behöver fler än tre moderatorer. Det är dock knappast Dijetes fel att hon har blivit lämnad att ensam sköta sajten. Dijete gör så gott hon kan vad jag förstår.
Jag tror att Foto fyller en bra funktion och det vore synd om sajten inte kan fortsätta på grund av dåligt engagement från sajtvärden
/Désirée
#47 vem e Sajtvärd?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Klicka på "om sajten" och du finner följande:
Isak - din nya värd!
marnyman Foto.iFokus medarbetare
Attlid Foto.iFokus medarbetare
dijete Foto.iFokus medarbetare

Borde detta inte vara en tråd där sajtvärden går in och skriver hur det ska vara? Det är ju värden som bestämmer reglerna på sajterna.
Här får ju faktiskt en Medarbetare stå och ta hela smällen för all kritik. En Medarbetare är ju till för att hjälpa värden att sköta sajten, inte bli lämnad till att själv sköta den och stå till svars på allt detta. Dijete är dessutom den enda av de som modererar sajten som svarar på frågor och tar kritik här, vart är de andra?
Nej det är verkligen inte dijetes fel. Jag upplever nog att hon absolut gör så gott hon kan, men hon är ensam o det behövs fler moddar helt enkelt.
#47 Denna sajten har 4 919 medlemmar o förvisso är bara en bråkdel av dessa aktiva, men det innebär att FOTO iFokus har stor potential att bli en sajt med full rulle på om antalet moddar ökar som skriver intressanta trådar o artiklar o tips o trix. 4 är faktiskt minimum för en sådan stor sajt, för du kan alltid räkna med att alla perodvis är förhindrade av att vara så aktiva p.g.a. hur de har det på hemmaplan o med andra åttagande o i perioder kroknar ju intresset också o för att den här sajten skall få fart igen så behövs minst 4 moddar som är aktiva vilket i verkliga livet innebär att antalet behöver vara flera för det är bara i perioder som alla verkligen kommer vara aktiva.
Sedan hade det ju varit väldigt bra om sajtvärden också var aktiv, men i perioder har man ju mer eller mindre tid, men om man inte vill släppa sin sajt av olika skäl så kan man ju åtminstone se till att utse fler moddar/medarbetare så att rulljansen hålls igång. Viktigt är också att även om man inte är så aktiv ändå går in o uttalar ett stöd för sin modde (sina moddar) om den/de är i blåsväder o så har ju inte skett här, vilket jag tycker är synnerligen svagt! Att lämna dijete så ensam o inte stötta alls är otroligt dålig stil.
Man kan ju av olika anledningar vara förhindrad att vara aktiv hela tiden, men vad man kan se så har Isak varit aktiv senast idag. Det vore god ton att han då ger sig tillkänna på sin egen sajt. Han är ju också väldigt ung, kanske vore det bra om han tog hjälp av någon lite äldre också som kan styra upp det hela.
#53 Oki-Doki då missförstod jag för jag läste det som att du tyckte 3 räckte - Sorry
#42 jag har inget spänt förhållande till MartinO, känner honom inte och har inte någon anledning att tycka något om honom på ett personligt plan. Jag var irriterad på hans inlägg (det där med RTFM) när det skrevs och jag retar mig på den nuvarande trenden att hacka på dijete (och den kritiken är inte riktad mot MartinO, hans inlägg råkar bara vara det senaste på det ämnet).
Det jag skrev i inlägget här ovan är bara precis det som står i det, kommentarer på det som sagts i denna tråd (+ RTFM som kanske var lite onödigt att ta upp men det var ett försök att påvisa att många gör fel ibland, inte bara dijete och eftersom MartinO var den som skapade tråden så var han ett bra exempel).
Angående nån "hidden agenda" så var det bara en reaktion på MartinO's berättelse om en annan sajt som han '"tagit över" och på att man ibland får en känsla av att några här på forumet, på ett mer personligt plan, tycks tycka illa om dijete.
I vilket fall, jag var lite irriterad när jag skrev inlägget och jag kanske trampade på folks fötter lite hårdare än vad jag borde gjort så om någon här känner att dom blivit orättvist påhoppade så ber jag om ursäkt.
Jag tycker att dijete gör ett bra jobb. Visserligen är det bäst modererade forumet ett där modereringen knappt behövs, eller knappt märks, men att någon har kontroll och att någon markerar att det finns en aktiv styrning ökar säkerheten och stadgan på ett forum. Vi som skriver bör veta vem vi ska vända oss till med synpunkter. Faktum är att eftersom dijete de facto, medvetet eller omedvetet, i dagsläget lämnats av sajtvärden att sköta styrningen av forumet nästan själv röstar jag också för att hon, så ung hon är, också får ta över värdskapet.
