Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4052 ggr
BlueBunny
0

Kamerastativ?

Jo jag undrar vilket stativ ni tycker är bäst? Jag funderar på att önska mig ett i födelsedagspresent men vet inte vilket. Det är inte så att jag ska dra med mig det ut få fort jag ska ut med kameran men jag vill kanske ha med det någon gång ibland. Alltså ska jag ha ett stativ till mestadels innebruk =)

Tips? =)

MartinO
0

Ett stativ består av två delar. Själva stativet och stativhuvudet.

Ett kvalitetsstativ har man i många, många år, medan ett billigt, klent stativ gör en vansinnig. Har man en systemkamera, tycker jag att Manfrottos 055-serie tillhör de mest prisvärda. Tungt men stabilt.

Stativhuvud väljer man efter tycke och smak samt efter kamerans vikt. Vill man ha en kulled är Cullman Magnesit ett prisvärt alternativ. Jag har skrivit en artikel om detta tidigare.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

dijete
0

Ett billigt men stadigt stativ är HQ Tripod 40 som säljs på Netonnet. Klarar min D60 + Tamron 70-200mm f/2,8 utan problem. Skulle säkert klara mer.

BlueBunny
0

#1 Okej, hur hittar jag den artikeln? =)

#2 Okej, får ta och kika lite på det! =)

MartinO
0

Artikeln finns här.

Sajtvärd för Foto

BlueBunny
0

#4 Tack så mycket! =)

bildochfoto
0

Manfrottos stativ är tunga helst om man som jag har andra belastningar funderar att köpa kolfiber varianten som kostar litet mer men och andra sidan är litet lättare…

Tyngd är beroende på hur mycket du använder det men ett stativ är verkligen bild förbättrande,,,

MartinO
0

Kolfiber, eller dollarplast, som jag personligen kallar det är riktigt trevligt som stativmaterial. Desvärre brukar det innebära fler siffror på prislappen.

Trä är också ett underbart material. jag har ett macrostativ från Stabil. Ett gediget Svenskt hantverk till en rimlig peng. Jag glömmer aldig doften av nylackat trä när jag packade upp stativet.

Sajtvärd för Foto

BlueBunny
0

Okej, tack för alla tipsen =) Men jag ska bara ha mitt stativ till min Nikon D40 med objektivet 18-55mm :) Sen har jag inte allt för stor plånbok om man säger så :P

Inkanyezi
0

Köp inte något skräpstativ, för det funkar inte till en spegelreflexkamera. Om du inte har mycket pengar, så lägg hellre undan tills du har så att du kan skaffa ett riktigt stativ. (Nikon D40 är en spegelreflexkamera.)

Jag använder själv ibland ganska lätta och "dåliga" stativ, men aldrig till en spegelreflex, eftersom spegeln när den slår upp ger tillräckligt mycket skakning för att göra bilderna oskarpa om man inte har ett ordentligt stativ. Stativ som kan funka med en kompaktkamera kan vara värdelösa för en systemkamera med spegel. Tyngden har faktiskt en viss betydelse, även om det finns mindre tunga stativ som också är stadiga.

I regel fungerar stativet lite bättre när det gäller vibrationer om man inte drar upp pelaren, och det finns stativ som helt enkelt inte har pelare. Trästativen, oavsett tillverkare, är bland det bästa som finns i stativväg. Stabil är mycket bra stativ.

dijete
0

Om jag känner att mitt är lite ostadigt (nästan aldrig) så hänger jag kameraväska i kroken under.

MartinO
0

#10 Då hade mitt stativ brakat samman. Tungan ute

Sajtvärd för Foto

dijete
0

#11 Det är mycket troligt med all din utrustning Flört
Det är bara 50mm,18-55mm & 55-200mm som ligger i väskan så det väger inte så mycket. Dock har jag inte testat att hänga den nya Lowepro väskan jag köpte i torsdags dock.

Inkanyezi
0

#10 Ett stativ som är tillräckligt starkt kan så klart bli stadigare om man belastar det, det är ett gammalt och beprövat knep.

Men när det gäller de lättare stativen är de ofta klenare i benlås och på andra ställen, så att risken att stativet går sönder vid flitig användning är större. Det gäller också stativ med plastdetaljer, exempelvis i låsen, men också huvudet. Plast är det absolut sämsta materialet till ett stativhuvud, men det finns några billigare stativ som har huvud i plast. Som jag har nämnt förut, kan det ändå funka till en kompaktkamera när det inte blåser, men karakteristiskt för huvud av plast är att det är mycket svårt att rikta in, eftersom man inte kan få mjuka rörelser när huvudet är av plast.

Så för bästa möjliga stativ bör långa delar vara av trä, låsen av metall och huvudet av metall. Om man vill ha ett lättare stativ kan det funka med kolfiber, men ändå bör man se till att få ett riktigt huvud till. Kolfiberstativ kan så klart göras stadigare genom att hänga något tungt under.

Mina två riktiga stativ är båda av metall, märket är Gitzo, och det ena har jag haft i närmare fyrtio år. Jag har använt det yrkesmässigt med kameror som Sinar P, Hasselblad, Graflex och Zenza Bronica. Under de senare åren använde jag det mycket i jobbet, men med en liten kompaktkamera på toppen. Det ser nästan lite löjligt ut med den lilla kameran på det stora stativet, men bilderna blir skarpa. Vid många tillfällen har jag tagit serier av bilder där det är viktigt att kamerans läge och riktning inte ändras mellan de olika bilderna, och då funkar det bara med ett bra stativ.

Jag har fått tag på båda billigt. Mitt första, ett Gitzo Studex, kostade mig 900 kronor begagnat (omkring 1970), och det mindre köpte jag för drygt ett halvår sedan för att ha ett som är lättare att ta med, ett Gitzo Reporter, och det fick jag begagnat för 650. Det stora huvudet som jag har på det stora stativet kostade mig också 900 (omkr. 1970) och huvudet jag köpte till det lilla kostade mig 350 kronor. Genom att köpa begagnat fick jag alltså ett bra stativ för ungefär en tusenlapp i år.

Och jag tycker absolut att det är värt att satsa på ett riktigt bra stativ. Det är den enda del av min utrustning som har följt med genom alla år utan att någonsin behöva uppgraderas.

dijete
0

Men kan tillägga att jag inte använder stativ så ofta, nästan aldrig.

Jolma
0

Lägg lite för mycket pengar på själva stativet..

Lägg helt otroligt mycket pengar på stativhuvudet så får du ett bra stativ.