Kompakt systemkamera?
Är det någon som har erfarenhet av kompakt systemkamera? Som till exempel Olympus Pen, Panasonic har någon också. Vi behöver en till kamera i familjen och jag funderar på om detta skulle vara ett alternativ. Dessvärre tror jag att en vanlig systemkamera skulle bli liggande hemma, därför att den inte får plats i någom ficka. Jag har tidigare fotat med klassisk systemkamera och saknar denna ibland.
Därför undrar jag vad ni tror om detta alternativ?
/Désirée

Olympus kommer med en e600 billig e-620
annars finns Olympus ep1

Jag har en Panasonic Lumix G1, och mitt intryck är att den inte är mycket mer kompakt än exempelvis Nikon D40 eller Olympus E420. Den har så att säga passerat gränsen för att vara kompakt, och den går inte ner i någon ficka. Den är inte heller kompakt nog för en livremsväska. Olympus Pen är så kompakt, men det gäller bara när man har den platta normalen, 17 mm 2,8.
"En till kamera i familjen" antyder att det finns fler, och om den andra också är systemkamera, kanske skälet till att söka något mer kompakt, så missar man ju en del om man tar ett annat system där grejerna inte passar ihop.
Min andra kamera, eller snarare den första, är en Canon PowerShot G7, som faktiskt vad gäller resultatet är fullt jämförbar med systemkameran så länge man håller sig till ISO upp till 200. Vid högre ISO är systemkameran med sin större sensor klart bättre. Skärpeinställningen i kompakten är inte lika snabb, vilket jag ibland stör mig på.
Skälet till att jag skaffade en Lumix G1 i stället för till exempel Nikon D40, trots att den kostade mer än dubbelt så mycket, var att jag gillade sökaren och ergonomin. Att den är marginellt mindre har knappast någon betydelse. Däremot ser jag det som en onödig grej att ha en spegel i en digitalkamera, och kanske det i viss mån var ideologi bakom mitt val.
Kameran är mycket lättjobbad, och jag har bara hittat en nackdel hos den, vilken jag betraktar som ett fel i kamerans firmware. Svagheten som har byggts in är att sökarens bakgrundsbelysning i stället för bildens pixlar ändras när man ställer kompensation, vilket är fel tänkt av den som programmerade det. Jag hoppas att det ska kunna fixas med ett nyare firmware, jag har påtalat det och fått svar från Panasonic.
En fördel jämfört med andra systemkameror är att sökaren är mycket ljusstark, och att man har möjlighet till förhandskontroll av skärpedjup och effekt av slutartid. Sökarbilden blir inte mörk när man bländar ner, och man kan få en bra uppfattning om effekten av nerbländning,
Man skulle kunna vänta sig att slutaren vore tyst, eftersom det inte finns någon spegel som ska slå upp, men någon japansk lag har tvingat Panasonic att bygga in ett ljud som inte går att ta bort. Den är ganska högljudd när man trycker av.
Om man ska ha en kamera som är lätt att ta med, tror jag fortfarande mest på att ha en kompakt. Jag ser inte att systemkameran har så stora fördelar framför en bra kompakt att det motiverar att släpa på en sån i ur och skur. Det finns mycket bra kompaktkameror, och det finns flera som kan jämföras i bildkvalité med systemkameror, från Panasonic (Leica), Canon, Ricoh, Nikon. Så om tanken är att kameran ska vara med ständigt, så finns nog ingen systemkamera som svarar mot det annat än Olympus Pen. Men eftersom just den egenskapen är begränsad till ett objektiv med fast brännvidd, så är en kompakt som till exempel Canon PowerShot G10 mer flexibel. Om man tycker att det räcker med en fast brännvidd finns till exempel Ricohs GR-serie, som slinker ner i väskan ännu smidigare.
Lite beror det kanske också på motivområdet. När man inte behöver snabbheten hos de bättre systemkamerorna duger ju en kompakt bra, och min uppfattning om snabbheten hos automatskärpan i både Lumix G1 och Olympus Pen är att den inte är fullt i klass med de snabbare av övriga systemkameror. Den ställer skarpt, men den är en liten bråkdel av en sekund slöare än i några av spegelreflexkamerorna, vilket kan ha betydelse vid sportfotografering till exempel. Om den bråkdelen är viktig, så skaffar man så klart en annan kamera, kanske ur Olympus E-serie.
Men den kamera som ständigt följer med är fortfarande min kompakt, Canon PowerShot G7. Bildkvalitén är så pass lika att det inte går att avgöra från en bild vilken kamera som har använts. När jag har gjort jämförande prov, visade det sig att systemkameran har lite större dynamik och lägre brus vid högt ISO. Kompakten har större zoomomfång, och bilder tagna med längsta brännvidden (som är samma som på Panasonicen) är mer detaljerade. För att få lika stor flexibilitet med systemkameran skulle det behövas ett objektiv till, och det är mer än jag vill släpa på.
Så jag tror att man ska tänka över ett par våndor om man verkligen ska ha en systemkamera och vilka skälen till detta är. Som jag ser det är skälet "bättre bildkvalité" inte gångbart. Vid normala bildstorlekar kan man inte se någon skillnad på bilderna mellan bättre kompaktkameror och systemkameror.
Jag är inte i behov av ny kamera, har både system och kompakt, men finns det kompaktkameror som har RAW-format? Iså fall vilken? Min kompakt Panasoic Lumix TZ5 tar fantastiska bilder men jag saknar RAW i den.
#2 Tack för ditt informativa svar 
#3 Olympus Pen har det, detta är en av anledningarna till att jag funderar på den kameran. Vet inte om det finns fler som har möjlighet att använda RAW-format. Kanske någon här vet?
Vi har ingen systemkamera numera utan bara en Samsung digimax A5 och en Samsung S630 + en tredje som är på utgående. Båda Samsung kamerorna tar bra bilder, så så sätt är vi nöjda med dem. När man vill ta bilder riktigt nära så är detta inte lätt och det blir inte bra.
/Désirée

