Fotograf^^
Hellu(: Vet inte om mitt "ämne" passar in här men skit samma xD
Min mamma tycker att jag ska satsa på att bli fotograf när jag blir stor ^^ Och nu kommer en fråga till er alla som är fotografer om det är svårt att komma in på den linjen? (: och vilken linje ska man gå? (:
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vet itne om det finns någon direkt gymnasielinje som är bara foto, men då kan du kanske gå IT Media eller någon annan Media-linje. Sen finns det folkhögskolor och "vanliga" högskolor som har fotolinjer. Tror inte att det allra svåraste är att komma in på linjerna (även fast det säkert är ganska tufft det också, vet inte heller hur bra du är i skolan, allt blir ju väldigt individuellt), jag tror att det svåraste är att få ett jobb sedan. Men vill du bli fotograf så ska du satsa på det, man ska inte ge upp bara för att det är svårt.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Vi har ett bra gymnasium med fotolinje här i hudiksvall. Fast då går man både foto och film :) De två första åren fotograferar man analogt, framkallar bilder, lär sig att kopiera i förstoringsapparater, fotograferar i studio, lär sig en himla massa (såklart), ställer ut bilder osv. Tredje året fotograferar man digitalt och får lära sig en hel del om redigering i ps och liknande. Vet inte mycket om år tre eftersom jag ej vart där än ;)
Filma är rätt kul det med även om det inte är därför jag går foto/film.
Mvh Nathalie

…"när vi går på journalisthögskolan så skriver vi på skrivmaskin första två åren…"
…."när vi går möbeldesignskolan så får vi tälja vår möbler med en morakniv första två åren…"
…"första två åren på fordonsmekanisk linje så får vi sko hästar''….
Fotografera med analogt, hör inte det till historieundervisningen?
Hälsningar
Robert

Jag blir också lite fundersam om det där med "analogt"…
Vid tagningen är det ju inte någon jätteskillnad mellan digitalfotografi och den fotokemiska varianten, kanske med undantag för att de flesta digitala kameror klarar så mycket med automatik. Det som skiljer är väl den långa vägen till en bild när man måste framkalla och kopiera innan man kan se bilden. Jag tror inte att många är intresserade av de utdöende metoderna; åtminstone är det så att de flesta av oss som har gjort det förut är jätteglada att man slipper slabbet med giftiga och illaluktande vätskor och tiden som det tar innan man kan se resultatet av sina ansträngningar.
Jag hoppas att uttalandena i #2 är en ögonblicksbild av någonting som har varit, men som inte längre är. Jag kan inte förstå varför man ska lära sig en föråldrad teknik som i stort sett inte längre används. Just de "analoga" detaljerna har egentligen väldigt lite med bilden att göra. Det var ett nödvändigt ont förr, och åtminstone jag längtar inte dit igen.
tack (:
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jo, arb.prover som ska skickas in till skolorna (fotoskolorna) ska vara gjorda med analogt, man kan tycka att det är förlegat faktiskt :( trist för dem som bara vill köra digitalt och inte har analoga kameror.
tycker också det låter märkligt att köra analogt, särskilt såpass länge också!
Jag förstår fullt ut om det också är en del av utbildningen, men då ser jag det hellre som ett projekt som spänner över kanske någon månad. >
För visst är analogt något som kan vara kul att testa på, allt det där i mörkrum och så. Jag skulle inte säga nej i alla fall. Men i 2/3 av sin utbildning? Nej tack.
Sen skulle jag tipsa ts om att gå en bred linje där man kan plugga vidare senare (NV, SP .. osv) med foto som tillval.
Det funderar jag på att göra.
Fotograf är som #1 sa ett väldigt tufft yrke att få jobb inom, och eftersom det inte direkt finns någon nationell (heter det så?) linje anpassad bara utefter foto så kan man lika gärna skaffa sig en bred utbildning och ha foto som extra utbildning.
Då kan man, om det skulle skita sig med fotografin, plugga vidare till i princip vad som helst annat - utan att behöva ta en massa kurser på komvux typ.
Annars känns det som att risken för att man står där tomhänt och utan jobb är överhängande stor.
Fotograf är, som jag uppfattat det, väldigt mycket om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och att kunna marknadsföra sig själv.
Givetvis en hel del om kreativitet, skicklighet och kunskap också, men det är liksom inte allt.
Men, vad vet jag. Haha, jag har inte ens börjat gymnasiet än och är inte direkt involverad i kameravärlden. Bara mina egna tankar och åsikter (;
/Alina
Min mamma tycker att jag ska satsa på att bli fotograf när jag blir stor
Moderator edit: Text i inlägget borttaget som tolkas som personligt påhopp. /MartinO
Ursäkta, men vad tillför inlägg #8 i denna tråd? Illa skrivet är det också!
/Désirée
Det är såklart meningen att man ska "tänka till" mer innan man tar bilden. Inte fotografera oändligt med bilder att välja bland. Som sagt så blir det digitalt i trean ^^
Fast nu går jag inte foto/film längre så jag hoppar nog av den här tråden.
Mvh Nathalie