Foto iFokus

Foto

Etikettwebbplatser
Läst 1956 ggr
Deklol
0

Dek.nu - Kritik

Tjena, tänkte be om lite konstruktiv kritik på min portfolio.

Bakgrunden på sidan suger, det vet jag redan. Så därför undrar jag om någon vet ett bättre/snyggare mönster? Kunde inte hitta något…

Men iallafall, konstruktiv kritik tack!

http://www.dek.nu

[mingdie]
0

Jag tycker det ser bra ut. Den enda kommentaren jag har är att du behöver mer foton om du skall försöka få fotouppdrag.

Dina foton är bra som till exempel insekterna men hundbilderna ger en känsla av att dom är tagna för det personliga fotoalbumet. Du skulle behöva en ett bredare sortiment av foton som kan locka folk att använda dig som fotograf.

Annars helt ok.

emelie92
0

Hemsidan ser helt konstig ut, alltså jag kan inte se bilderna ordentligt. Beror nog inte på dig, utan på min webbläsare IE.

Deklol
0

#2, dåligt av mig, tack som fan för att du sa det!!! fixat nu ^^

Gemela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, så här ser det ut för mig.

Deklol
0

omg… vilken version av IE har du ?

Gemela
0

#5 den nyaste med flera flikar, ingen aning vad den heter

Deklol
0

fast om det nu ser ut så, hur har du lyckats klicka upp "anlita mig" ?

Gemela
0

När jag klickar upp den, innan jag förstorar ser det ut som på bilden. Ju mer jag drar så att den täcker hela bilden desto mer drar sig sidan uppåt om du förstår.

Deklol
0

aha, tack så mkt för att du sa det!<3

Det bör fungera nu…. eller?

Gemela
0

Nu fungerar det :) Vad var felet?

Deklol
0

okej bra :) äh, CSS… hade skrivit lite galet :P Man måste prata med IE som om man pratar med en 3-åring xD

Inkanyezi
0

Inte bara bakgrunden; om jag ska vara ärlig, så tycker jag att hela sidan suger.

Det går ju utmärkt att göra en helt rumsren sida utan javaskript, flash och popupper. Jag förstår inte varför du använder de sakerna, de för ju inte till något, utan tvärtom. De enda bilderna jag har sett på sidan är en nyckelpiga och en spindel, delvis täckt av din presentationsruta. Nyckelpigan tonades fram oändligt långsamt, som en halt snigel ungefär, och likaså presentationen. Och nej, jag tänker inte tillåta popupper, och jag har stängt av skript igen för din sida. En sida som är gjord på det sättet tittar jag inte på, jag lämnar den för att aldrig komma tillbaka.

Deklol
0

#12_

Det går ju utmärkt att göra en helt rumsren sida utan javaskript, flash och popupper.

_Det har du helt rätt i, om man kan html och css. Jag är inte speciellt kunnig inom det området och valde därför att göra min portfolio i flash.

Jag förstår inte varför du använder de sakerna, de för ju inte till något, utan tvärtom.

Jo, med hjälp av flash kan man göra en sida personlig, och det är viktigt när det gäller portfolios. Man vill inte va en i mängden, man vill sticka ut och ha sin egna stil.

Nyckelpigan tonades fram oändligt långsamt, som en halt snigel ungefär, och likaså presentationen.

Antagligen beror det på att din dator suger och inte klarar 36fps i flash, eller så behöver du installera drivrutiner till ditt grafikkort.

Och nej, jag tänker inte tillåta popupper, och jag har stängt av skript igen för din sida.

Popup? Du klickade på "mina verk" och blev länkad till min bildvisare i ett nytt fönster. Förstår inte problemet.

En sida som är gjord på det sättet tittar jag inte på

Vilket sätt? Flash? Tittade du inte på den nyss?

Tack för kritiken (?) dock :)

Kan tillägga att denna sidan:

http://vandelaydesign.com/blog/galleries/best-photographer-websites/

Har rankat 25 portfolios till världens bästa, också den första träffen när man googlar "best portfolios".
Majoriteten har flash/javascript.