Det finns flera kompakter som spar i råformat. Jag använder råformat ibland i min Canon PowerShot G7, men det är inte Canons egen firmware, utan en hack som finns att hämta på nätet, CHDK. Det går att ta råformat med flera av Canons kompakter med hjälp av CHDK.
De senare modellerna från Canon, G9 och G10 spar råformat med sitt inbyggda firmware, och det finns också andra märken som spar råfiler, Nikon Coolpix P6000 och Ricoh.
Så det finns kompakter som spar råfiler.
Tackar för alla tips och länkar 
Nu blev det nästan ännu svårare att bestämma sig 
Jag har ju inte bråttom så jag läser på
/Désirée

Kanske ska nämna att också Panasonic kommer med en tunnare systemkamera.
http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/gf1/design.html
Tidigare hade de ju modellen DMC L-1, som är identisk med Leica Digilux 3, och de kamerorna är samma 4:3-standard som Olympus spegelreflexkameror. Både L-1 och Digilux är ganska kompakta när man sätter på pannkaksnormal, men de är större än de nya kamerorna som kommer.
Vi kan förvänta oss att det är början på en trend. Den onödiga spegeln kommer att elimineras från systemkamerorna också i större format.

Lite varning för Nikon P6000. Råfilerna är WIC (Microsoft Windows Image Component) och kan således bara läsas på Windowsdatorer. De med Mac eller Linux har inget att hämta här.
Jag kommer i dagarna med en resencion av nya Ricoh GR Digital III. Utvärdering är i full gång och omdömmena är hittills mycket positiva.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Kan nämna att också de andra professionella modellerna från Ricoh håller mycket hög klass. Tyvärr har de hamnat lite i bakvatten, jag vet bara en handlare här i Stockholm som satsar på Ricoh, Svenska Kort på Hornsgatan. Det kan vara värt ett besök för den som funderar på en bra kompaktkamera och som bor i Stockholm eller i närheten.

Förutom Olympus pannkaksglugg till Micro Four Thirds har också Panasonic en, med något längre brännvidd och högre ljusstyrka, 20 mm 1,7.
Adaptern för andra Four Thirds objektiv är ganska dyr, omkring 2.500, och man kan inte göra firmwareuppgradering av andra objektiv via adaptern. Med adaptern kan man använda Olympus' och Leicas objektiv för Four Thirds.
Jag tycker att det är lite nerköp, att Panasonic i likhet med Olympus inte förser kameran med vridbar skärm på den kompaktare modellen, men det finns en elektronisk sökare som kan sättas i tillbehörsskon, och den sökaren går att vinkla uppåt. Också med sökaren på är den nya mindre kameran avsevärt mindre än motsvarande spegelreflexkameror.
Och jag väntar fortfarande på att få en firmwareuppgradering för att fixa felet i sökaren när man använder kompensering. Det var en månad sedan jag fick svar från Panasonic att mitt klagomål har gått till deras tekniker, så jag puffade lite på dom igår för att se om det händer något.
Om jag själv stod i valsituationen med det jag vet idag, skulle jag ta Canon G10. Den har väldigt bra ergonomi, och det finns ett fäste för tillbehör där man kan sätta en tub om objektivet och sätta på försättslinser för att kunna ta närbilder. Den har inte lika stort zoomomfång som den tidigare G7, men bildkvalitén är mycket bra.
Andra kan ha andra preferenser, och Ricoh-kamerorna är mer kompakta och ger såvitt jag kan se mycket bra kvalité på bilderna. Emot Canons G-serie talar kanske att de är lite tjockare. Jag har min i en väska på livremmen, och där stör den mig inte. Den kan vara med jämt.
Och råfilerna från Canon kan man konvertera i UFRaw för Linux utan problem. Jag föredrar UFRaw framför RT och Silkypix, men jag har inte lärt mig Gimp tillräckligt bra ännu för att lämna Photoshop… Annars kör jag genomgående med Linux (Ubuntu).

