Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 4165 ggr
Inkanyezi
0

OT: Språkpolisen, växt/vuxit

Vi hade ett litet utbrott av överkorrektion nyligen. Det är lite synd när språkpolisen dyker upp där den inte behövs. Jag ville undvika att lägga det här i den tråden, som gäller ny värd för Foto i Fokus, så jag lägger upp en egen tråd.

Det är ibland bra när någon korrigerar något som uppenbart är felaktigt och stör förståelsen, till exempel när någon använder ett ord som betyder något helt annat än han tror. Det kan leda till svåra missförstånd, och det är helt i sin ordning att korrigera såna fel.

Men det är något helt annat när någon kanske använder ett ord som man inte förstår eller som man inte har hört förut, men ordet faktiskt finns och används på rätt sätt. Då är det bra att fråga om man inte förstår, så att man lär sig, och så att man kan förstå vad den andra ville säga. Det finns i olika dialekter många ord som inte används annat än lokalt, men likväl handlar det om genuint svenska ord.

Och det senaste utbrottet rörde böjningen av ett verb som kan böjas på två sätt, verbet växa. I pluskvamperfekt blir det endera "har vuxit" eller "har växt". Båda formerna går lika bra. Om man söker på nätet efter begreppen "växt igen" och "vuxit igen", hittar man något fler träffar för växt än för vuxit. Och ett stort antal av de träffarna är offentliga handlingar av myndigheter och andra samhällsorgan, och många är skrivna av journalister. Det är tydligt belägg för att båda formerna är levande i vårt språk och alls inte tarvar rättelse.

Så jag tycker att det vore bra om alla kan avhålla sig från att leka språkpolis. Om något behöver rättas, det behövs ju ibland, så kan man helt enkelt skriva det så som man tycker att det är rätt när man svarar, men helst svara på innehållet i inlägget i stället för att anmärka på stavning eller böjningsformer.

isabelle_
0

Jag håller med dig Urban! Om det är någon med en dialekt som inte skrivet ett ord korrekt så inte någon ser vad ordet betyder brukar jag redigera till det rätta ordet eller ersätta olämpliga ord med ett bättre. Nu tänker jag slangord som "la" som ersätts med riktiga ordet "väl".

Jag och Ida har full koll på vilka som är språkpoliser och vi brukar redigera inläggen om det är felstavelse till rätta ordet om vi vet att personen/personerna är aktiva på Foto iFokus ofta. På det sättet undviker vi att språkpoliser säger till skrivaren av inlägget och mindre påpekanden från språkpoliser förekommer.

LFCFredda
0

Är det inte bättre att tillrättavisa språkpoliserna istället för att ändra inlägg för personer som stavat fel?

Om jag hade haft problem med stavning tror jag inte att jag hade blivit speciellt pigg om moderatorer på forum ändrade mina stavfel, men det är vad jag tycker det.

Är man på så låg nivå att man sitter och letar stavfel för att påpeka det för den berörde så tycker jag det kan vara bättre att en varning delas ut till "språkpolisen". Efter x antal varningar blir man avstängd.

isabelle_
0

#2 Jo, Men nu menar jag ord som verkligen inte går att förstå. Om det står disckusion som stavas diskussion kanske jag ändrar men inte ofta, Jag tog bara ett exempel.

Det är det vi gör, Vi ger dom skrivförbud i en vecka och då hoppas vi att dom kommer tillbaka mindre språkaktiga.

Inkanyezi
0

Jag tycker att man i regel inte behöver ändra stavfel eller alls bry sig om hur folk stavar. En del rör sig ju om rena felslag, det ser man väl främst i chat, där bokstäver ibland växlar plats eller saknas.

Men när man svarar på ett inlägg där kanske ordet för vad som frågas efter är felstavat, så kan man ju helt enkelt stava det rätt i sitt svar. Jag antar att i de fall där en medhjälpare går in och ändrar ett sånt fel är när det ligger i rubriken, som kommer upp i listan. Där kan det vara hjälpsamt att det är rätt skrivet.

