Bra buffertminne och bildstabilisator
Ja, som rubriken lyder.
Vart skall jag titta om jag letar efter en bra digital systemkamera med både bra buffertminne + bildstabilisator.
Har kikat på både Canon EOS 400d och Pentax k100d,
de är väldigt intressanta, men de båda saknar ju dock en av önskemålen.
Vad anser ni? Något tips på en annan kamera i samma klass?
/ Sandra
Sony a100 (alfa100) har stabilisator och kostar som en 400d. Kan ta bilder (3bilder/sekund) kontinuerligt tills minnet är fyllt om man kör i högsta jpg Upplösning eller 7 tror jag det var RAW i följd. Tydligen blev den lite långsammare efter 150 bilder enl. något test. Har inte hunnit testa själv fick min i förrgår. Kollade också på de två du nämner men ville ha sensorrengöring och stabilisator så det blev Sonyn tack vare bättre grepp och vad som kändes som mer kamera för pengarna.
Hälsningar Mattias
Du kan också kolla Pentax K10D. Bildstabilisering och bra buffertminne.
Eddie
Häng inte upp dig FÖR mycket på bildstabilisering i kamerahuset. Det är bättre att ha den finessen i OBJEKTIVET! Sitter funktionen bakom spegeln har du inte riktigt koll (i sökaren) på vad som händer. Därmed inte sagt att det är värdelöst!
Jag antar att du har använt kamera med bildstabilisering i huset och en med stabilisering i objektivet. Jag har använt båda och ser ingen skillnad. Fördelen med stabilisering i huset är att du slipper köpa om stabiliseringen varje gång du köper nytt objektiv. På tex. Pentax kan du använda alla gamla som nya objektiv med stabilisering. Något att tänka på.
Eddie
Du har nog helt rätt ang priset. Viktig synpunkt för många.
Rent tekniskt tror jag dock jag har rätt. Kör mest Nikon och har flera VR-objektiv. Bara kört Pentax som "torrsimm". Tycker faktiskt jag får bättre "feedback" med Nikons VR, men det kan bero på ovana med Pentax. (Har bildstabilisering på en kompaktkamera, men det är inte relevant.) Har du provat bildstabilisering på långa telen? 200 - 300 - 600 mm? Panorerat?
PS. Skulle aldrig satsa på Pentax eller Sony, men av helt andra själ. För mig finns bara Canon eller Nikon. Större system, objektivsortiment, bättre representation, etc. Därmed inte sagt att Sony eller Pentax skulle var sämre, men jag tittar på HELA systemet innan jag binder upp mig.
Jag har provat ut till 400mm mer behöver jag inte personligen. Fungerade lika bra med båda. Jag håller med dig om att Canon har det största programmet men var ärlig om att dom flesta av objektiven kommer inte behövas av den vanliga fotografen. Jag har allt jag behöver i Pentax programmet och med dom nya telen som kommer snart så finns det inget gap i programmet. Det är väl så att alla inte har obegränsat med pengar.
Jag drogs till Pentax pga vad jag tyckte var dom naturliga färgerna och jag känner liknande för Nikon. Om du får tillfälle så prova en Pentax K10D med ett av Pentax limited serie objektiv. Tex 77 1.8 eller varför inte 600mm. Se här.
www.pbase.com/mark_dominic/north_shore_stories
Eddie