Jag är förbluffad över bildkvalitén i Ricoh GRD III. Dessutom sparar den råfiler i standardiserade DNG-formatet.
Sajtvärd för Foto
Det verkar som att jag får ta en tur till vår underbara huvudstad och Hornsgatan framöver 
/Désirée
Canon G-serie är utan tvekan en intressant kamera som kan ge mycket bra bilder. Dock skulle jag nog välja att invänta Canon G11 som kommer nu i höst. G11 lär kunna använda högre ISO än tidigare modeller som brusar en del redan vid ISO 400. Canon kommer också med en "ny" mindre modell som heter S90. Såväl G11 som S90 klarar RAW-format.
Inte för att jag kan komma med några expertutlåtanden, men jag har en Canon Powershot G10 o jag älskar den. Trodde aldrig att en kompaktkamera kunde komma i närheten av att ta sådana bilder. Nackdelen är som sagt var den lilla sensorn o att det snabbt blir brusiga bilder, men håller man sig till att fota med 200 ISO o lägre så blir det helt fantastiska kanonbilder med den.
G11 låter ju helt klart intressant men nu får först min G10 göra tjänst i ett antal år framöver, så får jag se vad som finns den dagen jag har behov av en ny kamera helt enkelt. Känns ändå som rätt avlägset för jag har nog aldrig varit så nöjd med en kamera som jag är med min G10 som jag bara kan stoppa ner i min handväska o ta med mig vart jag går o som ändå klarar av o ta så pass bra bilder. Är helt enkelt supernöjd med den.
Tackar för alla intressanta tips 
Inkanyezi, kul att det är fler än jag här som använder Linux
Min sambo har trots många år med linux varit inbiten på Photoshop, men har på senare tid alltmer börjat använda Gimp och tycker att det funkar väl så bra när man lärt sig hitta mm
/Désirée

Här är också en inbiten Linuxanvändare sedan många år. Gimp är inte alls tokigt. Dessutom är det gratis.
Sajtvärd för Foto

Gimp är bra och gratis att använda…
förresten så kommer olympus med e-600 billigare än e-620
Vad tror ni om Panasonic Lumix DMC-LX3 ?
Var in på Expert här och de ville rekommendera denna, bland annat för att den är bra ljusstark. De visade bilder som de hade tagit i Falu koppargruva och jag måste säga att jag blev imponerad 
Pris i butiken är cirka 5500:-
/Désirée
#19 Scandinavianphoto tar 4675 kr

Det är så klart omöjligt att säga mycket om något man inte själv har erfarenhet av. Så det enda som kan stöda något omdöme från min sida är det som man kan läsa ut av tekniska data och provningar.
Den verkar klart bra, och det är ju personligt vad man föredrar och vilken man till sist väljer. Om jag stod i valet mellan kompaktkameror, utifrång vad jag vet idag och med de anspråk jag har, skulle jag sikta mot Canon G11, därför att jag uppskattar den vridbara skärmen så pass mycket. Men jag är ju ändå nöjd med min G7 trors att den saknar vridbar skärm, något som annars var typiskt för Canons G-serie fram till och med G6.
Jag vet inte hur väl kontrollerna är utlagda på LX3. Den G1 jag har är mycket bra vad gäller ergonomin, och jag hoppas att det gäller deras kompakt också. Men vilken kamera man än har, så lär man sig dess egenheter och får så småningom in snitsen på hur man ska jobba med den. Om bara allt man behöver finns, så lär man sig hur man ska använda det.
Så valet är ditt. Vem sade att det skulle vara lätt?