Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 840 ggr
Robert
0

8 Bits/Channel eller 16 Bits/Channel

När du arbetar med RAW-filer måste du konvertera om filerna i Camera RAW 3 (eller liknande program) så att de blir läsbara i Adobe Photoshop. I "Space" kan du välja mellan 8 Bits/Channel eller 16 Bits/Channel.

Inställningen 16 Bits/Channel ger dubbelt så stora filer men har en färgåtergivning som är 128 ggr större än 8 Bits/Channel. Det innebär att du kommer tar bort väldigt mycket utav färgåtergivningen om du skulle konvertera om bilderna till 8 Bits/Channel.

Vilken inställning använder du i din RAW-konverterare?

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Jag vet inte hur arbestflödet är i RAW för jag har inte det.
Är det endast en kovertering eller "bildbehandlar" du bilden i Camera RAW?

Jag skulle nog använda 16bitar så man kan använda all färginfo i bildbehandlingen i PS. Sedan när bilden ska sparas så omvandla den till 8 bitar. Då har du haft nytta av 16 bitar men sparar ändå plats.

I vilket format spara du dina "färdiga" bilder?

Robert
0

Jag sitter och lusläser en bok från Real World, "Camera RAW ith Adobe Photoshop CS2". Det är en bok om digital framkallning av RAW-filer, otroligt intressant bok.

Fördelen att bildbehandla så långt det går i Camera RAW är att du förlorar ingen info såsom du skulle göra om du ändrar i Levels, Curves eller liknande i Photoshop. Bruce Fraser lär ut hur du kan få färdiga bilder in till Photoshop.¨ När jag har läst klart boken så hade jag tänkt återkomma med lite kommentarer kring boken. Jag hoppas att jag har bearbetat boken under veckan.

När jag har bearbetat en bild i Photoshop så har jag slagit ihop den och sedan sparat den som en jpg. Nu har jag kommit fram till att det är rätt klumpigt. Framöver tror jag att jag kommer att spara två versioner, en jpg och en psd. Jag kommer också att så långt det går att arbeta med fler lager. Antag att jag vill lägga till en ram i bild så kommer jag att lägga den på ett separat lager. Det innebär att jag kan ta bort delar av bild som är tillsatta vid ett senare tillfälle när jag inte önskar dom i andra sammanhang.

Hur sparar du själv en bearbetad bild i Photoshop.

Hälsningar

Robert

Icecold Angel
0

Förlåt men,
Jag fattar ingenting ^Oskyldig^

Robert
0

Har du Photoshop, och vad är det som du inte förstår?

Hälsningar

Robert