Fotoskrivare?
Hallå hallå? Jag undrar om det finns någon som har bra tips på fotoskrivare. Den ska skriva ut bilder 10x15 och priset ska ligga under 1500 kr.
Papper och bläck får ju inte heller vara för dyrt.
Men kom med förslag, ska invenstera en fotoskirvare snart så att man kan sätta upp sina egna foton på väggen :)
Massor av förslag vill jag gärna ha!
Tack på förhand!
Cecilia

Du kommer alltid att få billigare bilder om du lämnar in till ett labb, och det gäller i allra högsta grad små bilder som upp till 10x15. Bilderna från labbet brukar hålla en jämn och hög kvalité, men man kan behöva sänka kontrasten på filerna som man lämnar in för att få med så mycket som möjligt av tonomfånget. Det brukar lösa sig om man provar, så att man kan få en uppfattning om hur histogrammet för en bild ska se ut när man ska lämna in den.
Annars är de smidigaste skrivarna Canons små sublimeringsskrivare, PIXMA, om du vill skriva ut små format och inte siktar på stora bilder. Från en del av de skrivarna kan man skriva ut direkt från kameran utan annan strömkälla, och det är mycket bekvämt. Men jag har redan nämnt att labbets bilder är billigare.
En sublimeringsskrivare använder tre eller fyra filmer med färgat vax som den lägger på en färg i taget, innan den täcker alltihop med skyddsplast. Bilden far alltså fram och tillbaka genom skrivaren och får mer och mer färg, tills den är klar. Och avfallet är rullarna med film som bär det där vaxet. Det säger sig självt att det inte är en helt billig metod, men den ger mycket bra resultat.
Det vanligaste är annars att använda bläckstråleskrivare. Ingen av dem är billig att använda, och det finns en del skillnader mellan olika märken. Om man siktar mot lägsta pris så ska man inte titta på skrivarens pris, utan på bläckets. Epson kan möjligen ha lite billigare bläck än andra, Vissa skrivare från Canon med separat skrivarhuvud har billigare bläck än HP, men å andra sidan får man en stor utgift när skrivarhuvudet geggar igen. HP har inget skrivarhuvud, det är bläckpatronen, och ett av skälen till att den är dyr.
Kvalitén på bilderna med olika skrivare hänger mer på den som använder den än på skrivaren. Alla kan ge utmärkt resultat. Jag tycker bäst om Canons skrivare, och det finns vattenfast bläck till dem som ger bilder som tål fukt i större utsträckning.
Men när du ska göra små bilder som 10x15 rekommenderar jag i första hand att använda ett proffslabb. Det blir mycket billigare, och det kan möjligen också bli bättre.

Jag har en Olivetti MyWay för dessa foton om det är kunder som vill ha leverans på mindre en dag, dock billigare är dessa. Annars föredrar jag Fuji Direkt eller lokala Torins Foto här i Borås.
Jag köpte nyss en Canon Selphy CP510 för ett presentkost, kostade ca 80€/800kr. Finns en nyare modell som har display, men den kostade ca 140€/1400kr. De har båda fått bra kritik vad jag läst, fungerar dock tyvärr inte till min Windows vista, endast med XPn. Skriver endast ut 10cmx15cm och något större/mindre, inga A4 alls alltså. Hade jag använt mig av Windows XP hade den nog varit ett superbra val, det tror jag.

Å, missade det, Selphy är det dom heter dom där små. Men dom är rätt dyra i drift. Billigare än Polaroid dock, så det är inte dyrare än förr att få bilderna direkt. Den stora fördelen som jag ser med dom små Selphy-skrivarna är att när man är borta och tar bilder, så kan man få dom på papper direkt, lika enkelt som det var förr med Polaroid-kamera, men med mycket bättre kvalité.
#5 Jao, PIXMA är de stora skrivarna va?
Jag vill inte lämna till nått labb och jag vet att det är billigare men jag vill ha en fotoskrivare hemma, enkel och bekvämt.
Jag har tittat på Canon SELPHY CP-780 silver.

Jag har använt mig av en Selphy-skrivare under ett par år och är mycket nöjd med resultatet. Har även fått den att gå under Linux.
Det är Canon som gäller när vi pratar sublimeringsskrivare. Det är mycket svårare att få kasetter till andra märken.
Sublimeringsskrivare är mycket känsliga för damm, så det gäller att packa ihop den efter användning.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#7 Jag har en SELPHY CP-780 i silver och är mycket nöjd med den =). Papper brukar ligga på 169 (för 36, 10*15 ark samt med bläckpatron (dessa ark är dock vykorts designade)) och sedan finns det ett paket där man får 108 ark med patron för 400kr. Man köper aldrig var för sig utan det paket man köper innehåller t.ex 36ark och i paketet följer då en patron som räcker för 36 ark. Eller så köper man ett paket på 108 ark och då medföljr en patron i paketet som räcker för 108 ark. Dem med 108 ark tror jag om jag ej minns fel är vanliga fotopappers ark och INTE designade som vykort.
Hoppas jag hjälp lite =)

#7 Jag har en SELPHY CP-780 i silver och är mycket nöjd med den =). Papper brukar ligga på 169 (för 36, 10*15 ark samt med bläckpatron (dessa ark är dock vykorts designade)) och sedan finns det ett paket där man får 108 ark med patron för 400kr. Man köper aldrig var för sig utan det paket man köper innehåller t.ex 36ark och i paketet följer då en patron som räcker för 36 ark. Eller så köper man ett paket på 108 ark och då medföljr en patron i paketet som räcker för 108 ark. Dem med 108 ark tror jag om jag ej minns fel är vanliga fotopappers ark och INTE designade som vykort.
Hoppas jag hjälp lite =)

För att förtydliga lite. Det är inte en bläckpatron till Selphy; den använder inte bläck. Det är färgat vax som läggs på, och det blir inget kladd. Bilderna är torra direkt när de kommer ut, och den funkar så klart bara med den sorts papper som är gjorda för skrivaren.