(Lennart Nilsson i egen hög person använder flash på sin sida!)
http://www.lennartnilsson.com/

Inkanyezi
0

När ett skript öppnar ett nytt fönster kallas det inte att länka, det är inte länkning, det finns ingen länk, det är ett skript som utför en programaktion. Du får gärna tycka att min dator suger, men de flesta som gör en websida gör det ju för att visa något. Om man gör sidan så att en del användare väljer att helt enkelt stänga den och aldrig mer gå dit, då kanske man har missat något? Jag sökte ju inte upp din sida direkt, du uppmanade mig ju att titta på den, och den försökte pinka revir i min dator. Så jag gjorde det logiska, stängde den.

Men det betyder så klart inte att din sida är extrem i det avseendet, det finns åtskilliga kommersiella sidor som jag gör på samma sätt med, exempelvis den för företaget där jag jobbade fram till att jag gick i pension. Det är kanske kull med Flash för den som fnular med websidor, men för den som ska läsa det är det mest eländigt. Om man ska ha rörliga bilder, som YouTube, då är det så klart bra, men om det handlar om en vanlig websida som ska visa något som inte behöver det, så är det en onödigt komplicerad väg.

Och det kanske kan vara värt att tänka på, när man själv har kontroll över sin sida, att utforma den så att den kan läsas av alla, och att i första hand använda standardmetoder.

Deklol
0

När man gör en presentationssida får man göra vissa prioriteringar. Ska den vara tråkig och se ut som alla andras och vara en i mängden, men användarvänlig för de få folk som har stenåldersdatorer, eller vill man göra något speciellt utav den och imponera på majoriteten? Jag valde att ha lite "flashiga" menyer och fades. Dels för att det blir mer personligt, och dels för att visa att jag hanterar AS. Detta för att jag också frilanserar inom flash.

Förstår inte vad du menar med "pinka revir", det låter som om den försöker ge dig virus? Anledningen till att länken öppnas i ny flik är att jag inte hunnit fixa en snygg "Tillbaka" knapp på bildvisaren än.

Min sida är gjord i standarmetoder, på flash's sätt. Det finns inga speciella funktioner eller liknande, bara lite snygga fades mellan menyerna och väldigt enkel navigering. Enkel och informativ men ändå personlig.

Kan endån va bra att få höra en annorlunda åsikt om sidan, vi får se, jag kanske lär mig html och CSS bättre och fixar en "Se i HTML"-flik uppe i hörnet.

Någon annan med konstruktiv kritik? :)

Inkanyezi
0

Det handlar inte om en stenåldersdator, det handlar om att din sida inte är rumsren. Det är inte några standardmetoder, Flash och Shockwave är inte standard, och dina menyval är inte länkar, utan skriptelement. Det är inte en flik sidan försöker öppna, utan en popup. Det är det senare som jag kallar att pinka revir. Revirpinkning i mitt språkbruk när det gäller websidor är att skript tar över placering och storlek på fönster. Så nej tack; det är inte min dator som är stenålder, det är din websida som använder metoder som jag inte godtar. Jag tittar inte på den, och det är nog bra för dig att veta att dina metoder får folk att avstå från att titta på dina bilder. Det är inte flashigt med upp- och nertoningar, det är bara fult.

Deklol
0

#16 om din dator laggar fram på 36 fps i flash med 1-2 objekt som fadas så är det stenåldersdator det handlar om - jo. Och jag skrev standarmetoder på flash's sätt, där snabba fades är snyggare än platta öppningar.

Jag sa ju det, det är bra att få höra en annorlunda åsikt, då du är den enda utav 300 unika besökare som inte gillat sidan.

Inkanyezi
0

Nej, min dator laggar inte. Du verkar ha svårt för att fatta. Jag tittar inte på dina bilder, för att du inte klarar att visa dem på ett rumsrent sätt. Och trådens ämne har ju inte med min dator att göra. Du ville ha konstruktiv kritik, och du har fått det, men du verkar inte vilja ta till dig den.

Det är ett val, det har ingenting med min teknik att göra, och du avviker från ämnet. Din sida suger, för att du har gjort den på ett sätt som jag inte släpper in i min dator. Jag tittar inte på dina bilder, för att du väljer att inte visa dem om jag inte godtar dina villkor, och det gör jag inte.

Om du vill visa dina bilder, så gör det utan att försöka ta över några kommandon i min webläsare.

Och självklart har jag inget att säga om dina bilder, eftersom jag lämnar alla så illa hopkomna websidor utan att ställa om mina preferenser för hur jag vill använda min dator.