Det jag irriterar mig på är när det dyker upp kommentarer om ett fel som tar över tråden. I det aktuella fallet var det inte ens ett fel, och då blir det så klart än mer störande. Jag skojade lite om det när tråden vreds tillbaka till ämnet, eftersom ytterligare en hade kommenterat ett dialektord, vilket var låååångt utanför ämnet. (Jag tycker om ordet änna, det är det enda ord vi har i svenskan som exakt svarar mot spanskans pues, men det finns bara vid västkusten.)

Och det är väl just där irritationen över fenomenet språkpolis ligger; att den som inte kan hålla sig från att kommentera andras stavning eller böjning bryter tråden med något som ligger utanför ämnet, och att det leder till avbrott och inte alls hjälper någon till ökad förståelse eller besvarar frågor som ställs. Att språkpolisen ibland har alldeles fel poängterar väl bara hur rättshaveristiskt beteendet är.

MonisN
0

Jag tycker faktiskt att det har en viss charm om det blir fel ibland. Det visar att det finns människor bakom tangenterna. Eller tasterna som det egentligen heter! Att skriva på dialekt är kanske inte korrekt, men ganska kul. Visar också på ett levande språk, för vi pratar ju med varandra, vi skriver inga brev. Änna och la använder vi i Göteborg, och skriver man det så blir liksom hela texten göteborsk. Sen finns det ord som dem eller dom, som går lika bra att använda, tycker jag. Dom säger man, men korrekt skrivet är det dem. Språkpolier i ett forum är en trist företeelse. Huvudsaken är att vi förstår varandra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Oj, du pekade på dom. Jag tycker att dom är ett himla bra ord, eftersom det täcker två former, både de och dem. Väldigt många har svårt att hitta rätt mellan de och dem, eftersom vi i talspråk alltid använder dom, utom i vissa dialekter. Där tycker jag faktiskt att det är bättre att fortsätta använda dom, eftersom det blir väldigt fult och fel att använda fel ord av de och dem.

Jag hade en arbetskamrat, som dessutom har lätt dyslexi, som inte behärskar de här två formerna, men som ibland vill få bättre skriftspråk på sina texter. När han själv "rättar", gör han nästan konsekvent fel just på de och dem. Om man inte är helt klar över subjekt och objekt och vilken form som passar var, är det mycket bättre att köra med det universella dom.

Och det är definitivt inte fel att skriva som man talar i ett sånt här forum. Det vi gör är ju att föra ett samtal. Några av oss kanske är mer noga än andra med språket, men ändå händer det ofta att det blir fel. Små fel låter man bara passera, medan såna fel som påverkar förståelsen kan vara bra att klara upp, så att man inte fattar fel.

MonisN
0

Nu gjorde jag ju ett fel själv i mitt inlägg och skrev språkpolier! Det var ju inte för att jag inte kan skriva det rätt utan för att det gick för fort över tangenterna. Även om jag brukar läsa igenom vad jag skrivit innan jag skickar iväg det, så har jag ibland svårt att se mina egna fel. Detta tror jag är väldigt vanligt, därför måste man vara ödmjuk och inte hålla på att rätta varandra i småsaker. Forumet är ju ingen skola i svenska språket, även om jag tror att invandrare och även svenskar, kan lära sig mycket genom att skriva i ett forum. Om man håller på att rätta så skrämmer man bort den här gruppen, och det tycker jag är olyckligt. Alla ska kunna känna sig lika mycket värda och välkomna att delta i diskusionerna, med eller utan brister i språket.

Inkanyezi
0

#7 Amen

Martin
0

Jag tycker också att det är bättre att säga åt språkpoliser än att korrigera mina inlägg, om jag nu stavat fel.

