Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 2003 ggr
MRicht
0

Kritvit himmel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, när jag är ute och fottar får jag ofta en kritvit himmel med min Nikon D50.

Har experimenterat med vitbalansen lite men det känns lite klumpigt.

Ska man ändra kamerans ljusmätnings-teknik? Den står på matrix nu.

Banio
0

JAg är inte så hemma på ljusmätningsteknik, men du ska nog hellre använda centrumvägd eller spot och ljusmäta mot himlen… fast med risk att du får en underexponerad mark. Då kanske du behöver använda upplättningsblixt i stället.

Det bästa tycker jag är ett graduerat /halvtonat gråfilter som t.ex. det här.

Finns i olika storlekar och ger ett superbt resultat genom att dämpa exponeringen på himlen.

pellepiano
1

Ojdå, var nån minut sen ser jag.

Himlen blir vit för att du exponerar efter marken. Exponerar du efter himlen så blir marken troligtvis alldeles för mörk. Det är helt enkelt nästan omöjligt att ta en bild med bra exponering överallt, i alla fall viss typ av väder, när det är stora skillnader mellan ljusa och mörka partier. När kontrasten är för stor för att kameran ska kunna registrera alla nyanser på en enda gång.

Antingen fårman exponera nånstans mitt emellan. Eller så använder man ett tonat gråfilter. Det gör att det kommer in mindre ljus från himlen till sensorn.

Eller så tar man flera exponeringar och sätter ihop dem i datorn.

Inkanyezi
0

Du kan endera använda exponeringskompensation om du tar med automatik eller göra inställningarna manuellt. Jag vet inte hur din kamera mäter, men om du tar en provexponering kan du säkert se ett histogram när du tittar på bilden. Histogrammet är en god hjälp för inställningen. När du tittar på bilden och har histogrammet uppe kanske kameran också kan visa på något annat sätt vilka delar av bilden som är överexponerade.

bildochfoto
0

Du kan också använda dig av HDRoch exponera bilden på flera olika sätt för att sedan slå ihop de i en och samma bild. Har skrivit hur jag gjorde med min Canon 350D.

MRicht
0

tack för dem svaren, då var det inte så enkelt som jag trodde.

Det där med HDR låter väldigt spännande, har du några bilder att visa före efter?