Deklol
0

#18 om din dator inte laggar så klaga inte på att det "tar en evighet", för isåfall gör det inte det.

Okej, det är ditt eget val, du har sagt det typ 3 gånger och jag har inte sen dess bett dig om att titta på dom, så jag förstår inte varför du upprepar dig. Det hjälper mig inte för fem öre heller, håll dig till tråden tack.

Så, KONSTRUKTIV kritik?

Inkanyezi
0

Du bad om kritik på din portfolio, och det innefattar framförandet, hur den visas. Du har fått det, och jag håller mig till ämnet, som inte var min dator, utan din sida.

Deklol
0

#20 nej jag bad om konstruktiv kritik, det är två olika saker. Prova googla det om du inte förstår. Tror det finns en tråd här också om det.

[mingdie]
0

#12 Inte för att vara dum men jag tror att du kanske har fastnat lite i det gamla och inte ser att du håller på att bli omkörd. Har även hänt mig flera gånger.

Upplägget med javascripter, flash och popups är en del av det nya sättet att göra mera intressanta websidor. Med ett snabbare bredband och bättre datorer så fungerar även dessa hemsidor för dom flesta. Jag upplevde inte att Deklols hemsida var långsam. Jag hade lite annan kritik om bilderna som ingick men jag kände aldrig att det gick långsamt.

Många av dagens yrkesfotografer har gått ifrån dom äldre stela hemsidorna till förmån för lite flash. Här är ett bra exempel. benjaminkanarek

Så att du kanske inte tycker om upplägget är väl helt ok men att säga att hela hemsidan suger är väl att ta i.

Deklol
0

#22 tror de flesta tycker som du ang. flash/javascript. Vad för kritik hade du om bilderna? Blev nyfiken :P

[mingdie]
0

#23 Titta på mitt svar #1.

Inkanyezi
0

#22 Nja, jag sa inte att hela var långsam, men intoningar är verkligen inte kul, och den är väl programmerad att ha den fart den har.

Jag tycker definitivt inte om presentationer av det slaget, och min reaktion är att helt enkelt lämna sidan i stället för att ställa om mina preferenser till att godta allting. Det är ett val, men jag föredrar helt rumsrena sidor. Den som skriver en sida ska inte bestämma över fönstren i min dator, så enkelt är det. Om jag ska ha ett nytt fönster eller flik, en annan storlek eller ett annat läge, så är det jag som ska bestämma det, och inte ett skript.

Och man bör så klart presentera sitt material så att det funkar också på äldre burkar i stället för att håna dem som eventuellt inte skulle kunna köra allt det där glassiga som man lägger på för att få det att se ut på ett särskilt sätt. Om man använder rutiner som inte är standardiserade bör man också erbjuda ett sätt att se sidan utan tilläggen.

Jag har inte en så gammal burk, och det var inte det som frågan gällde. Jag svarar ärligt att jag tycker att sidan suger, beroende på tilläggen som har använts. Jag tycker faktiskt att det ser ut som skit med flashframtoningar och att när jag väljer någonting i en meny, så ska det öppnas i samma fönster om det inte är en länk. När det är något så enkelt som en portfolio, så är det en struntsak att skriva den i vanlig html.

Så han får gärna ha sin sida hur han vill, jag kommer inte att titta på den så länge den inte är rumsren, och det är han som ville visa sina bilder, jag behöver inte se dem. Kan så klart inte säga något om innehållet i websidan, eftersom jag inte stänger av popupblockeraren.

Vad andra tycker om sidan är så klart helt irrelevant för mig. Jag säger bara vad jag tycker, och jag tycker att bjäfset är överflödigt och hindrar tillgång till innehållet. Min åsikt om Flash är att det passar i samma papperskorg som de flesta powerpointpresentationer. Jag har hittills inte sett någonting gjort med de verktygen som är njutbart.

Jag kan köra Flash, och jag kan acceptera popupper om jag vill, men det torde väl stå ganska klart vid det här laget att jag inte tycker att jag borde behöva göra det för att titta på någons bilder.