Jag ogillar låsta och borttagna trådar. Men eftersom jag själv inte vill ta på mig att vare sig moderera eller ställa upp regler följer jag efter bästa förmåga de som finns och fogar mig efter moderatorernas vilja. Vad jag vet har jag bara blivit modererad en gång, på proveniens i fokus av alla ställen.
De som gör jobbet och de som betalar har full frihet att göra som de vill. Vi andra har bara att foga oss. Att kalla det diktatur är dock magstarkt. Det står var och en fritt att själv betala för och underhålla ett annat forum. Att klaga och klanka ner gör knappast forumet bättre. Den som är missnöjd får i stället rösta med fötterna. Diktatur är ett för mig icke tilltalande statsskick.
Gå nu ut och fotografera i stället och var glada för att ni har ett forum.
Mvh/gurin
#58 Jag håller med om mycket av det du skriver men inte att man skall foga sig och att man inte kan klaga. Naturligtvis kan ägarna till ett forum göra precis vad dom vill men från den dagen som dom tar betalt, helt eller delvis så får dom också vara beredda på att ta kritik.
Men en sak har du helt rätt i. Man kan rösta med fötterna.
Det är mycket problematik gällande modereringen av Foto iFokus.
Jag har varit Medarbetare här inne länge, men driver nu två egna iFokussajter samt har skola och mycket annat att lägga tid på - därför har jag under 1 års tid bett att få avgå som Medarbetare här inne, men ingenting har hänt. Därför har jag helt enkelt valt att inte hålla till här inne längre.
Foto behöver en aktiv, mogen värd som är beredd att lägga mycket tid, kunskap och omsorg på sajten.
Att klaga på Dijete pga hennes ålder uppnår ingenting. Jag var 14 år gammal när jag blev värd för Hästfoto iFokus och mig har ingen hackat på (är idag 16 och driver fortfarande Hästfoto + en till). Isabelle gör ett bra jobb, men det märks på forumet att det behövs fler aktiva moderatorer här inne.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#49 Den sidan är inte uppdaterad. Jag har avgått som Medarbetare och är inte Medarbetare på Foto längre. Eller förvisso har jag fortfarande rättigheten eftersom att den inte är borttagen, men jag har både i denna tråden samt i pm till Isak meddelat att jag inte önskar vara Medarbetare längre.
mvh Martin

Sajtvärd för Foto
MartinO! Du som har höga ambitioner och är yrkesfotograf kanske kan ta dig an "fotografer i fokus" som verkar ligga helt i träda?
Många som gnäller nu, det är väl bättre att komma med konkreta förslag på vad som skall göras.
Någon som varit i kontakt med Isak? Som vet om han är aktiv fortfarande? Något kan ju trots allt ha hänt, även om jag tror det är mer troligt att det är ointresse/tidsbrist.
I så fall behövs såklart någon som tar över rodret, en skuta kan inte styra själv. Det händer inte (att någon ny tillsätts) genom att man skriver det här, man får vända sig till någon i Ifokusteamet, skulle jag tro.
Finns det ens någon som vill ta över sajten? För innan man vänder sig till "ledningen" och klagar över att sajtvärden är inaktiv så skulle det väl kanske vara bra om det fanns en plan. Sen vet jag inte hur det fungerar rent juridiskt, men Isak har väl skrivit på något sorts kontrakt om att vara Sajtvärd så vill han inte avgå kanske man inte kan tvinga honom (ledningen lär ju kunna, men frågan är om de gör det)?
Men om vi börjar i den enkla biten;
- Vill majoriteten att vi skall ha en ny Sajtvärd på forumet, eller räcker det med Isak om han blir mer aktiv?
- Finns det någon som är intresserad att ta över?
Kanske sticker jag ut hakan med detta inlägget, och då får jag väl igen för gammal ost då jag tidigare anklagade någon annan för att sticka ut hakan. Men som sagt, att skrika rakt ut om att saker är dåligt räcker inte så långt - så jag tycker att det är bättre att då komma med konstruktiva förslag.
