Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1429 ggr
Piwa91
0

Köpenhamn - fota?

Ska snart till Köpenhamn och jag undrar ifall ni har några bra tips på ställen man kan fota i centrum? Vill få lite storstadskänsla över bilderna. Hur tycker ni man ska redigera bilderna osv?

Martin
0

Om man vill ha storstadskänsla är det såklart vid slottet och vid vaktavlösning mm man skall fotografera. För mig som är "granne" med Köpenhamn tycker jag dock inte att det är de bitarna som lockar mig mest. Det är istället "ströget", ett stråk med myller av människor, affärer, restauranger mm.

Längs ströget finns rådhusplatsen som brukar vara festplats vid större händelser (fotbollsmatcher osv), där går det säkert att hitta trevliga motiv.

Och framförallt, jag tycker att du måste fånga Nyhavn, gärna båda dagstid och kvällstid. Ett område med mycket pubar osv, gör sig väl i och för sig bäst på sommarkvällar med uteserveringar, men fungerar nog vintertid också. Mycket folk i området osv.

mvh Martin

Piwa91
0

Tack för tipsen! Men hur tar man sig till Nyhavn från tågcentralen? Är det långt att gå?

Annisangel
0

Sen inne i Köpenhamns gränder om du får tid att strosa runt, ligger ett jättehäftigt hus som tydligen är till för ungdomar, de har smyckat huset runt fönstrena (4 el. 5 våningar), där spöken och häxor och allehanda grejer tittar ut! Ska se om jag kan hitta fotot från när jag var där….

Kommer dock inte ihåg var det ligger!Skäms

Många Goa Kramar

Annisangel

Isak
0

Det är väl bara att runda tivoli -> gå över rådhusplatsen -> gå hela strøget och sedan över kongens nytorv så är man framme?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Martin
0

#4 Det lär som en bra beskrivning. Det ligger intill (strax norr om) Kungens Nytorg.

Här är lite länkar med info. Den första är väldigt späckad med kortfattad info:

Köpenhamnsguide (pdf-fil)

Officiell turistinfo om Köpenhamn; Visitcopenhagen.se

Nyhavn - Köpenhamn (Copenhagennet.dk)

mvh Martin

Piwa91
0

Någon av er som vet hur man tar sig till rundetaarn (det runda tornet)?

Martin
0

#6 Eniro finns även i dansk version: Här är direktlänk via Eniro.dk.

mvh Martin

Martin
0

Om du zoomar ut ett steg så ser du lite längre ner till vänster tågcentralen, tivolit mm. Så har du lite att orientera efter.

mvh Martin

Piwa91
0

tack så mycket! :)