Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 743 ggr
Cydonia
0

Ta bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ridskola har precis gjort en ny hemsida, och jag upptäckte att i deras logga längst upp till höger har de en bild som jag fotat. De har antagligen fått tag i den genom att vi hästmänniskor brukar skicka omkring våra hästbilder, men borde de inte försökt kolla upp vem som tagit den, och sedan frågat?

Hemsidan.

bildochfoto
0

Jo det är klart ett upphovsrättsbrott som dessvärre inte är ovanligt. Det är trist att folk tycker det är okej att använda andras bilder hur som helst…

Annars är det många som använder google för att söka bilder och använder de där.

Läs min artikel om gratis bilder och licenser

CarlS
0

Kräv dem på ersättning för din bild! Eller be dem ta bort den! Annars är det polisanmälan som gäller…

Cydonia
0

#2 Jo, det skulle jag kunna göra. Men polisanmäla vill jag inte, ridskolan har redan varit på konkursstigen och jag vill inte att den ska få dåligt rykte. Och att kräva ersättning känns också så dumt. Eller är jag för feg?

CarlS
0

Svar Ja.

Om alla fotografer resonerade som du om sina bilder så blev det svårt för dem att leva på sitt yrke. Alltså de som är professionella.

Om någon tog din bil skulle du bara låte det ske?

För det är ju det som det handlar om. Stöld av din bild!

__iE
0

jag tkr att du kan börja med att prata med dem, så de åtminstone vet att det är du som tagit bilden..

du kanske kan ha ditt namn vid bilden som 'belöning', får då får du ju lite grais reklam o ridskolan förlorar inget heller på det :)

CarlS
0

Jo, det kan ju vara ett alternativ. Någon form av gentjänster…

Hoppas du får rätt på det..Lycka till!

//CarlS

Martin
0

Jag tycker man kan prata med dem först, och om de då vägrar att på något sätt kompensera dig - eller ta bort bilden - kan man diskutera att börja fundera på olika sätt att kräva ersättning.

mvh Martin

Cydonia
0

Jo, prata löser de flesta problem. Jag får väl ta och snacka lite med hemside-ansvarige. Jag kan meddela mig om hur det gick sen. =)

Robert
0

#8, bra, prata med dom som ansvarar för hemsidan. Din bild är säkert vär 3 000 kr så du kanske kan få något från dom som motsvarar dess värde.

Hälsningar

Robert

pekwall
0

Såg att du bor i Uppsala, rider du i Lurbo då kanske??

__iE
0

#10, om du går in på hemsidan hon länkade till kmr man till Lurbo Rk ;) så ja, jag tror hon rider där ^^

Pandoer
0

Cydonia. jag förstår hur de känns. Jag skickar in många av mina bilder till ridskolan där jag rider, och det är jättetråkigt när samma bilder dyker upp på lunar, eller stallet tex. De som rider där har ingen rätt att ta bilder från ridskolans hemsida heller tycker jag. Kul med någon som rider på lurbo. Jag har varit med och ridigt med i sorfs kadriljgrupp "the foxy ladies" nu hela året pga. för lite folk :) Vi red mot lurbo vid stora ekeby när det var kadriljens dag. hehe ni vann ju också ;)

www.sorf.nu

Cydonia
0

Japp, jag rider på Lurbo. =)