Och att rätta ett ord som inte går att förstå vad det skulle vara tycker jag att man helt skall undvika - vet man inte vad det skall vara blir det nog bara mer fel om man gissar och sätter dit ett annat ord.

Jag tycker att moderatorer har mycket bättre saker att göra än att rätta felstavade ord, och om det dessutom inte är alla ord som blir rättade så tror jag att de som har svårt för att stava och därmed kanske blir rättade oftare, skulle uppleva det som en jakt på dem. Så skulle jag nog känna i alla fall, det är så jag upplever det när jag skriver på engelska (som jag inte är speciellt bra på).

Språkpoliser har jag överlag svårt för, och det finns väl inget bättre skämt än att som föreläsare säga wesserbisser, och då är det ju alltid minst en som kommenterar att det heter besserwisser. Och han som sade det, han var det… :o)

mvh Martin

isabelle_
0

Jag menade vi redigerar rubriker & ord som man verkligen inte förstår.

LFCFredda
0

Då tycker jag att det är helt okej.

Janne64
0

Det man har skrivit är egna ord och blir det fel eller svårtolkat så är det inte svårare än att fråga hur man menar.

Tycker det är lite av översitteri och nedvärderande att gå i och rätta andra, det kan ta sig väldigt olika hur folk reagerar.

Jag är medlem i många forum och har aldrig träffat på att moderatorer går in och ändrar i andras inlägg, enbart i de fallen när det bryter emot forumreglerna är det befogat men därutöver så finns det annat moderatorerna skall syssla med, inte är det att gå in och ändra inlägg.

Men det kanske är ett åldersrelaterat fenomen.

Inkanyezi
0

Janne, i regel går ingen in och ändrar stavning och sånt när det är helt begripligt, och inne i inläggen har jag ännu inte sett att någon har rotat. En tråd jag särskilt tänker på är Tuppamaros fråga om bildstabilator. För mig spelar det ingen roll att det är ett ord som inte har brukat användas om att få bilderna att bli skarpa; det funkar. Det kunde lika gärna heta bildstabilator, det är ett bra ord. Jag har för mig att det finns ett företag i markberedningsbranschen som heter stabilator.

Men om en rubrik är heltokig eller ett ämne hamnar i fel grupp tycker inte jag att det är hela världen om någon rättar till det.

Och för att undvika missförstånd. När någon opåtalt ingriper som "språkpolis" brukar det vara en kommentar till ett inlägg, där kommentaren inte berör ämnet, utan personen som skriver den bara anmärker på något ord eller någon stavning eller särskrivning som någon har använt. Sånt bör inte förekomma. Däremot om man svarar seriöst på ett inlägg tycker jag att det är OK att på något inte alltför nedlåtande sätt till exempel påpeka att det heter "dator" och inte "data", som är något annat, och att det kan leda till missförstånd att använda fel ord.

MonisN
0

Det finns ett sätt att skriva som irriterar mig, och det är när man skriver sms språk i inlägg. Då handlar det inte om språkliga fel eller dyslexi. Här anser nog jag det är befogat med en tillrättavisning.

Cessy
0

hm..har läst hela tråden o kan inte annat än hålla med. Jag vet att jag själv gör stavfel här o där, men det är för att jag har för bråttom o inte läser igenom allt jag skrivet tillräckligt noga o så tror jag faktiskt det är för många o so what?! Som jag skrev när jag berörde ämnet innan - ingen del av världen går under för stravfel eller för att man använder ett ord fel. Det viktiga är ju att man förstår vad den som skriver menar o gör man inte det så går det ju alltid att fråga.

Sedan har jag insett att många inte kan skilja på de o dem o det ser lite konstigt ut när de använder dem det håller jag med om, men samtidigt så förstår man ju faktiskt ändå, så jag har aldrig någonsin kommenterat detta någonstans, utan mer sett det som att det är en kunskap som håller på att gå förlorad, men jag håller med om att det är lättare att svälja om ordet dom skrivs istället för dem när det eg. skulle vara de.

