Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1016 ggr
IdaL
0

Veckans fråga: Vad anser du...

**Vad anser du vara en bra komposition?
**Följdfrågor:
Finns det några regler som du följer? Vem bestämmer om kompositionen är bra?

Metinia
0

En bra komposition kan vara en lugn och behaglig komposition som är lugnande att se på. En som man inte stör sig på. Det kan även vara en spännande komposition som får en som åskådare att vilja veta mer och känna någon viss spänning i bilden. Finns säkert massor av olika andra varianter, men det är vad jag oftast tycker är varianter på bra kompositioner.

Det finns regler att följa och det finns regler att bryta! Reglerna är dem samma och ibland kan det bli bra att följa dem, men man ser också utmärkta exempel på fotografer som brutit mot reglerna och fått till världens toppenbilder! Jag gör både och, både följer och bryter regler, så som centrerat, tredjedels- och femtedelsreglerna. Finns massor av andra regler, men orka bry sig, ;).

Egentligen finns det ingen som bestämmer om en komposition är bra eller dålig, eftersom alla tycker olika. Man om man drar lite lösare på det och istället tar fram vem som tycker att en komposition är bra eller dålig så är det åskådaren troligtvis, men även fotografen (å andra sidan kan fotografen mycket väl vara åskådare också).

Det här är vad jag tycker. Någon som håller med mig?

IdaL
0

#1 Du tog orden ur munnen på mig, kan bara hålla med dig! Flört

Martin
0

En bra komposition för mig är något som framhäver huvudmotivet i fotot, eller som gör fotot spännande och intressant. Oftast är det när bilden leder åskådaren in i den, på något sätt - men jag uppskattar också lite ovanliga bilder (med ovanliga kompositioner på vanliga motiv) som får mig att tänka till lite, att stanna upp och betrakta.

Vem som avgör om en komposition är bra eller inte tycker jag inte man kan säga. Förhoppningsvis har ju fotografen haft en tanke med sin komposition och tycker den är bra för det syfte han har med fotot, och då tycker han att den är bra. Förmodligen finns det någon betraktare som delar hans/hennes uppfattning, men likasäkert någon som inte tycker att den är bra.

Jag försöker nog ganska ofta följa tredjedelsregeln om det inte är fråga om en rent dokumentär bild av ett artporträtt av ett djur, då kan det mycket väl bli centrerat om det inte skall vara en miljöbild. Precis som #1 säger blir det dock minst lika intressanta bilder närman bryter reglerna och vågar vara kreativ, bryta mönster.

mvh Martin

[Christer5]
0

En bra kompostion är väldigt olika beroende på den som betraktar bilden.

Var nyss på månadsmöte hos Fotoklubb och där skulle vi bedömma  ett antal bilder.

Det som var roligt var att en bild kunde man inte se  vad det var för något och där var omdömmen väldigt olika.

En del tyckte att den var väldigt bra andra att den inte gick att förstå.

Det var genomgående fotografer med mångårig erfarenhet som var där.

Det är väldigt många bilder som är behandlade med Fotoshop som var bra men inte helt naturliga.

Det ser ut som om många idag gör ett konstverk av bilden innan publisering.

bildochfoto
0

En bra komposition stödjer ditt berättande

Martin
0

#5 Är det så? Eller är det ett bra berättande som stödjer en bra komposition?

mvh Martin

bildochfoto
0

Ja det kan man fråga sig…har zebran vita räder eller är den vit med svarta ränder…

det är helt upp till dig..

tsset
0

En bra komposition är en som stärker bilden, inte sänker den. Kompositionen ska hjälpa åskådaren att förstå vad fotografen vill förmedla, om så bara"det här är en liten flicka som är på väg från en plats" så ska kompositionen hjälpa åskådaren att förstå.

Det finns regler, men för mig handlar det varken om att följa eller bryta. Jag använder reglerna, som egentligen är fakta på hur vi och våra ögon och hjärnor uppfattar det vi ser, och kan med hjälp av dem få fram det jag vill att också åskådaren ska se, känna, uppleva. Vill jag att det ska kännas som att den lilla flickan är påväg till en plats eller från en plats?

Vem som bestämmer om kompositionen är bra måste väl ändå i slutändan vara åskådaren, fotografen inräknad. Om budskapet går fram, om åskådaren kan se att den där lilla flickan var på väg från något, då har jag lyckats förmedla det med hjälp av kompositionen(och en del annat då förstås).

ebbapersson
0

haha, #7 har rätt ;)