*kritik och tips* Poträtt
Tog denna bilden på min dotter idag. Jag vill ha tips och kritik på den. Allt för att vi båda ska bli bättre. Jag tål hård kritik men kanske inte förstår alla termer och därför satte jag detta i den kategorin som jag gjorde.
kamera: Sony A100
objektiv: Sony 18-70
övrigt: skrivbordslampa som ljuskälla
fjärkontroll
**MVH Cerrolyn

Fint. Söt dotter du har.
Det enda som stör mej är hårslingan som sticker ut ner till höger.
Några tips kan jag inte ge dej för jag förstår inte heller alla tekniska termer.

Åh vilket underbart leende och jisses vad söt hon är! :) Hennes leende får mig att börja le själv.
Tycker det är en jättefin bild, skulle dock vilja se lite mer färg och kontrast för att få lite mer liv i bilden. Och jag stör mig på den där "fläcken" på det vänstra nedre hörnet.
Bra jobbat!
Tack, ska ta och se om jag kan fixa till det du sa behövdes.
Ska hälsa henne att du blev glad av hennes leende.
**MVH Cerrolyn

Jättesöt tjej
Men det är nog samma med denna bild som den andra, att båda bilderna har blivit gula. Prova ställa in vitbalansen manuellt nästa gång, då tror jag du kan få toppenfina bilder.
Jag provade justera färgerna på denna bild litet för att simulera hur det skulle kunna bli.
Du kan säkert hitta i instruktionsboken hur du gör eller så söker du här på forumet. Det har funnits många sådana trådar förut.
Lycka till med fotandet, bilderna är jättebra i övrigt
Är du proffs eller?
WOW hur lyckades du med att få till det så? Eller finns det någon artikel här jag inte har hunnit läsa än.
Ska läsa manualen imorgon när hjärnan funkar.
**MVH Cerrolyn

Jo, bilden är bra, och det ser ut som om du har haft automatisk Vitbalans som luras lite av bakgrunden; möjligen också att ljuset är ganska svagt. Manuell Vitbalans kan ge bättre resultat, oavsett vilken ljuskällan är.
Det går att korrigera bilden med bildbehandling, så att färger och kontrast känns bättre.

#5 hehe… nej, långt ifrån
Fotografering och redigering är en hobby jag har och delar gärna med mej av det lilla jag kan
Man får fler foton som man blir nöjd med om man har koll på vitbalansen. Ska se om jag hittar någon av trådarna och putta upp dem åt dej.
#6 & #7
Tack
**MVH Cerrolyn
Jag skulle ha rättat till luggen och hennes hårslinga som sticker ut, använt en till ljuskälla och ställt in vitbalansen manuellt.
I redigeringen skulle jag ökat kontrasten och ev. korrigerat färgerna, samt beskurit en del.
Jättesöt tjej med underbara fräknar och härligt léende, jag blev glad av bilden! (:
Lycka till!
/Alina
Tackar.
**MVH Cerrolyn