Deklol
0

#24 aha just det.. jo det kommer så småningom! :)

Din personliga, konservativa, relativt unika och barnsliga inställning till flash och dina totalt meningslösa argument är inget som kommer få mig att övergå från flash till html. Din kritik har inte varit till någon hjälp alls, då den inte har varit konstruktiv.
Det må va en struntsak att skriva html, om man vill ha sin sida såhär:

www.petersbuss.se

Föreslår att du lämnar tråden om du inte tänker följa topic, alltså, bakgrundsbilden och konstruktiv kritik.

Inkanyezi
0

#26 Så du klarar inte att ta kritik.

När man gör en webbsida bör man utforma den så att alla kan få tillgång till den. Självklart kan man använda tillägg som Flash om man tycker att det är kul, men då måste man också inse att man inte har gjort allt som behövs för att den ska vara tillgänglig. Jag kanske är unik i att jag faktiskt talar om det för dig varför jag lämnar din sida utan att titta på bilderna, men det finns också en hel del människor som bara gör som jag brukar göra när en kommersiell sida kör med samma grepp. Det finns andra sidor på nätet, jag behöver inte titta på just den, och jag behöver inte kommentera den eller tala om för den som har skapat den varför jag inte ser sidan. Jag är noterad som besökare så fort jag öppnar den, och det gäller ju alla andra som inte heller bryr sig om att stänga av popupblockering och tillåta Flash och javascript.

Och det är ju inte jag som frångår trådens ämne, utan det är du som har skapat tråden som dillar om stenåldersdatorer och dylikt. Jag håller mig till hur sidan är utformad, och den är utformad på ett sätt som gör att jag väljer bort den.

Och vid det här laget borde det stå fullständigt klart att du som har gjort websidan struntar i om den är tillgänglig.

Deklol
0

jo, jag klarar att ta kritik. Men i detta fallet ber jag om konstruktiv kritik, och inte "gör om sidan i html jag hatar flash det suger"-kritik. Lika mycket som du kallar att sidan "pinkar revir" i din dator kallar jag datorer som laggar i 36fps flash för stenåldersdatorer.

Om jag köper far cry, och det laggar för att min dator inte håller måttet, då är det inte far cry som suger utan min dator.

Och ja, du borde sluta upprepa dig som sagt, det du skriver skriver du om och om igen, och inte konstruktivt.
Du skrev:
"Min åsikt om Flash är att det passar i samma papperskorg som de flesta powerpointpresentationer. Jag har hittills inte sett någonting gjort med de verktygen som är njutbart."
Hur tror du då att någon enskild person ska kunna imponera på dig? När det finns diverse företag och sidor som sysslar endast med flash som har otroligt många fina funktioner?

Hade jag velat ha åsikter om FLASH hade jag tagit upp det i ett annat forum, jag vill ha, återigen, konstruktiv kritik och det får jag inte från dig. Jag får din åsikt om FLASH och JAVASCRIPT över huvud taget. Det finns säkert trådar om det någonstans, men det är inte vad denna tråden handlar om.
Det du skrev om pop-up fönstret var relativt nyttigt, och jag har ändrat det och lagt till en ful html-tillbaka-text på min bildvisare. Det är det enda av alla "walls of text" du har skrivit som jag har haft "nytta" av. Dock kunde du skrivit det på ett mycket mer konstruktivt sätt.
Hänvisar återigen till google om du inte vet vad konstruktiv kritik betyder.

Inkanyezi
0

Ja, då är vi ju överens såvitt jag kan se, men jag trodde inte att tråden handlade om datorer från stenåldern, utan att du ville ha kritik på din portfölj.

Deklol
0

Den handlar om, återigen, konstruktiv kritik på min portfölj och förslag till en ny bakgrund. Och sålänge ingen kommer med något vettigt att säga som är till hjälp kommer jag inte svara, då jag låter den bifogade bilden tala för sig själv.

Kommer ingen vart här. Kan hänvisa till sweclockers.com för folk som vill ha kritik på sin portfolio, då de flesta folk där vet vad de pratar om.

Isak
0

Mitt intryck av sidan är att idéen är bra, men själva utförandet väldigt tråkigt. Jag hade gärna sett en tydligare layout istället för en bild med två rutor på, plus en irriterande copyrightlogga.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Deklol
0

mmm det är många som klagar på loggan, ska se om jag gör något åt det.
Hur menar du med bra idé, men vill ha tydligare layout? Du menar att menyn ska vara synligare eller?

Falurven
0

Hahaha jag älskar bilden där dina fötter går iväg! :D

Mvh Nathalie