Blixt Canon
Är nu inne på att införskaffa en blixt. Då jag har fått ett fotojobb där blixt underlättar en hel del. Och är inte så sugen på att använda den inbygdda blixten. Det kommer bli en begagnad, då jag inte har så jätte mycket pengar!
Problemet är att jag inte har en minsta koll på hur blixtar fungerar och vad för tillbehör som är viktigt(om det finns några), hur batterier osv. fungerar.
Blixten begagnad som ligga i min prisklass är Canon Speedlite 430EX. Omnibounce är jag också intresserad av, vet väll ungefär hur den fungerar, eller snarare funktionen av den. Priset för blixten och Omnibounce är runt 1300-1500. Antar att priset är OK då de jag har hittat ligger runt den prisklassen.
Men vad ska jag tänka på när det gäller blixtar, är allt manuellet? hur fungerar batterierna? och hur länge håller de osv. ?
Mvh Elin

Canons blixtar går att ställa manuellt eller så kan de "prata" med kameran och komma överens om styrka mm.
En omnibounce har du bara nytta av om det finns ljusa väggar eller tak att studsa ljuset.
Jag använder aldrig mina blixtar PÅ kameran. Jag har en radiosändare så jag kan ha dem lite varsomhelst. Det är ju inte alltid man vill ha allt ljus framifrån. Det som är praktiskt med detta är att jag kan lika gärna använda Nikon blixtar eller andra märken, eftersom de inte sitter på kameran. Och det finns många lite äldre modeller av blixtar som är billiga på begagnatmarknaden.
Jag har också paraplyer till blixtarna för att få mjuka fina skuggor, blixtljus är annars väldigt hårt och kan ge mycket "platta" bilder. Just för porträtt är det snyggt att kunna ljussätta lite.
Batteritiden beror på hur stark blixten är, vilken styrka du använder, och framför allt vilka batterier du köpt. Mest ekonomiskt är att köpa uppladdningsbara batterier, helst med uppåt 2800 mha.
På min Sigma 500 Super blixt kan jag ta drygt 100 blixtar på full styrka. Den laddar på ca 6 sekunder.

Just detta fotojobbet var en fest att fotografera, så vore simplast att ha blixten monterad på kameran 
omnibounce, trodde det var till för att lätta upp ljuset mer och sprida det mer, men där ser man!
Hade tänkt börja sätta mig in lite mer i blixtar med paraplyer osv. Men om jag har förstått det rätt finns det även en sladd man kan sätta mellan kameran och blixten, så man kan ha den var som så långt sladden räcker vill säga?
Är det speciella batterier till blixtarna? eller beror det på vilken blixt man köper? Tänkte om det går att använda AA batteri och så vidare? Såg nu att till 430 så var det AA batterier, är det samma sak till andra blixtar ?
Har väll blivit lite insnöad på just den blixten. Men är Sigma, Dörr osv. lika bra som Canons? I ungefärliga prisklasser.
Ursäkta mig, men just när det kommer till blixtar kan jag noll! 

Nej, blixtarna använder vanliga batterier, men det finns ju många sorter. Det kan skilja många sekunders väntedtid på att blixten ska ladda upp igen, beroende på batterityp.
Det är ju praktiskt att köpa samma märke på blixt som kameran. Dock fungerar Sigmas blixtar utmärkt och har många av Canons viktigaste funktioner i sig, och är lite billigare.
Omnibouncen sprider i och för sig ljuset mer det har du rätt i. Det betyder också att ljuset blir svagare , om spridningen är större.
Kan rekommendera att du läser några trådar på Fotosidan om vimmefotografering. Många tips där, tex att använda lite längre slutartider så mna får med bakgrunden också ( den är ofta längre bort än blixten når ) mm

#3 Tack ska läsa det på fotosidan!
Nu har jag nog blivit klokare, och en hel del frågeteckan är borta!