Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 885 ggr
ZorroR
0

Kritik- Bild & text tillsammans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade detta fotot i Köpenhamn i sommras, och

lade till en del av  texten till en låt som för mig betyder väldigt mycket, How to save a life.

Vill veta vad ni tycker om den? :)

MartinO
0

Jag har alltid haft svårt för text i en bild om det inte är i reklamsammanhang.

Jag hade nog försökt att få texten längre från brandposten och ändrat vinkeln, så det ser ut som texten är på väggen.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

ZorroR
0

#1 okay

Ok :) Tack ska se om jag ska fixa det ;)

Inkanyezi
0

Jag tycker att idén kan vara värd att utveckla, men att utformningen stör mig.

När man lägger en text på en bild finns två saker att tänka på;

• Kontrasten mellan text och bakgrund bör vara så stor att texten lätt kan läsas, om man inte avser att det ska kräva ansträngning att tolka den.

• Om man vill att texten inte ska se påklistrad ut, bör texten följa bakgrundens form, som i det här fallet den lite sneda vinkeln mot väggen, som kräver att texten läggs snett med lite perspektiv.

Det som stör mig är alltså att texten har raka jämna rader som inte följer väggens perspektiv, och att den har för liten kontrast mot väggen för att vara lätt att läsa. Det senare kan vara fullt acceptbelt, om texten läggs så att den ser ut att vara skriven på väggen, snarare än att vara påklistrad i redigeringen.

ZorroR
0

Lite såhär?

ZorroR
0

Glömde "titeln" Skäms

Inkanyezi
0

Jag tror att man kan fortsätta jobba på den. Den första textfärgen var inte så tokig, som om den vore skriven med krita eller ristad i väggen. Själva bilden behöver inte lutas; det såg bättre ut på första bilden. Det är kamerans vinkel mot väggen som gör att höger kant är närmre kameran, och därför kan man tänja radhöjden mot höger, för att följa väggens perspektiv. Det är bra att ta bort blåsticket, men den röda färgen behöver inte överdrivas genom ökning av mättnaden.

Jag tror också att man kan göra texten lite mer ojämn, som om den vore skriven för hand, snarare än raka jämna rader. Att peta in blanksteg efter skiljetecken är heller inte fel; den sortens misstag händer ju bara när man skriver på maskin eller i datorn, knappast när man skriver för hand, även om man annars har lite ojämna avstånd mellan bokstäverna. Och distansen till brandposten behöver inte vara fullt så stor.

ZorroR
0

Ok, men allt det du skrev kan jag inte göra x/

Mitt photoshop segar och jag fixar denna bilden på Piknic.com, men jag kan ändra testfärgen lite och så ;)

ZorroR
0

testade nytt…

Ulla
0

Trevlig bild. Den första versionen är bäst, särskilt om du flyttar ut texten en aning från brandposten. De andra bilderna ser fel ut därför att textens lodräta kant inte är lodrät (tror jag). Du har helt enkelt lutat hela texten inte ändrat perspektivet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ZorroR
0

#9 tack :) ok.

Ah x) Jag kunde inte ändra perspektiven, eftersom att det är picnik.com som jag använder, så jag vred dem och försökte göra en annan grej. men det gick inte så bra x/

Jolma
0

Riktigt bra! kombon stilren bild, Text funkar perfa!

Starfall
0

Jag gillar nog #5 bäst Glad Riktigt fin tycker jag.

ZorroR
0

Tack Skrattande