En till, en till
Först en bild…
En till,…
En till,…
En till,…
En till,…
En till,…
En till,…
Vad tycker du?
Hälsningar
Pocketkameran
Jag tycker vi kan lite mer än så än att bara slänga upp ett gäng bilder och sedan fråga vad tycker du? Vi skulle kunna berätta lite mer om bilden, hur den är tagen vad vi har försökt göra och vad vi vill ha kommentar på.
När jag ger kommentarer så tittar jag på bilden, funderar på vad som är bra och vad som kunde göras bättre, och gör en notering om det i form utav en kommentar.
Vidare skulle jag vilja uppmuntra dig till att endast lägga ut dina bästa bilder, de tycker är bra och dom bilder du vill förbättra. Eller de bilder du funderar över varför dom är misslyckade. Jag vill även uppmuntra dig till att lägga in ett begränsat antal bilder som 1 till max 3 stycken.
Kidnappning utav trådar tycker jag känns tråkigt. Det är rätt oartigt mot grundaren till tråden, för han/hon har ju valt att få kritik på sin bild och inte andras.
Nu när jag sitter och tömmer ned mina tankar i denna ruta så funderar jag om inte en ny kategori i forumet kunde vara vettigt. Typ problembilder, där alla möjliga bilder kunde läggas in. Sådana bilder som man vill ha hjälp med. Varför är bilden på min häst suddig, eller varför har mina barn röda ögon? Eller vad tycker du?
Ordet är fritt!
Hälsningar
Robert
Din sajtvärd
OK, håller med, jag är en av de skyldiga… 

Det tycker jag låter jättebra. hehe har många sådana bilder, som jag inte lyckats med. sen är jag inge bra att redigera de häller, har nästan aldrig redigerat en bild. Det är en av de saker som är så bra med den här sidan. att man utvecklas som fotograf och att man får hjälp av alla andra också, och de är ärliga. :D
Jag håller med fullständigt.
Det är svårt att ge kritik, men är den dessutom inte konstruktiv så är det nästan ännu svårare att FÅ kritik.
jag har absolut inget emot negativt kritik, sålänge den är konstruktiv. Då LÄR jag mig något - och det är en stor del med att jag är här.
Jag är inte heller världens bästa på att göra rätt för mig i trådar, ibland blir det kidnappning och ibland blir det många bilder, och rent för ofta blir det bara "bra eller dåligt" utan att berätta varför. Har dock lovat mig själv att bli bättre på den punkten (då har man dessutom lite mer fog för att be andra om konstruktiv kritik).
Den där nya kategorin, den skulle kanske vara på sin plats också.
mvh Martin

Jag håller också med. Man tittar på först bilden och är den riktigt dålig så skiter man i resten specielt om personen har skrivit "Detta är inte min bästa bild men vad tycker ni".
Sen undrar jag när ska man få lägga in en bild i andras trådar och när får man inte?
Ska trådskaparen skriva BARA MINA BILDER TACK så att alla vet?
mvh cecilia
Bra tänkt. En kritik kategori är bra. Håller med om att bara slänga ut 10-15 bilder en gång i veckan inte ger vare sig fotografen eller den som tittar något. Om det är en till tre bilder där det söks kritik så är det större chans att man svarar än om det är 10 bilder.
Det är bra om skrivaren berättar lite om bilden, vad dom vill med bilden och vad det behövs hjälp med. Jag lägger själv ut bilder som jag har problem med och ofta har jag fått många bra svar som har hjälpt mig. Tänkte på marnymans fråga om matbilder med ett fotoexempel. Där kan dom som vet hjälpa till eftersom det är en klar fråga.
Sen tycker jag det är kul med Dagens bild och liknande där alla kan lägga upp en bild som dom själva tycker om och vill dela med sig utan att för den delen få kritik på den. Men där gäller också att en eller två bilder och inte tio.
Det var mina tankar.
Eddie
Håller absolut med om mingdies sista del. Alla trådar skall inte behöva handla om att man skall få kritik, kan mycket väl få finnas tema- trådar och dagensbild trådar där man visar upp en, max två bilder (och är rubriken "Dagens bild" bör man kanske välja ut just en bild och inte bilder). :o)
mvh Martin
Hmm, jag ska bättra mejj….;)
Håller med er i allt tror jag. Tror att de som vill ha kritik hade kunnat få mer men nu drunknar man nästan i dessa trådar och en hel del är som sagt rätt ointressat med 10 bilder av (ofta) husdjuret och "inte så bra bider men…". Hm, varför visa dem, i så fall under problemkategorin och fråga Varför de ej blev så bra.
Ja Robert
Det låter som kritik kategori skulle vara bra. Om sedan dom medlemmarna med lite mer erfarenhet ger kritik med utgångspunkt från hur erfaren fotografen är så tror jag det kan bli riktig lärorikt för alla.
Eddie