Ja överhuvudtaget så känner jag att det är inte hela världen om en rubrik är felstavad eller har hamnat fel. Visst hamnar allt fel så blir det ju så småningom ganska galet, men det går ju o flytta en rubrik som hamnat fel - tyst o stilla. Däremot måste ju språket som vi använder då vi skriver vara sådant så att så många som möjligt förstår vad där står. Vedertagna förkortningar är sin sak men om det börjar skrivas div. konstiga ord så är det ju bara att fråga var där står o påpeka att det är bättre att använda ett språk i ett forum som alla förstår. Sedan uppluckras gränserna alltid o språk förändras genom tiderna. Min gamla svensklärare sa alltid att även om svenska akademin ännu inte godkännt ett ord, så brukar ett ord räknas som vedertaget när mer än 50% av folket i ett land använder ett ord o det är ju något o betänka innan man rättar något. Är det så att ett ord används av många yngre o inte de äldre så kan det faktiskt vara så att just sådana ord är en generationsfråga.

Fast oavsett detta så gäller ju ändå en regel på ett forum o det är att alla inne på ett forum ska kunna förstå det som skrivs o förstår man inte så kan man ju bara fråga. I regel kan man lösa sådant ganska enkelt utan en massa pekpinnar o att såra folk o är det ett större problem så har man ju alltid pm funktionen som kanske är ett lämpligare sätt att ta sådana saker än att tillrättavisa öppet på ett forum.

Inkanyezi
0

Jag tror att Cessy når kärnan i det hela. Tråden där en fråga ställs är inte platsen att tillrättavisa för avvikelser mot vad man ser som korrekt språk. Jag låter också sms-språket passera utan märkbar irritation, tkr är numera ett vanligt sätt att skriva tycker, och det tycker inte jag är hela världen. Jag lärde mig för länge sedan läsa braille, långt innan sms fanns, och där använde vi bokstaven c för och, och d för de och det, och det fanns många andra kortformer, som var nödvändiga när man antecknade, och som blev praktiska vid all skrift. Sms och chat har vidgat gränserna för vad som kan accepteras, och också hackarjargongen har uttryck som är rejäla förkortningar (vi har haft rtfm uppe tidigare). Jag använder inte hackarslang i någon större utsträckning på Foto i Fokus, men på Datorn i Fokus kan jag väl använda uttryck som fmh utan att skämmas, om de som tidigare har gjort inlägg i tråden förefaller vara initierade. (Fmh, fuck me harder, är ett uttryck som uttrycker att någon efter att ha blivit grymt besviken tigger om mera stryk.)

Men jag tror att man kan lägga stavningsanmärkningar i ett inlägg där man svarar, om man gör det på ett vettigt sätt. Alltså, om frågan är fullt begriplig, så svarar man först på frågan, sedan kan man lägga en not längst ner i svaret, t.ex. att "jag tror att stabilering egentligen borde skrivas stabilisering".

MonisN
0

Alla kan ju inte dator- eller sms språk som främst den yngre generationen använder. Om man ska börja använda en massa konstiga förkortningar är det nog många som inte hänger med. Vanliga vedertagna förkortningar är en annan sak, och stavfel kan nog dom flesta förstå. Jag gillar inte pekpinnar, men om inläggen blir fulla av konstiga förkortningar blir det ju till slut inget språk. Fmh hade jag ingen aning om vad det betydde.

Inkanyezi
0

#17 Nej, och så använder jag det inte heller i det här forumet. Det är självklart att jag inte kan begära att ens någon med fotointresse känner till den termen (fmh).

