Kritik porträtt

Ingen? :/

Jag tycker "ljuset" från vänster ser pålagt ut. Hade hellre sett mer av hennes ansikte utan det. Tycker det går på ett ut, svatvitt eler färg. beror ju mycket på var, hur bilden ska visas.
Den andra bilden är för skuggig tycker jag. Specielt ögonen blir för mörka.

Tack för kritiken :)
Ljuset är pålagt, tycker porträttet blev lite intressantare så men det är svårt att avgöra när man sitter själv och vet hur det är. Så det var lite det jag ville höra. :)
Andra bilden tycker jag dock är snygg när den är lite skuggig. Kan hålla med om att ögonen är lite mörka men känns lite svårt att göra något åt bara dom.
Jag tycker i allmänhet att det är svårt att få porträttbilder intressanta… :/ men jag har inte fotograferat så mycket människor så jag får väl träna på! :)

Om du vill göra "linsöverstrålning" så gör istället ett lager i blandningsläge Screen och måla med vitt och anpassa sen opaciteten, så blir "ljuset" genomskinligt istället för täckande som du har det nu.
Se ex HÄR
Vad gäller ögon kan du måla upp dem separat på ett lager satt till blandningsläge Overlay tex och måla med vitt ( screen kan också fungera bra ).

Tack för tipsen, jag får försöka prova :)

Jag gillar den svart-vita jättemycket! -tumme upp-

#7 Tack så mycket :)