God Jul
Nu är det bara några dagar kvar till julafton och troligvis har du en del kvar att fixa inför julen. Igår var jag och handlade mat inför julen. Idag tänkte jag köpa en julgran tillsammans med mina barn.
Under julhelgen samlas släkt och vänner och kameran kommer fram. Hur tar du dina bilder på de människor du träffar, siktar du och skjuter iväg dina bilder? Eller tänker du efter och planerar dina bilder?
Har du några kameratips inför julhelgen som du vill dela med dig utav, eller är det något du undrar över som vi kan reda ut här nedan?
God Jul önskar redaktionen på Foto.iFokus!
Robert
Jag tycker julbilder är jättesvårt. Tror jag aldrig varit med om en riktigt lyckad bild under varesig en julmiddag eller julklappsutdelning. Däremot före och efter kan man ibland lyckas..
Mvh // Johan

Jag håller med dig johan, även om jag aldrig tagit några kort på en julafton förut så anar jag att det blir ganska svårt. Svagt dämpande ljus, starka röda färger, många detaljer och springande ungar. Ett stativ är nog vad man skulle behöva.
Jag tänker alltid innan jag tar ett foto. Men jag tittar inte först i kameran. Jag ser det jag vill fota i ögonen, sedan drar jag upp den och knäpper av i rätta stund. Allt handlar om tajming. Man måste förstå och ana vad som händer sekunden efter man tagit fotot, för det är den sekunden som räknas.
Glada miner är någonting jag saknar i min foto-samling. Jag hoppas jag får se och ta några i jul.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Blir första julen med stillbilder tidigare har jag videofilmat en snutt varje jul men de e ingen höjdare :-)Däremot så gick de att göra en ganska roliga kortfilmer på snuttar från julen i studio 9 klippt ihop lite sekvenser å la på mp3 låtar och roliga ljudeffekter men i år blir de stillbilder fast en liten videosnutt kan man ju klämma in :-))
Man borde givetvis ta en familjefoto på hela familjen med dom släktingar som är med på julafton eller vilken dag man nu har dom hos sig fast de kansk ni andra alltid gör?Jag har inte en enda sådan bild.
För att få bättre ljus inne kan man inte använda en såndär halogen strålkastare inte 500 watt utan en på ca 150 watt eller blir de fel ljus?
mvh/bjorsa
Denna replik bara for att gora er medvetna om att storre delen av varldens befolkning inte firar jul och har i KSA ar det t.o.m. forbjudet. Jag saknar inte julen, men kanske barndomens jul. Pa juldags afton jag bjuden pa middag hos en palestinsk kompis och hans fru fran Ukraina. Annars jobbar vi som vanligt.
Grabbarna hade samlat ihop en del av sina leksaker och akt ner till en skola/hem for foraldralosa barn och gett dom till barnen dar. Dom hade blivit visade runt pa skolan och aven besokt klassrummen. Dom hade ocksa kopt en guldkedja med kors till Fiffi fran Etiopien, som stadar var lagenhet varje dag.
God Jul pa er alla!
bosse