Komprimera bilder
Hej!
Jag har en massa bilder i PSD-format som ligger på typ 10 meg. Jag undrar hur man kan komprimera alla dessa samtidigt så de blir kanske under 1 meg i JPEG.
Vanligtvis brukar jag gå in på "save for web" i photoshop men det tar lång tid om det är många bilder, finns det bättre sätt?

Om du har Mac och kör Tiger kan du använda dig av ett litet program som heter Automator. Fungerar ungefär som macro i Office. Annars har jag nog ingen bra idé men det borde väl finnas något program för PC också..?
Jag har pc tyvär

Om du först tar tex paint shop pro och så spar du ner bild som jpg då kommer bildfilen att bli mindre sen kan du ta å öppna den jpg med tex xp paint och där välja bild och ändra storlek då har du möjligheten att välja % av bilden och har du 1024 i Upplösning som standard så är de bara att minska bilden så att den syns bra i paint du kan ju oxå högerklicka på din sparade bild och välja öppna bilden i explorer då ser du hur den kommer se ut här på foto i fokus.
mvh/bjorsa

Ariya, det framkommer inte i vilken storlek du vill ha dom i och om du vill ha kvar lagren. Om du vill ha kvar lageren så får du leva med storleken men du kan alltid komprimera dom lite genom att spara ned dom i Tiff-format. Spela in en action och kör därefter Automate och batch.
Om du vill ha små filer för webb så rekommenderar jag dig att köra Filte -> Automate ->Webb Photo Album. När du kör den så kan du låta datorn arbeta i veckor åt dig, bilderna hamnar snyggt komprimerade i ett album.
Hälsningar
Robert
Okej,tack!