Sony, Sigma eller Tamron 70-300
Är ganska nära att köpa en Sony a100 men funderar lite på om man skall köpa med kit zoomen på 75-300mm eller om Sigma och Tamron är bra/bättre alternativ. Sigma verkar ha Macro på sin om det nu är bra att ha? Åsikter, länkar till recensioner välkomnas. Vore rätt bra att slippa ta kostnaden för tele objektivet nu och skjuta på det nån månad…
Sigma Objektiv 70-300mm F4-5,6 DG Macro
TAMRON OBJEKTIV AF 70-300/4,5-5,6
Hälsningar Mattias
Sigma-objektivet ser ut att vara bättre. Det har lite bättre ljusinsläpp och, som du skriver, en makroliknande funktion.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har Sigmas 70-300 och är mycket nöjd med det :)
Tamron hade tydligen ett liknande med samma spec. så vitt jag kan se, någon hundring dyrare verkar det som. Och Sigma hade även en likande med deras APO som tydligen skulle ge bättre färg någonting. Någon som vet om det är värt de extra 6-700 kr?
Tamron AF 70-300 F4-5.6 LD MACRO 1:2 M
Men jag gör inget dumt om jag väljer ett av dessa istället för kit objektivet? (tilllägg på ca 1700 dvs. tysom dessa objektiv) Använder ni förresten ofta telezom objekt?
Tack för svaret Mattias
Recensioner på objektiven hittar du här:
Kommer att köra på 18-70 kit objektivet, det är ju gratis så det får hänga med till en början. Var telezoomen som jag funtade på att komplettera med först.
Verkar inte vara så stor skillnad på tele zoomarna får se när det blir aktuellt. Kameran är iaf. beställd nu. 
Hälsningar Mattias

Grattis Mattias till din nya kamera!
Robert

Great! Alltid skönt med nya grejer!
Jag har själv kört Tamron 70-300 DI Macro. Jag betalade 1800:- på kameradoktorn. Det är ju inte superljusstarkt men inte heller dåligt med tanke på priset. Det som de sa på kameradoktorn angående sigmat var att Tamron då hade lite bättre macrofunktion. Jag provade ju aldrig sigmat så länge, men tog dem på deras ord.
Just macroläget var jag mycket positivt överraskad av på tamronobjektivet (helt utan att kunna jämföra med nåt annat), men bilderna blev riktigt bra!
Nu har jag sålt det då jag bättre behövde ett bra allround-objektiv. köpte ett Sigma 18-200 som jag aldrig tar av kameran! Det är jag kär i! Funkar till det mesta!
Jag skippar nog telezoomen till en början har fullt upp med kameran. Funderar lite på om man kanske ändå inte skulle ta och vänta lite till och köpa ett bättre allaround objektiv istället. Vet inte riktigt om jag kommer använda telezoom så mycket. Får helt enkelt ta och fota mer och se vad jag saknar. Kit objektivet funkar bra ännu så länge. Tack för alla åsikter, de upskattas.
Hälsningar Mattias