DesK
0

Efter att ha läst "underlätta för synskadade när du skriver" bestämde jag mig för att hålla Matbröd fri från förkortningar och egenskrivna smajlisar. Sedan har Loucar och jag redigerat Matlust (som inte är helt färdig än) och Vin efter samma norm. Detta har vi gjort för att tillgängligheten ska bli så god som möjligt. Att skriva i inlägg och klaga på någons språk tycker jag är helt fel. Alla skriver vi väl fel ibland och så länge vi förstår vad som menas är det väl inte hela världen.
Observera att skärmläsaren inte kan tolka de vedertagna förkortningarna, men däremot klarar den talspråk, till exempel "hm" funkar inte, men "hum", eller "mmm" funkar inte, men "mums", likaså är det inte kul med upprepade likadana tecken som till exempel "????" Dessa läses då upp som: "fråga, fråga, fråga, fråga"
Om någon här tycker att detta är fel som vi har gjort, eller känner sig trampad på tårna för att vi har redigerat något inlägg, så vill jag säga att vi absolut inte vll såra någon, utan bara hjälpa till att göra internet tillgängligt också för synskadade.

/Désirée

Cessy
0

Absolut inte fel utan helt rätt DesK, men jag undrar om synskadade är så intresserade av en fotosajt? Menar helt enkelt att det är skillnad på vilken sajt det gäller, men självklart bör man undvika sådant som krånglar till läsandet för synskadade.

DesK
0

Självklart är det skillnad på vilka sajter som kan vara intressanta, men vi får inte glömma bort att om någon som är mycket duktig och intresserad av foto blir svårt synskadad så kanske denne ändå skulle tycka att det vore kul att kunna delta även på en fotosajt  Glad Hela diskussionen ovan skulle ju också kunna varit postad på vilken iFokussajt som helst. därför besvarade jag detta som jag gjorde här. Dessutom har jag sett att en del sajter har lagt upp texten om att underlätta för synskadade, men de fortsätter ändå att använda diverse olika förkortningar och egengjorda smajlisar.
Här på Foto är detta som sagt inte så jätteviktigt, men likafullt kanske vi alla borde tänka till litet när vi skriver. Inte blir jag ledsen om någon moderator går in och rättar till nåt skrivfel som jag har gjort, snarare tvärs om!

/Désirée

Cessy
0

Tja det beror nog på hur man ser det, för ff. så går ingen del av världen under för att där finns stavfel på en sajt o det gäller oavsett vilken typ av handikapp man ev. har. Att anpassa texter så att så många som möjligt ska kunna läsa o ge riktlinjer på en sajt för hur texterna bör skrivas är sin sak, men att gå in o ändra i andras texter är i mina ögon en helt annan sak. Fast givetvis finns även här undantag, (t.ex. obscent material) men att gå in o rätta stavfel, då anser jag att man har gått över gränsen.

MartinO
0

När man skriver ett inlägg fungerar inte rättstavningen i vissa webbläsare. Jag avhåller mig från Explorer, både i datorn och i glaset, för eget välbefinnande.

När jag kör Firefox i Windowsdatorn fungerar inte rättstavningen, men med Opera i Linux har jag rättstavning när jag skriver.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DesK
0

Cessy, eftersom skärmläsaren läser exakt vad det står på skärmen är det befogat att ändra många stav- och skrivfel. Läs gärna tråden "Underlätta för synskadade när du skriver" inne på iFokus. ifokus

/Désirée

Pose-idon
0

Dom DesK säger (har inte läst så noga) kan det här med att rätta ha med Skärmläsare att göra. Det till exempel om nån ska skriva "Grattis Eva" och skiver med ett T istället för 2 så blir det ju "Gratis Eva" och jag tror inte Eva vill bli såld gratis (Jag vet inte vad det heter) Tungan ute

//Elin

Cessy
0

#24 Tja o jag håller inte med för jag anser att gå in o ändra är för stort brott i den personliga integriteten o det måste givetvis vägas mot synskadades behov o är sajten av sådan art att det kan förväntas att många synskadade håller till på den sajten, så kanske man bör ändra, men absolut inte annars.