Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 2616 ggr
ra35
0

Datorn

Har tänkt köpa EIZO S2233 22" bildskärm, som ska vara
mer anpassad för bildbehandling. någon som har har
erfarenhet? Tänkte även passa på att byta datorn sam-
tidigt, så att den "hänger" med skärmen. Hur stort gra-
fikkort och minne krävs? Det är väl bättre att ta till i över-
kant.

ra35

dijete
0

Det är även bra att kolla på Datorn iFokus, Då det kanske är fler som har det där.

Inkanyezi
0

Jag vet inget om skärmen, och själv brukar jag föredra CRT-skärmar för att jobba med bilder, men jag har sett några platta skärmar som duger, så det kan mycket väl vara en bra skärm.

Bildbehandling är inte speciellt krävande för grafikkortet. Det räcker att det klarar full Upplösning för skärmen med 32 bitar, och helst ska man ha hög uppdateringsfrekvens, ju högre dess bättre, av ergonomiska skäl. Själv använder jag ett kort med 128 MiB minne till en 24" skärm som jag kör i Upplösning upp till 1600x1200 (85Hz). De flesta kort som säljs nu är både snabbare och har mer minne. Det är en fördel att ha digital kabel mellan kort och skärm (DVI-D). Har inte kollat om den skärmen har det, men det skulle förvåna mig om den inte har.

Deklol
0

#1 tycker endån det är högst relevant att fråga om bildskärm här, då det är väldigt viktigt att ha en rätt kalibrerad skärm när man jobbar med bilder.

Jag kör själv CRT-skärm, av anledningen att jag inte har råd med en BRA plattskärm än. en BRA plattskärm går på minst 4-5k, och även då är det svårt att mäta sig med en hyffsad CRT-skärm.

Jag har själv frågat om en bra skärm för bilder på swecklockers forum, och de flesta där tycker att EIZO är ett bra märke. Så antagligen är det det :)

dijete
0

Jag har en BENQ T221WA. Fått den av min storebror och jag tycker den är super för allt då jag använder den som tv och dator samtidigt. Bildredigering går snabbt och enkelt. Den är extra skärm till min laptop från Acer, som har några år på nacken.

MartinO
0

#3 Det är helt riktigt att en bildskärmsfråga är relevant här, men innan du kommenterade borde du läst dijetes inlägg lite bättre. Citat: Det är även bra att kolla på Datorn iFokus, Då det kanske är fler som har det där.

Man kan också ställa frågan på bildredigering i fokus

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Deklol
0

#5 Jag läste det helt rätt, och det uppfattades lite avvisande då det var det enda hon skrev. Skillnad hade det varit om hon hade lagt till #4 i #1, då hade det uppfattats på ett annat sätt :)

MonisN
0

Är också intresserad av ny skärm men inte vetat förrän ev nu vad jag sak skaffa som ersättare för min skärm som är anpassad för grafik och bilder. Fick tipset av en person, som var insatt och kunnig i ämnet, på dessa två skärmar, HP LP 2475W och Dell U2410 UL. Dell är dessutom fabrikskalibrerad.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Missuppfatta inte det där med "fabrikskalibrerad". Man måste ändå kalibrera kontrasten och ljusstyrkan för foto. Det som är kalibrerat från fabrik är skärmens färgbalans, så att man ska ha god färgbalans med de inställningar för Vitbalans som skärmen har.

Det som kan vara problematiskt med TFT-skärmar är att det kan vara stor skillnad i ljusstyrka och kontrast beroende på vilken vertikal synvinkel man har mot skärmen. Det finns bättre och sämre skärmar i det avseendet, och man kan lära sig precis hur man måste hålla huvudet för att kalibreringen ska stämma. CRT-skärmar är lite mer förlåtande i det avseendet. Tonomfånget är annars större hos de bättre platta skärmarna, vilket är en klar fördel.

MonisN
0

Jag fattade iaf på personen att just den skärmen (Dell) var kalibrerad på rätt sätt för bildbehandling vilket inte den från HP är. Jag är inte kunnig på det här området så det är bra med tips och synvinklar.

dijete
0

Jag kan tillägga att jag varmt rekommenderar alla BENQ's skärmar då jag tycker min är underbar!

MonisN
0

Hur kalibrerar man då skärmarna själv? Har hört att man kan låna/hyra nån apparat för det. Stämmer det?

Deklol
0

#11 japp, det finns. Det finns även lite mjukvara som kan vara till lite hjälp, men vill man få det riktigt bra så är det tyvärr fortfarande så att det är hårdvara som gäller. och det är oftast dyrt =/ prova google.

[mingdie]
0

LCD-skärmarna har blivit mycket bättre och priserna sjunker snabbt. Du borde kunna få tag i en bra skärm för 2500-3000 kr. Se till att den har hög Upplösning och är tillverkad för bildbehandling.

Det är som många säger fortfarande bättre med CRT-skärmar men samtidigt så var dom bra CRT-skärmarna också dyra.

När det gäller kalibrering så är det bästa att köpa en kalibrerare som till exempel Huey, Spider eller X-rite. Du får då din skärm kalibrerad i den omgivningen som du sitter i och den ändrar automatiskt skärmen när ljuset i rummet ändras. Dom är inte så dyra (en Huey kostar runt 1000kr) och är en mycket bra investering. För mig som använder mina bilder i reklamsamanhang så är det ett måste.

Nästa steg blir sedan att skapa en profil för din utskrivare så att färgerna blir samma på pappret som på skärmen.

Om någon är intreserad så finns här en sajt med massor av information om skärmar och utskrift. Den är på engelska.  Colour managment

Det här företaget jobbar med färgprofiler både för fotografer, reklambyråer, printföretag och andra. Linda har hjälpt mig med färgprofiler så att det blir rätt när jag skriver ut eller skickar filer till reklambyråer eller printföretag.

Martin
0

#10 Låter lite farligt att rekommendera "alla" skärmar av ett märke, bara för att en är bra.

Jag vet flera produkter där jag gärna använder en eller några modeller, men absolut inte skulle välja några andra (av samma märke). Nu har du kanske testat fler än den du har, men av din kommentar att döma så rekommenderar du alla bara för att din är underbar. Det är ingen rekommendation jag personligen skulle lyssna en sekund på - lyssnar hellre på de som säger att de rekommenderar den för att de testat den eller på annat sätt kan motivera.

Är intresserad av tråden då jag själv går i tankar om att förnya här hemma - får se vad det blir.

mvh Martin

MonisN
0

Av en helt annan anledning var jag inne på Media Mark men gick ändå svängen om skärmarna. Där ville personalen ta in finare skärmar även för bildbehandling, men eftersom de är dyrare och svårare att sälja till genomsnittskunden, så var det inget dom ville satsa på trots personalens önskemål. Personalen rekommenderade att köpa på Dustin.. Dom skärmar som oftast säljs på stormarknader är inte heller så höga som dom skärmar vi talat om här. Också något man bör tänka på. De billigare skärmarna är mer anpassade för spel och vanligt surfande.