Hmmm…fick en idé…
Jag tror att om man lockar till bildkritik med en funktion där den som ger kritik får poäng.
På fotosidan så får man ju nästan aldrig kritik. Känns som om att ha kritikkategorier då är totalt meningslöst.
Det gäller nog att på något sätt göra så att det blir intressant att ge bildkritik. Gärna bra sådan.
Den som blivit kritiserad kanske också skulle kunna ge poäng för bra kritik.
Om man får incitament att ge bra kritik så kommer en kritikkategori att bli riktigt intressant.
Jag håller med dig till 100% Robert.
Mvh
Tom
#10 Eller så kritiserar man bara för att få poäng, och det känns också fel?
mvh Martin

#12 Jo jag funderade också så…det var därför jag la till att man ska kunna ge poäng för bra kritik för att kontra just en massa meningslös kritik…
Att få kritik som "Snygg", "Jättebra" är ju inte så givande direkt. Kul kanske men ger ju inte mig något för att förbättra mig.
#13 Forumet är ändå byggt på att man ska ge varandra kritik och jag tycker det är roligt att kommentera! Jag ser saker som jg annars inte skulle ha gjort. Förstår inte vad poäng ska vara bra för.
Håller med Robert i sitt första inlägg till fullo, speciellt med att man vill läsa en liten bakgrund till bilderna man ska kommentera. I Roberts trådar brukar man kunna tänka sig att man var med, då blir det genast mycket roligare!
Emma
Bra med ett kritikforum där man kanske skall försöka skicka in sin "bästa bild" för att få kritik, det är nog det bästa sättet att lära sig av sina ev. misstag.
Det är svårt att ge kritik, framför allt konstruktiv kritik, man känner att man kanske inte har den kunskapen som skulle krävas.
Detta är något man kan träna upp, genom att kunna ta kritik på sina egna bilder, lär man sig att kunna ge konstruktiv kritik på andras bilder.
Man bör ha någon form av begränsning på inskickade bilder (se bästa bild), så att det inte blir som på Fotosidan, där jag håller med # 10 om att det idag är svårt att få kritik från Fotosidan.
Man kan kanske kalla forumet "Min bästa bild " eller något liknande
Kjell
Jag håller helt och hållet med.
Sedan tror jag inte att Robert med kidnappning menar att man lägger in bilder i Dagens bild eller tematrådar - då är det ju liksom meningen.
Tycker inte det ska behövas poäng. Är det intressanta bilder/frågor borde det ges mer kritik/respons (kanske bättre ord) men dessa en till en till en till på sitt djur är inte lika intressanta helt enkelt.
Jag håller med dig Robert.
I stället för en vanlig kritikgrupp kan jag tänka mig en grupp för dem som vill ha hård kritik, det vill säga där man är extra petig när man kritiserar. Det tror jag skulle ge mer för dem som är lite duktigare. "Vanlig" snällare kritik kan man ge i de befintliga grupperna.
Vänliga hälsningar
Niklas
#18 Bra förslag! Frågan är hur man gör det synligt i forumet vilken forum bilderna/tråden ligger i. Man får vara noga med att ange det i diskussionsnamn eller första inlägget då kanske, för som det är idag så tror jag att de flesta läser inläggen via "senaste inläggen", eller är det någon som läser via kategori?
mvh Martin

Nu har jag lagt upp en ny kategori som jag har döpt till "A-B-C, alla misslyckade bilder". Nu vet jag inte om det är världens bästa namn för kategorin, förslag på förbättring välkomnas.
Tanken med den nya gruppen är att var och en lägger in sina misslyckade bilder. Ex. har jag en helt svart bild som jag har tagit i ett vardagsrum klockan 20:00 med en slutartid på 1/1000s med bländare 5.6 och undrar varför inte mormor kom med på bild så kan jag lägg ut min bild med fråga där.
Det kan vara alla typer utav bilder, kaniner till stora broar. Det kan vara bilder som man inte får till det med Photoshop eller annan programvara.
Vidare till kritik. Sajten är ett forum för bilder och då ska man också kunna ta kritik. Jag förstår att nivån på hur man kan hantera skiljer från var och en. Nu ser jag hellre att man skriver hur mycket man tål än att vi skapar en massa grupper. Typ, "ös på bara, jag tål allt". Obs, personangrepp är helt annat än kritik. Så ännu en gång här är bilden i fokus.
Bästa hälsningar
Robert

Problembilder och bildproblem…kunde kanske vara en bra titel?