Jag återkommer med mitt senare, just nu har jag inte tid att göra en utläggning om det, men i grunden tycker jag att det är viktigt att ett forum är levande och att det fungerar bra, dvs att Sajtvärd och moderatorer samt såklart användarna drar sitt strå till stacken.
mvh Martin
#46 MartinO:
Det handlar väl inte så mycket om att vara diplomatisk eller inte när man skriver rtfm eller vad det nu var (finns ju en uppsjö varianter på den förkortningen) du hade skrivit om en photoshopfråga.
Jag håller med dig gällande piratkopierad programvara, har själv använt PS (med licens) och även andra program, både som jag betalt för och några freeware också. Med blandade resultat (nog mest för att jag inte läst manualen). Nu vet jag inte vad det var för fråga, men oavsett vilket så tycker jag att det är helt respektlöst (till skillnad från odiplomatiskt) att besvara en fråga så. Du skriver själv att det kanske inte var så klokt, och att personen i fråga drabbades av att du tycker det är ett ofog med plagiat (trots att du inte visste om hon hade ett).
Med den inställningen (att läsa en manual för att den finns, istället för att ställa frågor runt saker och ting) så finns ju inte många befogade frågor kvar - egentligen.
Och att be om en åsikt om en bild, blir också ganska meningslös i så fall då det inte finns ett facit på ifall den är bra eller dålig (olika åsikter, smaken är som baken - delad).
Kanske är det här inlägget helt off-topic, men jag tycker inte det för det handlar också om iFokus framtid. Det finns som du själv påtalat många yngre fotografer här, och vill man att de skall fortsätta med fotograferingen så får man nog fundera på hur man uttrycker sig, även när det kommer "enkla" frågor.
Dessutom kan man ju inte gärna vända sig till bakomliggande faktorer vid varje fråga - för då skulle man kunna fråga om skribenten som vill ha en åsikt om sin bild verkligen tagit den själv, eller om det kanske var mannen/frun/syskonet som tagit bilden. Det är i mitt tycke - lika illa att utge sig för att vara upphovsman till en bild som någon annan tagit.
Well, sluta gnälla och mer konstruktivitet skrev jag. Då får jag väl avsluta lite konstruktivt med att jag trots allt tycker att det finns många duktiga och vettiga här som hjälper till - både nybörjare och erfarna på ett bra sätt. Jag tycker inte att det är något större problem om man sågar en bild eller en idé, såvida man kan motivera det på ett konstruktivt sätt (sen behöver man ju inte vara otrevlig, bara för att man sågar en bild eller idé).
mvh Martin
Lite stiltje i forumtrådarna är kanske bara ett gott tecken på att de flesta av oss är ute och digitalt fångar höstens alla vackra nyanser? Det är väl ändå själva fotograferingen som är det väsentliga och inte en massa val av moderatorer, värdar och Medarbetare. Nu går jag ut på några timmars fotovandring i min hembygd och låter fotoforumet vila en tid.
Nu är det slutgnällt för min personliga del. Önskar alla en trevlig fotohöst med lite mindre forumtid.
Jag bad för ett par dagar sen Isak att ta bort mig som Medarbetare och det har han nu gjort, men jag fick inget svar på PM:et.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Hittade den här tråden nu efter jag avgått och måste faktiskt skratta rätt friskt åt det som står.
Jag är till och med redo att berätta att jag gjorde en helt del misstag, vilka jag förhoppningsvis inte kommer göra igen.
Finns inget värre än Medarbetare som ljuger. Sen när folk önskar bli Medarbetare för att veckan efter meddela att de inte hinner för att de måste ta tag i en annan sajt är också något som känns lite si sådär..
Men kul i alla fall med folk som snackar massa utan att försöka ta reda på något. Men ändå cred till Marny som funderade på att något kunde ha hänt.
Och för de som undrar. Det har varit några rejält psykiskt påfrestande saker de senaste månaderna typ.
Njut av allt nu, för jag vet inte hur mycket tid jag kommer spendera här mer.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
kommer vi inte kunna njuta när du inte spenderar tid här längre?
Medarbetare på foto
#69 Sköt om dig och se till att hamna rätt med de påfrestande bitarna. Jag vet att man ibland har tagit på sig ett för stort ansvar och det haverar när det händer andra saker i livet.
Var väl kanske därför som jag också spekulerade i att något kunde ha hänt, då jag själv varit med om det tidigare.
mvh Martin
#70 Att göra sig lustig på andras bekostnad är väldigt lågt.
#72 Moderator edit: Inlägg borttaget. Tolkas som personligt påhopp.
Medarbetare på foto