Vad tycker ni om dessa?
Hej!
Tog ut ett par bilder från några av mina senaste resor. Bilderna kan nog klassas som ganska typiska turistbilder, dvs jag tycker att i allafall att några av dem är ganska fantasilösa trots att motiven ofta är spännande. Har ni tips på hur jag skulle komponerat bilderna för att de skulle bil bättre?
Bilderna är oftast tagna med en enkel digitalkamera, dvs bildkvaliten är inte på topp. Men finns det några knep eller kamerainställningar jag kunde använt för att få bättre bildkvaliet?
mvh
Amatörfotografen Oskar :)

Du är sannerligen en äkta globetrotter Oskar! :) Fina bilder, men du behöver som du själv säger en bättre digitalkamera ;)
Tycker generellt att kompositionerna ser bra ut. I Litauen bilden lyser lampan lite väl starkt kanske, för lång slutartid? Men det är svårt med en enklare digitalkamera att reglera exakt kanske? Sen är det ett halvt träd till vänster, kanske skulle man skippa det helt? Kina bilden kunde du haft lite mer i överkant och lite mindre i underkant kanske? Mongolietbilden får ju med en skugga till vänster som man kanske skulle kunna vara utan? Bilden skulle också kunna tagits lägre ifrån, att du hukat dig exempelvis? Svalbard bilden är cool, men det är svårt att se vad det är, kanske lite längre avstånd kunde hjälpa och ge ännu mer effekt?
Men jag är ingen expert :)

Tycker alla bilder var bra men gillade 3,4,5 bäst å 5 an var den bästa för min smak.
Du säger att du har en enkel digitalkamera får man fråga vad för någon?
mvh/bjorsa
Tycker att det halva trädet på första bilden är rätt coolt, det blir lite som en naturlig inramning till torget. Däremot betonggrejen till höger i nederkant kunde du skippat ;) Och som sagt, lampan är lite väl stark…
Jag tror fyran hade blivit riktigt bra om du skippade skuggan till vänster och försökte få bakgrunden något mer oskarp, även om båda sakerna är lätta att fixa i photoshop :)
Men jag är absolut ingen expert :P
//Jonas

Trevligt av dig Oskar att lägga ut lite bilder och låta oss komma med kommentarer. Fina med att ge kommentarer är att man säger vad man tycker och för det behöver man inte vara en expert.
Generellt tycker jag att du har tagit bra bilder, de ser genomtänkt ut och jag tycker inte att det är några vanliga turistbilder. Jag ser att du har undvikit brus i form utav turister i dina bilder. Du har fångat detaljer och du har enkla bilder och inte försökt få med allt i dina bilder.
#4 - Näst sista bilden, här kunde du har utelämnat skuggan till vänster om mannen. Du har låtit din kamera exponera efter sanden. Sand är som snö ett reflekterande material vilket gör att din kameras exponeringsmätare har tolkat sanden som askgrå. I Photoshop och levels kan du dra in den högra markören mot histogrammet vilket jag har gjort i bifogad bild.
Hälsningar
Robert

#5 Bra synpunkter! Håller verkligen med om att lampan på litauenbilden stör. Och på Mongolietbilden borde jag nog hukat mig som du säger…problemet är nog att ibland vill man inte "störa" objektet…risken är att de tittar upp och ser onaturliga ut… Och när det gäller svalbardbilden kan jag berätta att det är gamla rostiga sovjetiska gruvvagnar i bakgrunden. :)
#6 Tackar! Och när jag tänker efter så är bilderna faktiskt tagna med tre olika kameror. Den från Svalbard är tagen med en pentax "analog" systemkamera. De andra är tagna med antingen en Minolta Dimage X och Casio Exilim. (Tror att de heter så…)
#7 Ja skuggan på fyran hade jag gärna varit utan….
#8 …och tydligen kan man ta bort den i Photoshop. :) Snyggt! Och kul att se vad mycket man kan göra i efterhand. Att sanden inte exponeras korrekt kanske har att göra med fel inställningar? Eller går det helt enkelt inte att få bättre med en vanlig digitalkamera?
Tack för alla kommentarer!
mvh
Oskar

#9, det brukar finnas olika inställningar på kameran sk scenmode. Ställ in den på snow/beach alternativt att du kompenserar och ställer in ett till två steg på +/- - knappen.
Hälsningar
Robert