Bästa intsällningarna för vatten?
Jag skulle vilja börja fota vattenbilder men vet inte riktigt vilka inställningar jag ska ha. Jag har ett vanligt objektiv 18-55mm (eller vad man säger :P) till en nikon D40 lite tips? =)
Hjälper dig gärna - om jag kan :o)
Vad är det du menar med att fotografera vatten? Som att fotografera fiskar i ett akvarie, dvs saker som ligger i vattnet?
Eller hav/sjöar?
Eller "blå timmen", med lite längre slutartider för att få "slöjeffekter"?
Specificera gärna lite hur du menar så tror jag säkert att det är många som kan tipsa om lite grundinställningar.
mvh Martin
Jag skulle vilja öva mig på att fota vattenstrålar, tex. om man häller vatten ur en flaska eller när vattnet precis nuddar marken och "splachar". Det blir lätt suddigt och konstig för migt.
Sen skulle jag vilja öva på… tex. att fota när jag precis släpper ner något i ett glas med vatten tex om du förstår hur jag menar, kan bifoga bilder på redan tagna foton. =)

Jag gillar #4;an mycket! Tycker du har lyckats så jag kan tyvär inte tipsa dig.
#5 Det är inte jag som tagit bilderna :P Jag vill ha lite tipps och råd om vilka inställningar man bör ha för att ta sånna bilder =)

Så kort slutartid som möjligt, annars hinner vattnet röra sig. Finns inte tillräckligt med ljus, använd blixt, så "fryser" den rörelsen, eftersom blixtljuset bara varar 1/700 sekund eller mindre beroende på effekt.
#9 okej, men jag ska ha den på S så jag kan ställa in slutartiden själv då? =)
Håller med #9, använd blixt och så snabb slutartid som möjligt, testa dig fram mellan manuell- och autofokus. När jag använder MF brukar jag lägga ett litet föremål på samma avstånd från kameran som vattenstrålen, fokusera på den först och sedan bort föremålet och ersätta det med vattenstrålen. Funkar ju dock bara om du har stativ eller något annat att ställa kameran på. Annars brukar jag använda en färgad 'bunke' till mina vattenbilder, sätter lite vatten i den och placerar den på diskbänken. Lycka till!

Beroende på avstånd kommer du att behöva kanske en tusendels sekund för att frysa vattnet om du är tillräckligt nära.
Bilden här är dock tagen på 1/200 eller så, men eftersom jag använt blixt och det är mest blixten som lyser upp vattnet så fungerar den korta brinntiden hos blixten som "slutare". Så akvariet här är bara upplyst ca en 1/700 sekund eller så.
Jag köpte mig ett litet akvarium för att ta såna här bilder. Här slänger jag kiwi-skivor i akvariet samtidgt som jag står ppå toalettstolen med en radiosändare för att trigga kameran, och sen ner och torka akvariets glas och kasta nya skivor tills jag lyckades fota just när skivorna går genom vattenytan.
#11, #12, #13 Tack för alla tipps, ska testa lite idag faktiskt om jag får tid. har varit riktigt sugen på det länge nu men som sagt, jag har inte kunnat frysa vattnet i ett bra fokusläge. :P Nu hoppas jag att det blir bättre ;)